Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 78215 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 16 november 2010, 19:41:04
In dit geval ging het om vuurwapens voor geldtransporteurs, dus bleef ik bij dat onderwerp   998765, maar in principe ben ik wel voorstander om bepaalde beveiligers uit te rusten met vuurwapens, zoals portiers, objectbeveiligers (in bepaalde risico objecten), mobiele surveillanten.
Zoals ik al zei moeten ze wel jaarlijks theoretische en praktische examens doen en er moet een goede controle op zijn.
Een portier kan best wel veel mensen om zich heen hebben en dan is een vuurwapen dragen cq gebruiken gewoon niet fijn.

En dan de screening voor beveiligingspersoneel, training en opleiding gelijkhouden aan die van de politie ....
In de beveiliging werken nou eenmaal veel mensen die niet bij de politie terecht konden, dus ik voorzie dat dit idee het niet gaat worden .... :-X
Daarnaast moet je ook niet willen dat beveiligers met een vuurwapen gaan lopen .... Eerder een idee om (al) het politiepersoneel (wat op straat loopt) te voorzien van een vuurwapen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #11 Gepost op: 16 november 2010, 20:05:50
Portiers, beveiligers, stadswachten met een vuurwapen....?

Hmmmmm...

Misschien dat ik toch eens in gesprek moet om een draagvergunning te krijgen bij mijn korpschef. Agenten met een vuurwapen op straat is al wat, maar als de wanna-be's ook al moeten gaan packen, denk ik dat het tijd wordt dat ik mijn eigen stecker maar eens legaal op zak steek.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 16 november 2010, 20:21:39
Ik ben voor.
Maar om even de discussie aan te zwengelen...

Zouden er niet meer beroepen in aanmerking komen voor het dragen van (vuur)wapens?
Hoeft niet meteen een blaffer te zijn, maar bijvoorbeeld pepperspray?
Denk aan conducteurs, stadswachten, BOA's, douaniers

Meeste buitendienstmedewerkers van de douane hebben de zelfde bewapening als de politie.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #13 Gepost op: 16 november 2010, 20:32:45
citaat uit wat te doen voor je poen:

"wij dragen geen wapens omdat dat geweld uitlokt"
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 16 november 2010, 21:07:48
Ik ben een pertinent tegenstander om beveiligers uit te rusten met een vwpn.

Ik sluit me ook aan bij wat Jerommeke citeert. Als zij vwpns gaan dragen, gaan de overvallers zwaardere wpns gebruiken en dan word het voor ons als agenten geen doen. Want waar moeten wij dan meegaan lopen. Ik zie het namelijk niet gebeuren dat wij standaard een riotgun gemonteerd krijgen aan ons dashboard zolas in delen van de VS of een HK MP5 in de kofferbak zoals bij sommige eenheden in GB.

Dus worden ze overvallen, koffertje lekker afgeven, ga geen held uithangen. Want in mijn ogen hebben we als het goed is allemaal het zelfde doel voor ogen. Na het werk weer lekker naar moeders de vrouw.  Tenminste ik wel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 november 2010, 21:39:59
citaat uit wat te doen voor je poen:

"wij dragen geen wapens omdat dat geweld uitlokt"

Het lokt misschien meer geweld uit, maar tegenwoordig lokt alles bijna geweld uit.
Zelfs toevallig in iemands richting kijken kan al verkeerd begrepen worden tegenwoordig.
Als een crimineel een BOA, stadswacht of beveiliger met een vuurwapen ziet lopen, dan zal het misschien inderdaad meer geweld opleveren.
Als een crimineel wil, dan zal het sowieso meer geweld willen gebruiken en dan denk ik aan de North Hollywood shootout.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 16 november 2010, 21:51:46
Het lokt misschien meer geweld uit, maar tegenwoordig lokt alles bijna geweld uit.
Zelfs toevallig in iemands richting kijken kan al verkeerd begrepen worden tegenwoordig.
Als een crimineel een BOA, stadswacht of beveiliger met een vuurwapen ziet lopen, dan zal het misschien inderdaad meer geweld opleveren.
Als een crimineel wil, dan zal het sowieso meer geweld willen gebruiken en dan denk ik aan de North Hollywood shootout.

Tsja, ik kan niet meer zeggen als:

Ik ben een pertinent tegenstander om beveiligers uit te rusten met een vwpn.

Als zij vuurwapens gaan dragen, gaan de overvallers zwaardere wapens gebruiken en dan word het voor ons als agenten geen doen. Want waar moeten wij dan mee gaan lopen. Ik zie het namelijk niet gebeuren dat wij standaard een riotgun gemonteerd krijgen aan ons dashboard zolas in delen van de VS of een HK MP5 in de kofferbak zoals bij sommige eenheden in GB.

Dus worden ze overvallen, koffertje lekker afgeven, ga geen held uithangen. Want in mijn ogen hebben we als het goed is allemaal het zelfde doel voor ogen. Na het werk weer lekker naar moeders de vrouw.  Tenminste ik wel.

Mocht het zo worden, dan zal de Nederlandse overheid veel moeten gaan investeren in bewapening, opleiding en wagenpark ...... Iets wat er niet inzit ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 november 2010, 21:58:57
Nee Jerommeke, dat zie ik ook niet gebeuren.
Als je naar andere landen kijkt (Belgie, Duitsland, USA) daar mag je als beveiliger een wapen dragen, hoeveel meer geweld wordt daar tegen een beveiliger gebruikt?
Weet iemand dat toevallig?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #18 Gepost op: 16 november 2010, 22:01:01
Mwoah...

Er wordt weleens gezwaaid met een AK-47. Bij tijd en wijle staart er iemand in een pijp van een RPG.

Maar verder niks bijzonders hoor.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 16 november 2010, 22:09:22
Het schijnt dat een P99 niet zo zwaar is om bij je te hebben als agent... Zit ook een redelijk magazijn met voorraad bij...  8) Zal beter werken als een MP5...  ;)


Maar nu weer terug naar de europese regels. Weet iemand of die daadwerkelijk ingevoerd gaan worden?