Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 77918 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #200 Gepost op: 24 maart 2014, 22:09:54
Citaat van: Diamondback link=msg=1253681 date=1395688796
Een rpg met haar standaardmunitie versjtert de complete inhoud van een geldwagen inclusief bemanning.
Om de hele simpele reden dat het wapen gemaakt is om in de basis alles uit te schakelen wat je zoal tegen komt op een slagveld.
Versterkte posities, bunkers, pantservoertuigen, tanks, overig rollend materieel - er zijn zelfs meerdere incidenten geweest waarbij er laagvliegende  helikopters mee uit de lucht geschoten zijn. De kans dat een geldkoffer zo'n plof gaat overleven is al minimaal - om dat uit te vinden zul je ook nog eens geduld moeten hebben tot de boel een weinig is afgekoeld/geblust. Een systeem dat dat proces aan de binenzijde stopt, ken ik niet.

Een systeem wat dat proces aan de buitenkant stopt is er wel en dat noemen we reactief pantser. Een explosief wat het explosief moet stoppen. Naast heel duur ook een heel vervelende ervaring voor passanten.

effe uit mijn hoofd: 3000 stuks per minuut. Obama krijgt vast kwantum korting. Hou het op een 1500 euro per minuut.
Laatst was er een aflevering van mythbusters waar ze met een RPG op een auto schoten. Raakten het motorblok. Motorblok aan gort maar de nevenschade was eigenlijk indrukwekkend klein. Heel anders dan de filmexplosies.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #201 Gepost op: 24 maart 2014, 23:49:24
En ik kan je ook precies vertellen waarom de schade in die auto zo meevalt.
Het doel was te zacht.

De kegel die de holle lading maakt, schiet dwars door de hele wagen heen. Gat voor en gat achter waardoor er een hoop energie verloren gaat.
Dat gebeurt dus niet in een tank of gepantserd voertuig. Dan blijft die kegel juist binnen in het compartiment en molt er alles. Altijd een mooi effect in het munitie- of ergens in de buurt van het motorcompartiment (brandstof).

Een gepantserde geldwagen heeft ook zo'n goed afgesloten ruimte waardoor die energie daar blijft en ook lekker zijn ding kan doen.
Daarom is een rpg leuk om mee te dreigen. Maar hem gebruiken reduceert je graaitijd en de de buit tot 0.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #202 Gepost op: 25 maart 2014, 09:56:17
Citaat van: Diamondback link=msg=1253742 date=1395701364
En ik kan je ook precies vertellen waarom de schade in die auto zo meevalt.
Het doel was te zacht.

De kegel die de holle lading maakt, schiet dwars door de hele wagen heen. Gat voor en gat achter waardoor er een hoop energie verloren gaat.
Dat gebeurt dus niet in een tank of gepantserd voertuig. Dan blijft die kegel juist binnen in het compartiment en molt er alles. Altijd een mooi effect in het munitie- of ergens in de buurt van het motorcompartiment (brandstof).

Een gepantserde geldwagen heeft ook zo'n goed afgesloten ruimte waardoor die energie daar blijft en ook lekker zijn ding kan doen.
Daarom is een rpg leuk om mee te dreigen. Maar hem gebruiken reduceert je graaitijd en de de buit tot 0.
Wordt (hard)schuim niet ook gebruikt om het effect van holle ladingen (samen met andere pantserlagen) op te vangen? Stond mij bij dat ik daar ooit iets over gelezen heb.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #203 Gepost op: 25 maart 2014, 14:06:21
Citaat van: JJ75 link=msg=1253769 date=1395737777
Wordt (hard)schuim niet ook gebruikt om het effect van holle ladingen (samen met andere pantserlagen) op te vangen? Stond mij bij dat ik daar ooit iets over gelezen heb.

Volgens mij zijn we nu heel erg aan het afdwalen van het onderwerp van deze discussie, en zelfs van het onderwerp van dit forum....


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109


Bert Zwerver

  • Handhaver-D
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Veteranen Search Team
Reactie #205 Gepost op: 2 april 2014, 18:09:52
Ik weet dat in een ver verleden, ergens eind jaren 70 van de vorige eeuw bij het toenmalige Brinks Gerlach, ook personeel met vuurwapens rondliep op het depot nabij Halfweg. Niet op de openbare weg maar op het terrein zelf en met de "slimmigheid" van een eigen schietvereniging op het terrein. Ook heeft het personeel van Interseco, de prive beveiliging van dhr.Heineken vlak na de ontvoering een tijd met vuurwapens rond gelopen, zowel op het terrein van de prive woning van dhr.Heineken als wel op en aan de openbare weg.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #206 Gepost op: 25 november 2014, 23:15:24
Kan even geen linkjes plaatsen. Vandaag is in het nieuws dat de rechter Teeven gelijk heeft gegeven dat Brinks geen wapens mag voor beveiliging.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #208 Gepost op: 28 november 2014, 12:39:01
En de criminelen lachen zich kapot...  ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #209 Gepost op: 28 november 2014, 13:40:08
Ik denk het niet.