Ambulanceverpleegkundige worden

Auteur Topic: Ambulanceverpleegkundige worden  (gelezen 32793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2011, 18:46:05
Ik vind het al nergens op slaan, want de persoon waar wij het over hebben is 18 jaar oud dat betekent gewoon volwassen. En bij de regionale ambulancedienst bij mij in de buurt mag je als je 18 jaar bent meelopen als stagair natuurlijk willen ze wel wat weten over je achtergrond, maar het is dan gewoon mogelijk. Aleen kan het even duren voordat je een plek toegewezen krijgt i.v.m. meerdere stagaires.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2011, 20:01:35
18 jaar en volwassen wil nog niets zeggen. Zoals WM al aangaf is een ambulancedienst verantwoordelijk voor de persoon die meeloopt op de ambulance. Een 18-jarige met goede intenties en groot enthousiastme heeft zelf geen inzicht in het werk op een ambulance. De medewerkers van een dienst hebben dat wel. Daarnaast hebben ze over het algemeen ook wel de nodige ervaring met stagiairs voor 1 dag of een langere periode. Vertrouw er dan ook op de het een weloverwogen keuze is geweest om niet iedereen een dag mee te lopen (qua achtergrond en leeftijd). En wat is nou 3 jaar (wachten) op een mensenleven. Daarnaast zullen er als ze eenmaal zover is voldoende mogelijkheden zijn om een keer een dagje mee te lopen. Nu is het nog te vroeg.
En meer naar de achtergrond kijken? Ze kunnen niet van iedereen die een dagje mee wil de volledige achtergrond gaan doorgronden. In dat geval moet een beetje ambulancedienst een persoon extra in dienst nemen voor verdieping in de stagiairs. Vandaar de grove scheiding op basis van leeftijd, opleiding, beroep en intenties.
Geloof niet alles wat je denkt.


Isis

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2011, 22:45:08
Voor deze discussie een nare wending krijgt, ik begrijp de beweegredenen van JVO, Welsh Medic en Peter Ede wel hoor. Wellicht is het verstandiger om nog even te wachten met een stagedag. Hoe graag ik ook een dag mee zou willen, die stage komt vanzelf daarben ik van overtuigd 0098
Wat me echter wel opvalt is dat verpleegkundigen in hun opvatting omtrent een stagedag voor iemand van mijn leeftijd, onderling nogal van mening verschillen en dat vind ik toch wat vreemd  ???
Wel aardig dat jullie reageerden, bedankt!


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2011, 12:35:26
Voor deze discussie een nare wending krijgt, ik begrijp de beweegredenen van JVO, Welsh Medic en Peter Ede wel hoor. Wellicht is het verstandiger om nog even te wachten met een stagedag. Hoe graag ik ook een dag mee zou willen, die stage komt vanzelf daarben ik van overtuigd 0098
Wat me echter wel opvalt is dat verpleegkundigen in hun opvatting omtrent een stagedag voor iemand van mijn leeftijd, onderling nogal van mening verschillen en dat vind ik toch wat vreemd  ???
Wel aardig dat jullie reageerden, bedankt!

 
  

Ik zie de ambulanceverpleegkundigen hier op het forum toch aardig eensgezind reageren hoor ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2011, 12:42:24
Voor deze discussie een nare wending krijgt, ik begrijp de beweegredenen van JVO, Welsh Medic en Peter Ede wel hoor. Wellicht is het verstandiger om nog even te wachten met een stagedag. Hoe graag ik ook een dag mee zou willen, die stage komt vanzelf daarben ik van overtuigd 0098
Wat me echter wel opvalt is dat verpleegkundigen in hun opvatting omtrent een stagedag voor iemand van mijn leeftijd, onderling nogal van mening verschillen en dat vind ik toch wat vreemd  ???
Wel aardig dat jullie reageerden, bedankt!

 
  


Zoals JvO al aangaf, wij zijn het tamelijk met elkaar eens. Het siert je overigens wel dat je dit zo opvat. Empathie is een belangrijk eigenschap in ons werk.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


StefanR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2011, 23:13:12
Beste mensen,

Geheel nieuw op het forum, en voornamelijk om onderstaande vraag die na het zoeken op het forum toch niet helemaal beantwoordt konden worden. Hier komt mijn verhaal... (excuses voor de lap tekst).

Ik heb bijna mijn studie afgerond…een studie tot Multimedia grafisch vormgever. Al een tijdje ben ik er achter dat dit niet is wat ik wil, maar na 3 jaar studeren wil ik dit HBO diploma gewoon binnenhalen. In april ben ik dan klaar en ben ik net 24 geworden. Daarna wil ik toch enorm graag de hulpverlening in.

Mijn daaropvolgende 180-graden-carriere-switch zou HBO-V moeten zijn, 4 jaar deeltijd. Na wat ervaring opdoen zou ik graag op de SEH terecht willen komen, om dan als er wat ervaring in zit rustig aan te gaan proberen om richting de ambulance te gaan. Kortom, ambulance verpleegkunde is mijn droom geworden, maar sowieso acute zorg is al iets waar mijn interesse ligt (daarom vind ik het ook geen probleem om bijvoorbeeld een ‘jaartje langer’ erover te doen...hoe meer ervaring hoe beter lijkt me). Na hier rondlezen zou dit wel de correcte route moeten zijn volgens mij.

Maar goed, een heel  verhaal, maar ik heb nog een beetje onduidelijkheid over de mogelijkheden. Met name gezien mijn leeftijd (24) en eigenlijk nog moet gaan beginnen. De theoretische tijd van 0 tot ambulance verpleegkundige is weliswaar een jaar of 8 zover ik begrepen heb, en hoewel ik niet zo snel mogelijk in zo’n prachtige gele bus hoef te komen (het is immers mijn einddoel, de tussenstations lijken me ook mooi om rond te hangen) wil ik een goed beeld krijgen hoe realistisch mijn plan en toekomst is. Wat zijn ook een beetje de leeftijden wanneer men waar begint en wat is de praktische tijdsduur. En wellicht zijn er nog wat tips of punten waar ik moet op letten...

Een voordeel wel is dat ik door mijn “EHBO-hobby” naast pleisters plakken al lang bezig met allerlei zaken voor eerste hulp, zowel inlezen, cursussen en oefenen. Onder andere via mijn werk als eerste hulpverlener bij evenementen. Hier wordt altijd vanuit de ABCDE methodiek gewerkt en volgens LPA 7.1. Daar heb ik nu nog weinig ervaring in maar dit jaar ga ik ook een opleiding volgen volgens de PHTLS methodiek en moet daar verandering in komen.

Alvast bedankt voor het ‘aanhoren’ en eventuele reacties!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2011, 23:26:09
Geheel nieuw op het forum (...)
Er zijn hier genoeg AVPK's op dit forum, dus ik denk dat je zeker een goed antwoord op je vraag krijgt.
Behalve nieuw natuurlijk ook een warm WELKOM op dit forum!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2011, 09:43:12
Beste mensen,

Geheel nieuw op het forum, en voornamelijk om onderstaande vraag die na het zoeken op het forum toch niet helemaal beantwoordt konden worden. Hier komt mijn verhaal... (excuses voor de lap tekst).

Ik heb bijna mijn studie afgerond…een studie tot Multimedia grafisch vormgever. Al een tijdje ben ik er achter dat dit niet is wat ik wil, maar na 3 jaar studeren wil ik dit HBO diploma gewoon binnenhalen. In april ben ik dan klaar en ben ik net 24 geworden. Daarna wil ik toch enorm graag de hulpverlening in.

Mijn daaropvolgende 180-graden-carriere-switch zou HBO-V moeten zijn, 4 jaar deeltijd. Na wat ervaring opdoen zou ik graag op de SEH terecht willen komen, om dan als er wat ervaring in zit rustig aan te gaan proberen om richting de ambulance te gaan. Kortom, ambulance verpleegkunde is mijn droom geworden, maar sowieso acute zorg is al iets waar mijn interesse ligt (daarom vind ik het ook geen probleem om bijvoorbeeld een ‘jaartje langer’ erover te doen...hoe meer ervaring hoe beter lijkt me). Na hier rondlezen zou dit wel de correcte route moeten zijn volgens mij.

Maar goed, een heel  verhaal, maar ik heb nog een beetje onduidelijkheid over de mogelijkheden. Met name gezien mijn leeftijd (24) en eigenlijk nog moet gaan beginnen. De theoretische tijd van 0 tot ambulance verpleegkundige is weliswaar een jaar of 8 zover ik begrepen heb, en hoewel ik niet zo snel mogelijk in zo’n prachtige gele bus hoef te komen (het is immers mijn einddoel, de tussenstations lijken me ook mooi om rond te hangen) wil ik een goed beeld krijgen hoe realistisch mijn plan en toekomst is. Wat zijn ook een beetje de leeftijden wanneer men waar begint en wat is de praktische tijdsduur. En wellicht zijn er nog wat tips of punten waar ik moet op letten...

Een voordeel wel is dat ik door mijn “EHBO-hobby” naast pleisters plakken al lang bezig met allerlei zaken voor eerste hulp, zowel inlezen, cursussen en oefenen. Onder andere via mijn werk als eerste hulpverlener bij evenementen. Hier wordt altijd vanuit de ABCDE methodiek gewerkt en volgens LPA 7.1. Daar heb ik nu nog weinig ervaring in maar dit jaar ga ik ook een opleiding volgen volgens de PHTLS methodiek en moet daar verandering in komen.

Alvast bedankt voor het ‘aanhoren’ en eventuele reacties!

Stefan,

Allereerst welkom hier! Je stelt een vraag dat meerdere malen al aan bod is geweest maar je hebt wel wat specifieke kenmerken waardoor ik nu ga proberen te beantwoorden zonder dat ik je doorverwijs naar de zoekfunctie 998765:

Je moet kijken naar de HBO-v met een Minor in High Care. D.w.z. dat het een verzwaarde opleiding is waar je ook leert over de acute zorg. Mijn laatste stagiaire deed hetzelfde en is meteen aangenomen op een SEH na diplomering. Nog een optie is het volgen van de BMH- opleiding, howel wij niet meteen weten wat daarmee de toekomst brengt. Afijn, daar is wel genoeg over te vinden hier...

Succes!

cm
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


StefanR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2011, 10:40:26
Bedankt voor de berichten! Leek me inderdaad juiste forum om te gaan rond kijken ^^. Ik weet dat de vraag al 100x gesteld was, ik had een nieuwe topic aangemaakt omdat de strekking wat anders was. Maar dit is inmiddels gecorrigeerd.

Minor High Care had ik nog niets over gehoord. Is dat gewoon net als zoveel opleidingen, dat je een minor in jaar 3/4 kiest?

BMH heb ik ook genoeg over gelezen, maar dat wordt lastig. Deze is niet deeltijd, dus dat is financieel voorlopig niet haalbaar, ligt op dit moment nou niet echt in de buurt van mijn woonplaats (kleiner probleem) en ik voel toch meer voor de 'authentieke' leerweg.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2011, 10:44:36
Stefan,

de Minor is inderdaad vanaf de derde jaar, daar is niet veel anders aan..

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon