Weerspannig persoon door politie uit bus gehaald - Haarlem 14-11-2010

Auteur Topic: Weerspannig persoon door politie uit bus gehaald - Haarlem 14-11-2010  (gelezen 15136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 16 november 2010, 11:53:50
Maar dan kom je bij het feit dat de IBT lessen bij de politie minimaal zijn... De agenten kunnen wel willen maar als je geen medewerking van je baas krijgt dan houd het al snel op...  :-\

Dat is jammer, want een beetje geoefend en voorbereid zijn op zulk soort stress situaties scheelt al een hoop. Als je deze film bekijkt zie je al 100 leermomenten.
Er zit bij mij op de sportschool een jongen die bij de recherge zit (sommigen hier kennen 'm wel) en die had het waarschijnlijk in zijn eentje geklaard...
Als ik agent was zou ik wat lessen gaan nemen, ook al betaalde mijn baas dat niet en moest het in mijn vrije tijd. Verhoogt je werkplezier aanzienlijk en je wordt er wat zelfverzekerder van. Dan hoef je ook niet zo te knokken, want dan komt het er vaak niet eens van.   O0   123chill


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #41 Gepost op: 16 november 2010, 16:47:13
Dat is jammer, want een beetje geoefend en voorbereid zijn op zulk soort stress situaties scheelt al een hoop. Als je deze film bekijkt zie je al 100 leermomenten.
Er zit bij mij op de sportschool een jongen die bij de recherge zit (sommigen hier kennen 'm wel) en die had het waarschijnlijk in zijn eentje geklaard...
Als ik agent was zou ik wat lessen gaan nemen, ook al betaalde mijn baas dat niet en moest het in mijn vrije tijd. Verhoogt je werkplezier aanzienlijk en je wordt er wat zelfverzekerder van. Dan hoef je ook niet zo te knokken, want dan komt het er vaak niet eens van.   O0   123chill



Ik vraag me af of wat je leert in een sportschool ook altijd 100% kan toepassen in de praktijk. Het lijkt me nu niet de meest ideale situatie om iemand vast te pakken met een greep en dan samen de deur uit te lopen. Je staat niet beiden op een mat, neus aan neus, met niemand in de buurt.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #42 Gepost op: 16 november 2010, 18:18:07
Of je nou wel of niet naar de sportschool gaat, het is een kwestie van techniek(jes)
Ik ben gelukkig getraind in aanhoudingen in een bus of metro bij jawel, IBT.
Helaas gebeurt dit nog niet zo heel lang en is het dan maar proberen tot je een been, arm of iets anders te pakken hebt.
Met kracht wil je dit ook niet winnen.
En met mijn postuur/lichaamsbouw is dat ook gewoon niet te doen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #43 Gepost op: 16 november 2010, 19:04:36
Dit gaat iemand die 10 vechtsporten doet nog niet in zijn eentje lukken. Bij veel vechtsporten wordt geoefend volgens een scenario en bij iemand die vol in verzet gaat en alle smerige trucjes toepast werkt het allemaal net wat anders. In de praktijk gooi je niet iemand met een judoworp op de grond. Je kan er wel technieken uit gebruiken maar je tegenstander gaat zich echt niet aaan de judoregels houden...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 16 november 2010, 23:26:10
Dit gaat iemand die 10 vechtsporten doet nog niet in zijn eentje lukken. Bij veel vechtsporten wordt geoefend volgens een scenario en bij iemand die vol in verzet gaat en alle smerige trucjes toepast werkt het allemaal net wat anders. In de praktijk gooi je niet iemand met een judoworp op de grond. Je kan er wel technieken uit gebruiken maar je tegenstander gaat zich echt niet aaan de judoregels houden...
Bij jiu jitsu zijn er geen scenario's, wel alle mogelijke aanvallen en daarbij behorende uitschakelingen. Je kan namelijk maar op een beperkt aantal manieren slaan en schoppen. Bij elke denkbare slag of schop hoort wel een wering, gevolgd door bv een atami en/of eventueel een worp, klem cq verwurging. Mits een hand, arm, been of ander lichaamsdeel met de juiste techniek en behendigheid wordt beetgepakt bij/na de wering kun je deze met weinig kracht in een postitie draaien die eigenlijk gezien de gewrichten fysiek eigenlijk niet kan en zo kun je je opponent in een positie dwingen of een kant op trekken waar je 'm wil hebben.

Dat lukt bij uitstek goed in bv een bus.
Ohja, bij jiu jiutsu zijn er ook bijna geen regels. Krabben en bijten is niet echt de bedoeling, maar in het kruis schoppen is prima.
Wat Steven seagal doet in een film is een prima demo wat ook werkelijk allemaal met jiu jiutsu kan.

Dit filmpje toont precies wat ik bedoel:

Steven Seagal


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #45 Gepost op: 16 november 2010, 23:49:05
Ik kan van mezelf zeggen dat ik redelijk getraind ben in het onder controle krijgen van personen. Voor de kenners, Jeet Kune Do. Mijn ervaring is dat er veel training nodig is om het goed in stresssituaties toe te kunnen passen. Het gaat niet om even een trucje aan leren om iemand onder controle te brengen, maar om mind-set en het zodanig aanleren van vaardigheden dat deze (bijna) onbewust worden toegepast. Hier is jaren van training voor nodig en dan moet je het ook nog zeer regelmatig bij houden. Dat even wat trucjes aanleren de oplossing zou zijn voor deze situatie is wel erg simplistisch gesteld.

Verder werken heel van die "trucjes" niet bij een gedeelte van het uitgaanspubliek. Drank en drugs doen rare dingen met mensen. Als iemand echt niet mee wil en onder invloed is van coke of drank, heb je er echt een harde dobber aan. Ik zeg niet dat deze meneer onder invloed is van iets, trouwens.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #46 Gepost op: 17 november 2010, 01:17:15
Als 1e sterkte voor de betrokken agenten die gewond zijn geraakt.

Wat al eerder is aangegeven waarom niet de omroepinstallatie van de bus gebruiken om iedereen die er niets mee te maken heeft te vorderen de bus te verlaten.
Vervolgens inderdaad aangeven dat er geweld gebruikt gaat worden. Zo dat is waarschuwing nummer 2. En als dat niet genoeg is dan heb ik de oplossing hieronder.

Nog beter maar misschien voor sommigen iets te radicaal maar wel effectief lijkt mij een traangasgranaat naar binnen gooien om iedereen naar buiten te krijgen.
Men is immers gevorderd te bus te verlaten en garantie gegarandeerd dat ook de etterbakjes naar buiten komen die er eerst niet uitwilden.
Ja zal na afloop alleen de bus even goed moeten laten luchten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 17 november 2010, 09:56:15
Ooit wel eens gehoord van proportionaliteit....  ::) ::) :-X Blijkbaar niet... 8) En daarna GRIP maken voor de afhandeling van de mensen met ademhalingsproblemen...  O0

Ik heb één keer een filmpje gezien dat de Belgische politie dat deed in een café... De mensen vertrapten elkaar haast om het café uit te komen... het ging maar net goed... :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 17 november 2010, 09:58:03
Als 1e sterkte voor de betrokken agenten die gewond zijn geraakt.

Wat al eerder is aangegeven waarom niet de omroepinstallatie van de bus gebruiken om iedereen die er niets mee te maken heeft te vorderen de bus te verlaten.
Vervolgens inderdaad aangeven dat er geweld gebruikt gaat worden. Zo dat is waarschuwing nummer 2. En als dat niet genoeg is dan heb ik de oplossing hieronder.

Nog beter maar misschien voor sommigen iets te radicaal maar wel effectief lijkt mij een traangasgranaat naar binnen gooien om iedereen naar buiten te krijgen.
Men is immers gevorderd te bus te verlaten en garantie gegarandeerd dat ook de etterbakjes naar buiten komen die er eerst niet uitwilden.
Ja zal na afloop alleen de bus even goed moeten laten luchten.

Omdat één man meegebrachte etenswaren aan het nuttigen was (was, want het zakje is weer dicht) met traangas een bus ontruimen???
Ja, dat zeg je goed: iets te radicaal!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 17 november 2010, 10:07:20
Omdat één man meegebrachte etenswaren aan het nuttigen was (was, want het zakje is weer dicht) met traangas een bus ontruimen???
Ja, dat zeg je goed: iets te radicaal!

 ;)

[img width=418 height=495]http://www.exclusiveshop.nl/afbeeldingen/t-shirt-geschikt-ongeschikt-(ongeschikt).jpg