Weerspannig persoon door politie uit bus gehaald - Haarlem 14-11-2010

Auteur Topic: Weerspannig persoon door politie uit bus gehaald - Haarlem 14-11-2010  (gelezen 15408 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #70 Gepost op: 19 november 2010, 10:03:46
Ik zal uiteraard wel de wind van voren krijgen maar valt het niemand op dat niemand ooit twijfelt aan de uitstraling van de Nederlandse politieman?
De toon maakt de muziek,immers!
Hoe zouden ze bijvoorbeeld in New York zoiets aanpakken?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #71 Gepost op: 19 november 2010, 10:19:30
Waarschijnlijk taseren en 4 jaar gevangenisstraf opleggen omdat ie een agent een klap had gegeven (en misschien nog wel 3 jaar erbij omdat ze een stickie bij 'm vonden)........
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #72 Gepost op: 19 november 2010, 10:30:56
Heel verhaal over moeilijk opvoedbare jongeren etc.

Het verschil tussen jouw situatie toen en de situatie in het filmpje is dat er bij jou sprake is geweest van een bepaalde gewenningsperiode. Bovendien sloeg in jouw geval kennelijk het popie jopie gebeuren meer aan dan de strenge aanpak.

Afgelopen decennia is er in Nederland sprake geweest van die softe aanpak. De politie was je beste vriend, we moesten vooral pamperen en moeilijk opvoedbare jongeren op excursies naar het buitenland sturen. De ene werkgroep na het andere project is in het leven geroepen om maar vooral via de zachte lijn te proberen om randgroepjongeren tot een ommekeer te bewegen.

Je hebt gezien waartoe dat heeft geleid: de politie wordt in hun bek uitgelachen en totaal niet serieus genomen. Jongeren worden steeds meer agressief en op een strandfeest moeten politiemensen zich schietend het vege lijf redden. Iedere wat mindere actie van een agent wordt bovendien gefilmd en gigantisch uitvergroot, waarna er weer allerlei etiketjes op alle agenten worden geplakt. Want als 1 agent in de fout gaat dan deugen ZE kennelijk allemaal niet meer.......

Tegen die achtergrond moeten agenten zich staande zien te houden. Ze kunnen feitelijk alleen maar verkeerd doen en moeten knokken tegen vooroordelen/verkeerde beeldvormingen. Lossen ze het pratend op dan zijn het softies en pakken ze door dan zijn het fascisten en/of hebben ze het ook weer gedaan in de ogen van de 'Henken' van deze wereld.

In dit specifieke voorbeeld: de situatie is al redelijk 'bevroren' als de donkere jongen de agent die de bus verlaat een klap geeft. Uiteraard proberen agenten hem aan te houden c.q. vast te pakken en vervolgens begint ie om zich heen te slaan en te trappen. Wie is hier dus nu eigenlijk schuldig aan de escalatie? Het heeft op dat moment ook niets meer met het al dan niet nuttigen van een broodje te maken. Dat te suggereren is ook volslagen belachelijk. Want zo doorredenerend kan je zelfs met droge ogen beweren dat er gevochten is omdat deze jongen de bus had gekozen als vervoermiddel, of omdat deze jongen ooit geboren is. Onzin dus.  :|
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #73 Gepost op: 19 november 2010, 11:21:55
Ik houd juist een heel verhaal om aan te tonen dat ik wat weet van de grote lijnen van ordehandhaving en wordt toch nog afgedaan met "de beste stuurlui staan aan wal", wat weet jij daar nou van betekent dat. Zo haal je altijd je gelijk natuurlijk en kun je iedere vorm van discussie meteen in de kiem smoren. Dat bedoel ik nou met rigide.

Ik stop ermee.

Ik bedoelde het niet zozeer tegen jou, maar meer alle berichten in de media, en de mensen in de bus.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 19 november 2010, 14:05:28
De vergelijking "stuurlui aan de wal"  gaat niet op. Burgers zijn passagiers (zoals op de Titanic) en roepen niet vanaf de wal, maar zijn aan boord en beslissingen en gedragingen van hun politie hebben direkt effect op de samenleving.
Dat geeft hen het recht om de aanpak van politie tegen het licht te houden en het te vertellen (op een behoorlijke, nette manier) als ze het ergens niet mee eens zijn. Ntuurlijk lopen die meningen uiteen, de een vindt dat we een voorbeeld moeten nemen aan Amerika en vinden die samenleving een ideaal waarnaar wij in Nederland ook moeten streven. De ander vindt dat alles moet kunnen en straffen zinloos zjn, maar alles gericht moet zijn op het herstellen van het goed en kwaad denken van de persoon, in gevangenissen worden mensen alleen maar slechter enzo. Ik voel het meeste voor een samenleving waar nog ruimte is voor enige tolerantie, niet te gek natuurlijk, maar ik denk dat een samenleving mensen nodig heeft die niet overal maar ja op zeggen.
Niet de burgers zijn het vee en de politie veedrijvers: wij bepalen wel waar wij het vee heen drijven.  Tijdens de tweede wereldoorlog waren we juist afhankelijk van types die zich niet zomaar alles lieten zeggen. Ik zie voor me mijn opa, mijn oom Ben en mijn vader. Die zouden ook de bus niet uitgegaan zijn alleen maar omdat een politieagent dat vorderde als ze dachten in hun recht te staan. Mijn vader zou er niet voor zijn gaan vechten, mijn oom Ben en mijn opa wel. Alle drie in het verzet geweest, verzetsmensen met principes, waar een hoop mensen hun leven aan te danken hebben. Dus ja, ik ga zoeken of er andere misschien niet zo simpele oplossingen zijn, dan iemand een bus uitrossen die niet luistert.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #75 Gepost op: 19 november 2010, 14:50:24
Dus ja, ik ga zoeken of er andere misschien niet zo simpele oplossingen zijn, dan iemand een bus uitrossen die niet luistert.  

Je verwijt anderen dat zij niet lezen en alleen hun eigen gelijk willen horen. Maar jij bent er zelf kampioen in.

Jij leest kennelijk niet wat anderen schrijven en hebt waarschijnlijk een ander filmpje gezien dan ik.

De enige die 'gerost' is, is dat niet omdat deze de bus niet wilde verlaten, maar omdat hij zich met schoppen en slaan verzette tegen aanhouding nadat hij zelf was begonnen met slaan.

De vergelijking met verzetsstrijders is ridicuul. Daar wil ik verder maar geen woorden aan vuil maken.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #76 Gepost op: 19 november 2010, 14:59:36
Kreeg een mailtje uit Los Angeles,ze hebben daar op het bureau liggen rollen!! 098uo


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #77 Gepost op: 19 november 2010, 16:42:15
Kreeg een mailtje uit Los Angeles,ze hebben daar op het bureau liggen rollen!! 098uo

Waarvan?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #78 Gepost op: 19 november 2010, 22:25:30
Tijdens de tweede wereldoorlog waren we juist afhankelijk van types die zich niet zomaar alles lieten zeggen. Ik zie voor me mijn opa, mijn oom Ben en mijn vader. Die zouden ook de bus niet uitgegaan zijn alleen maar omdat een politieagent dat vorderde als ze dachten in hun recht te staan. Mijn vader zou er niet voor zijn gaan vechten, mijn oom Ben en mijn opa wel. Alle drie in het verzet geweest, verzetsmensen met principes, waar een hoop mensen hun leven aan te danken hebben. Dus ja, ik ga zoeken of er andere misschien niet zo simpele oplossingen zijn, dan iemand een bus uitrossen die niet luistert.  
 

Kijk, dat waren nog eens tijden!

Toen had je inderdaad nog mensen met principes en respect....
Met name respect cq. ontzag voor de wetsdienaren, waar je gewoon naar luisterde als die iets tegen je zeiden zonder daarover in discussie te gaan.
Want je wist dat als je niet luisterde of een grote mond had, dat je van oom agent een draai om je oren kon krijgen (overigens zonder consequenties voor de betreffende agent....)
En daarna bracht oom agent je naar huis, waar je ook nog eens een draai om je oren kon krijgen omdat je brutaal was geweest.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het toen allemaal zo goed was, maar het rare is wel dat er vaak wordt verwezen naar vroeger (want toen was alles beter  ) terwijl de politie veel hardhandiger optrad dan tegenwoordig. Blijkbaar willen we wel dat de politie harder optreedt maar alleen als het ons uitkomt en ons niet persoonlijk raakt.

Wat betreft het filmpje, ik kan niet anders zeggen dan dat de collega's gezien de reeds ontstane situatie geen andere optie hadden.
Het stadium van praten was voorbij en dan rest alleen nog maar adequaat handelen.

En tegenwoordig is het een sport om vanaf de zijlijn cq. luie bank kritiek te leveren over de toegepaste handelswijze.
Tuurlijk zijn er achteraf eventuele leermomenten te herkennen, maar daar heb je op dat moment niets aan.

Ook de aanwezige buspassagiers vinden het prachtig om zich eens lekker verbaal af te reageren op de aanwezige agenten.
Maar o wee als ze daarop aangesproken worden.... dan keert iedereen zich ineens tegen de politie en gaat zich er daadwerkelijk mee bemoeien.

Vroeger (jawel!) werden dit soort figuren aangesproken op hun gedrag door de directe omgeving, maar toen bestond er nog zoiets als sociale controle....
En dat is inderdaad (helaas) verleden tijd!

Ach, wie om aandacht vraagt, kan deze aandacht krijgen  O0

Grtz,
Marcel


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #79 Gepost op: 20 november 2010, 14:20:36
Henk, niet als aanval bedoelt en ik waardeer je open mind, maar misschien moet je ook beseffen dat het zijn van concierge op een voor jou bekende school met leerlingen die niet in de anonimiteit leven, heel anders is dan een bus instappen met passagiers en een verdachte die je niet kent. Een groep die zich onschendbaar waant en daarbij ook nog eens anoniem is, kan een bedreiging zijn voor de agent.

Het is al genoemd, maar als we het hebben over de geweldsspiraal is hier keurig opgeschaald. Pepper in de bus geeft het risico dat je als agent ook besmet wordt. Dan maak je dus de stap naar de diensthond als al het andere faalt. Het is wat tikwerk voor de collega's, maar naar het zich laat aanzien is er keurig gehandeld.