Weerspannig persoon door politie uit bus gehaald - Haarlem 14-11-2010

Auteur Topic: Weerspannig persoon door politie uit bus gehaald - Haarlem 14-11-2010  (gelezen 15328 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #20 Gepost op: 15 november 2010, 01:26:43
Hulde aan de inzet van de politiehond.

De (vertegenwoordiging in de bus van de) jeugd van tegenwoordig lijkt echter weinig belang bij waarden en normen en bij het handhaven ervan te hebben en neemt het voor de recalcitrante persoon op. >:(


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 15 november 2010, 08:03:46
Ik bedoelde dat een hond zellfstandig (na een opdracht) een verdachte kan 'overmeesteren' en  daarbij geen hulp nodig heeft van een andere agent zijn been vast houd.. Lijkt me niet erg veilig, als die hond toevallig mis bijt... Daarna kunnen één en/of meerdere agenten de verdachte kunnen arresteren..

Het ''op een been zetten'' is een gecontroleerde manier om de hond (letterlijk) op ''het been te zetten'' zonder dat daarbij voor een andere partij risico optreedt.
Is puur een methode om verzet te staken. Niet meer als normaal dat iemand het been moet fixeren, anders krijg je een bewegend been en een ''jagende'' hond, iets wat veel gevaarlijker is voor de omstanders
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #22 Gepost op: 15 november 2010, 13:00:21
Respect voor de agenten dat ze zo kalm bleven, ondanks de verbale tegenwerking van het publiek in de bus. Eigenlijk zou er een wet moeten komen die ook verbale tegenwerking bestrijdt.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #23 Gepost op: 15 november 2010, 13:09:42
Ik vind dat de collega's goed hebben gehandeld. ik denk doordat ze rustig bleven en zich uiterlijk niks van de schreeuwen IQ-loze aantrokken de situatie niet is geescaleerd.

Goed ook dat die hondengeleider direct toen het mogelijk was zijn diensthond op het been van de tweede verdachte heeft gezet. Nadat dat was gebeurd waren ze ook vrij snel klaar in de bus.

Ik zeg goed gewerkt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 15 november 2010, 14:13:06
::) ::) ::) Gelukkig zijn er beelden van...  ;)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8219043/__Ophef_over_politieoptreden_in_bus__.html?sn=binnenland,buitenland

ma 15 nov 2010, 11:19 Dichter bij de hemel Tweets politici Video Binnenland Stelling van de Dag
    
Ophef over politieoptreden in bus Haarlem

HAARLEM -  Volgens een ooggetuige van een arrestatie in een nachtbus in Haarlem, heeft de politie daarbij onnodig geweld gebruikt. Volgens de politie moest er echter geweld gebruikt worden om de man aan te kunnen houden.



  De politie maakte zondag bekend dat een 22-jarige buspassagier uit Hoofddorp vier agenten heeft verwond toen zij hem wilden aanhouden. Dat gebeurde in een bus van Connexxion in Haarlem.

De man zat volgens beveiligers van Connexxion in de bus te eten en weigerde de bus te verlaten. Toen agenten de beveiligers te hulp schoten, verzette de Hoofddorper zich hevig tegen zijn aanhouding. Hij sloeg de politiemensen in hun gezicht. Vier agenten raakten hierbij gewond. De politie heeft uiteindelijk een politiehond ingezet bij de arrestatie.

Knuppels

Een andere inzittende van de bus spreekt echter van een vreemde situatie, waarin de politie ‘buitensporig veel’ geweld gebruikte. "Voor de volle honderd procent kan ik beamen dat de betreffende jongens absoluut geen agressief of onbehoorlijk gedrag vertoonden", vertelt hij aan Webregio. "Wel waren ze zeker van hun zaak, ze waren niet van plan de bus te verlaten. De zak met eten was immers dichtgeknoopt en de bus kon gewoon vertrekken. De beveiligingsbeambte was een andere mening toebedeeld en daarom schakelde hij de politie in."

Er kwamen vier politieagenten de bus in. "Het werd onrustiger en grimmiger in de bus, ook omdat omstanders zich ermee gingen bemoeien en het onbegrijpelijk vonden dat de politie hier zo’n circus van maakte", aldus de ooggetuige.

"Ik hoor geblaf buiten. Een politiehond? Dit kan niet waar zijn! En nog meer agenten die de bus binnen stormen. Nu wordt het echt ongezellig, ondanks dat de jongens nog steeds rustig op hun plek zitten en weigeren het voertuig te verlaten. Dan wordt één van de jongens geslagen door een agent, van achteren. En de andere agenten stormen naar binnen, er wordt met knuppels in het wilde weg geslagen."

De ooggetuige spreekt van een 'dreigende situatie'. "Ik hoor een meisje schreeuwen: 'Haal die hond uit de bus!', terwijl ik met ongeloof en woede toekijk hoe laf, onprofessioneel en ongeorganiseerd de politie deze situatie aanpakt."

Volgens de jongen is de arrestant 'totaal vernield door de politieklappen en hondenbeten liggend op de grond naar buiten gesleurd.'

Vastgezet

Volgens een verklaring van de politie verzette de man zich hevig tegen zijn aanhouding en bemoeiden zijn broer en andere passagiers zich met de situatie. De verdachte is volgens de verklaring inderdaad met behulp van een politiehond onder controle gebracht. Dat was volgens de politie noodzakelijk vanwege het felle verzet van de arrestant.

De verdachte is in het ziekenhuis behandeld, omdat hij bijtwonden had opgelopen aan zijn arm en been. Daarna is hij vastgezet op verdenking van ambtsbelemmering. De broer van de man is aangehouden en vastgezet voor hetzelfde feit.

De agenten liepen verwondingen op in hun gezicht, zoals een stijve kaak en een opgezwollen neus. De recherche onderzoekt de zaak.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #25 Gepost op: 15 november 2010, 15:08:17
Tsja en daar word ik dan weer zo verdrietig van. De maatschappij krijgt wat ze vraagt en dan is het weer niet goed...  >:(
Digitaal onderzoek


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 15 november 2010, 17:41:15
Tsja en daar word ik dan weer zo verdrietig van. De maatschappij krijgt wat ze vraagt en dan is het weer niet goed...  >:(

Ja, maar kijk ook even uit welke hoek dat klagen komt ;) Dat is wat mij betreft geen vertegenwoordiging van 'de maatschappij'.

Hier hoor ik niemand klagen ::) 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #27 Gepost op: 15 november 2010, 17:47:34
Dan nog vind ik het jammer dat het zo in de krant staat.
Wel netjes dat er overal "Volgens de jongen" staat  O0


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #28 Gepost op: 15 november 2010, 19:02:39
... een hele hoop gezwets...

Nou goed, lang leve de perceptie dan maar...  ::)


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #29 Gepost op: 15 november 2010, 19:38:15
De persoon die zich getuige noemt had kennelijk een Oostindische zonnebril op, want het is de getuige ontgaan dat de politiemensen klappen kregen van de dader.