Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 78154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 15 november 2010, 22:53:32
Ik kan niet duidelijk vinden of NL transporteurs nu wel of niet vuurwapens mogen gaan dragen bij grensoverschrijdend transport?

Zouden transporteurs in NL ook niet gewoon vuurwapens moeten gaan dragen als deze wet er door komt?


https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22112-1070.html

Citaat
(...)

Met de voorgestelde kwaliteitseisen wordt beoogd de veiligheid van het vervoer, het betrokken personeel en het publiek te beschermen. De eisen laten ruimte voor nationale regels op veiligheidsgevoelige gebieden: het dragen van wapens, de relatie met politiediensten en regels betreffende de handelwijze van bewakingspersoneel buiten het voertuig.

Wel worden regels voorgesteld met betrekking het dragen van wapens bij de overgang van een euroland naar een ander euroland. Op dit moment vinden er slechts op zeer beperkte schaal eurotransporten plaats tussen Nederland en België of Duitsland. Dit komt mede door de grote verschillen tussen de wapenwetgeving tussen deze landen. In België bestaat een verplichting om wapens te dragen tijdens het vervoer, in Duitsland is het toegestaan om wapens te dragen tijdens het vervoer, terwijl het in Nederland verboden is. Dit verschil in wetgeving vormt een grote belemmering voor een snelle en gemakkelijke grensovergang. De voorgestelde regels zullen deze belemmeringen opheffen waardoor euro’s eenvoudiger van land a naar land b kunnen worden vervoerd.

(...)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22112-1070.html
Citaat
(...)

De proportionaliteit van dit voorstel wordt als deels negatief en deels positief beoordeeld.

Met de voorgestelde kwaliteitseisen wordt beoogd de veiligheid van het vervoer, het betrokken personeel en het publiek te beschermen. De eisen laten ruimte voor nationale regels op veiligheidsgevoelige gebieden: het dragen van wapens, de relatie met politiediensten en regels betreffende de handelwijze van bewakingspersoneel buiten het voertuig.

Wel worden regels voorgesteld met betrekking het dragen van wapens bij de overgang van een euroland naar een ander euroland. Op dit moment vinden er slechts op zeer beperkte schaal eurotransporten plaats tussen Nederland en België of Duitsland. Dit komt mede door de grote verschillen tussen de wapenwetgeving tussen deze landen. In België bestaat een verplichting om wapens te dragen tijdens het vervoer, in Duitsland is het toegestaan om wapens te dragen tijdens het vervoer, terwijl het in Nederland verboden is. Dit verschil in wetgeving vormt een grote belemmering voor een snelle en gemakkelijke grensovergang. De voorgestelde regels zullen deze belemmeringen opheffen waardoor euro’s eenvoudiger van land a naar land b kunnen worden vervoerd.

(...)

Als de verordening wordt aangenomen, moet ook de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus waarin nadere regels zijn opgenomen voor geld- en waardetransportbedrijven, worden gewijzigd. Mogelijk moet ook de Wet Wapens en Munitie (WWM) aangepast worden om vervoer van vuurwapens in een op afstand bestuurbare kluis mogelijk te maken.

(...)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52009DC0214:NL:NOT
Citaat
(...)

b) Transport van bankbiljetten in een volledig gepantserd voertuig dat niet uitgerust is met een neutralisatiesysteem dat de bankbiljetten over het gehele transporttraject beveiligt

Bij deze optie moet het voertuig volledig gepantserd zijn om schoten van vuurwapens te weerstaan. Het bewakingspersoneel moet kogelvrije vesten dragen en de bestaande regels naleven van de lidstaten waar het transport plaatsvindt, met name wat betreft het feit of zij al dan niet wapens mogen/moeten dragen en wat betreft het maximum toegelaten kaliber.

Wat betreft het bezit en het dragen van wapens worden twee elkaar uitsluitende alternatieven naar voren gebracht voor verdere bespreking: i) de invoering van een speciale, nog te specificeren "Europese vuurwapenpas voor bewakingspersoneel van geldtransporten". De pas wordt afgegeven door de lidstaat die de grensoverschrijdende geldtransportvergunning heeft verleend en enkel aan bewakingspersoneel dat reeds een nationale wapenvergunning bezit en werkzaam is bij een bedrijf dat een grensoverschrijdende geldtransportvergunning bezit; of ii) het bewakingspersoneel dient een wapenvergunning aan te vragen bij de nationale autoriteiten van de betrokken lidstaten (op voorwaarde dat zij toelaten dat bewakingspersoneel wapens draagt).

Om de bestaande nationale wetgeving te respecteren, dient daarnaast een procedure te worden ingevoerd voor gevallen waarin het beveiligde voertuig zich verplaatst van een lidstaat waar het dragen van wapens verplicht is naar een lidstaat waar het dragen van wapens verboden is. In dat geval moeten de wapens worden opgeborgen in een brandkast in het voertuig voordat dit het grondgebied van de laatstgenoemde lidstaat binnenrijdt en ontoegankelijk blijven voor het bewakingspersoneel tot het voertuig zich bevindt op het grondgebied van een lidstaat waar het bewakingspersoneel wel wapens mag dragen. Zodra de brandkast gesloten is, mag zij enkel kunnen worden geopend door een interventie op afstand van het controlecentrum van het voertuig.

(...)

Dus NL transporteurs die ook ritten naar België doen mogen straks misschien vuurwapens gaan dragen in België?




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2010, 11:17:50
Is dan een vuurwapenpasje voldoende, of moeten ze ook nog even leren hoe die dingen te gebruiken?


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #2 Gepost op: 16 november 2010, 11:37:00
Ik heb nieuws voor je: Een deel van de DNB medewerkers dragen ook al vuurwapens....


Martinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #3 Gepost op: 16 november 2010, 12:20:06
Is het niet zo dat de mensen die op de geld- en waarde transporten werken in het bezit moeten zijn van een diploma beveiliger (2)?
En beveiligers mogen volgens de wet weer geen ene vorm van wapens op zak hebben...
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #4 Gepost op: 16 november 2010, 12:21:56
Ik ben voor.
Maar om even de discussie aan te zwengelen...

Zouden er niet meer beroepen in aanmerking komen voor het dragen van (vuur)wapens?
Hoeft niet meteen een blaffer te zijn, maar bijvoorbeeld pepperspray?
Denk aan conducteurs, stadswachten, BOA's, douaniers


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 16 november 2010, 12:37:44
Ik ben voor.
Maar om even de discussie aan te zwengelen...

Zouden er niet meer beroepen in aanmerking komen voor het dragen van (vuur)wapens?
Hoeft niet meteen een blaffer te zijn, maar bijvoorbeeld pepperspray?
Denk aan conducteurs, stadswachten, BOA's, douaniers

Misschien kan je je standpunt even verduidelijken ipv populistisch wat te roepen. Wat zou daarvan het voordeel volgens jou zijn?

PS een deel v/d douaniers is al wapen dragend...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2010, 13:24:17
Ik ben wel voorstander om beveiligers van waardetransporten uit te rusten met vuurwapens, de maatschappij wordt harder en dat vraagt om een andere aanpak.
Als het in een klein landje als België wel kan en mag, waarom moet het in Nederland altijd zo moeilijk?
Natuurlijk moet er wel controle op zijn en jaarlijks zowel theoretische als praktische examens worden gedaan, maar willen bedrijven hier wel in investeren?
Nu hoor ik al mensen schreeuwen: 'ja, maar in de beveiliging zijn veel wannabe agenten/cowboys.'
Ja die heb je inderdaad wel, maar door goede controle kan je dit voorkomen en krijg je niet eens de kans om je te misdragen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2010, 13:37:21
Ik ben wel voorstander om beveiligers van waardetransporten uit te rusten met vuurwapens, de maatschappij wordt harder en dat vraagt om een andere aanpak.
Als het in een klein landje als België wel kan en mag, waarom moet het in Nederland altijd zo moeilijk?
Natuurlijk moet er wel controle op zijn en jaarlijks zowel theoretische als praktische examens worden gedaan, maar willen bedrijven hier wel in investeren?
Nu hoor ik al mensen schreeuwen: 'ja, maar in de beveiliging zijn veel wannabe agenten/cowboys.'
Ja die heb je inderdaad wel, maar door goede controle kan je dit voorkomen en krijg je niet eens de kans om je te misdragen.




Om het even in het perspectief te zien, waarom dan geen wapens voor portiers? Die worden volgens mij vaker geconfronteerd met wapengeweld dan waardetransporten... ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 16 november 2010, 13:42:47
Ik ben voor.

Zouden er niet meer beroepen in aanmerking komen voor het dragen van (vuur)wapens?
Hoeft niet meteen een blaffer te zijn, maar bijvoorbeeld pepperspray?
Denk aan conducteurs, stadswachten, BOA's, douaniers

Douane heeft ook vuurwapens, er zijn ook BOA's die lopen met transportboeien, pepper en een wapenstok ....

Maar om even terug te komen op het vuurwapengebruik door geldtransporteurs ...

Een vuurwapen bij geldtransporteurs zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot een groter geweldsgebruik tegen de transporteurs, immers nu word het risico voor de overvaller ook veel groter .... Verhalen in België van AK47'ers etc zijn bekend. Dan zul je ook de politie uit moeten gaan rusten met zwaardere en betere wapens, waardoor je alleen maar in een hogere geweldsspiraal terecht komt ...

Overval - koffertje afgeven - koffertje zegt plof - weg geld, jammer maar helaas

Ik ben er geen voorstander van ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 november 2010, 13:47:57
In dit geval ging het om vuurwapens voor geldtransporteurs, dus bleef ik bij dat onderwerp   998765, maar in principe ben ik wel voorstander om bepaalde beveiligers uit te rusten met vuurwapens, zoals portiers, objectbeveiligers (in bepaalde risico objecten), mobiele surveillanten.
Zoals ik al zei moeten ze wel jaarlijks theoretische en praktische examens doen en er moet een goede controle op zijn.
Een portier kan best wel veel mensen om zich heen hebben en dan is een vuurwapen dragen cq gebruiken gewoon niet fijn.