Vuurwapens voor geldtransport?

Auteur Topic: Vuurwapens voor geldtransport?  (gelezen 77921 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #40 Gepost op: 17 november 2010, 12:28:12
Voor Geld- en Waardetransporteurs lijkt een vuurwapen mij niet verstandig. Als elke medewerker standaard de plofkoffer gebruikt moet dat afdoende zijn.
Gewoon de koffer niet afgeven dat is het meest veilige wat er is. Geld is vervangbaar een mens niet. En wat al eerder gezegd is het handvat wordt bij het activeren zo heet dat je het toch wel loslaat. Jammer van het geld wat niet meer bruikbaar is maar het is niet anders.

Voor wat betreft Portiers, winkelsurveillanten en mobiel surveillanten zou in een hoop gevallen een set transportboeien en pepperspray een goede aanvulling zijn maar wel na training en toetsing zoals de RTGB ( Regeling Toetsing Geweldsbeheersing Buitengewoon opsporingsambtenaar 2005 ) voorschrijft.

Verder moeten werkgevers niet moeilijk doen als een winkelsurveillant of mobiel surveillant een eigen combivest draagt onder de kleding want helaas zijn er werkgevers die daar moeilijk over doen.
Dit terwijl sommige werkgevers niet voor goed werkende communicatiemiddelen zorgen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #41 Gepost op: 17 november 2010, 12:46:53
Voor Geld- en Waardetransporteurs lijkt een vuurwapen mij niet verstandig. Als elke medewerker standaard de plofkoffer gebruikt moet dat afdoende zijn.
Gewoon de koffer niet afgeven dat is het meest veilige wat er is. Geld is vervangbaar een mens niet. En wat al eerder gezegd is het handvat wordt bij het activeren zo heet dat je het toch wel loslaat. Jammer van het geld wat niet meer bruikbaar is maar het is niet anders.

Voor wat betreft Portiers, winkelsurveillanten en mobiel surveillanten zou in een hoop gevallen een set transportboeien en pepperspray een goede aanvulling zijn maar wel na training en toetsing zoals de RTGB ( Regeling Toetsing Geweldsbeheersing Buitengewoon opsporingsambtenaar 2005 ) voorschrijft.

Verder moeten werkgevers niet moeilijk doen als een winkelsurveillant of mobiel surveillant een eigen combivest draagt onder de kleding want helaas zijn er werkgevers die daar moeilijk over doen.
Dit terwijl sommige werkgevers niet voor goed werkende communicatiemiddelen zorgen.

De branche is helemaal niet toe aan geweldsmiddelen..

http://www.nu.nl/economie/2376660/aanbestedingen-brengen-veiligheid-in-geding.html

'Aanbestedingen brengen veiligheid in geding'
Uitgegeven:    11 november 2010 15:26
Laatst gewijzigd:    11 november 2010 15:26

DEN HAAG - Bij aanbestedingen in de beveiligingsbranche trekken werknemers vaak aan het kortste eind. Bedrijven die een klus aanbesteden kijken veelal alleen maar naar de lage kostprijs en hebben geen oog voor het personeel.
© ANP

Als dat niet snel verandert, komt de veiligheid van mensen in het geding. Die vrees spreken vakbonden donderdag uit tegen Tweede Kamerleden, zei Maarten Hoelscher van vakbond de Unie.

Hoelscher vindt dat er sociale regels moeten komen waaraan bedrijven zich bij aanbestedingen moeten houden. Zo wordt voorkomen dat ervaren personeel het veld moet ruimen voor nieuwe goedkopere krachten.


Volgens de vakbondsman heeft de Belastingdienst onlangs nog specifiek aangegeven een beveiligingsklus te gunnen aan de laagste bieder. Ook heeft hij sterk de indruk dat Defensie en Schiphol bij de gunning van de beveiliging van hun objecten op deze manier te werk gaan.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #42 Gepost op: 17 november 2010, 13:01:32
Palmpie ik zie dat jij iets met brand doet.
Laat ik het dan in jou gebied proberen uit te leggen.
Een brandweerman krijgt alleen nog maar les voor een simulator en niet meer in bv oefengebouwen of in de hitte container waar je de werkelijk warmte en vlammen ziet en voelt.
Maar als er op een scherm een flash-over wordt geprojecteerd of om het heel gek te zeggen de brandweer gaat net zoals een bhv curcus alleen nog maar oefenen met een brandbakje, prullenbak of kastje wat leren ze hiervan.
en als ze dan geslaagt zijn dan komen ze voor het eerst in de werkelijkheid en voelen voor het eerst de echte hitte en vlammen.
Dat is de reden waarom de brandweer zo realistisch mogelijk oefend het is wel gecontroleerd maar het komt iets dichter bij de werkelijkheid als je dan een foutje maakt voel je het ook gelijk.

In mijn optiek is de praktijk of het zo dicht mogelijk benaderen hiervan de allerbeste leermeester.
Dus ja ook Politie agenten zullen moeten weten hoe het is om echt onder vuur te liggen, dat er op hun geschoten wordt en dat ze geraakt worden.
en dat leer je nu eenmaal niet op een schietbaan of simulator  


Ik zou zeggen kijk eens bij de brandweer. Als gevolg van regelgeving , budgetten, etc. Wordt er 98% van de tijd geoefend met knetterkasten, lampjes, lichtstrengen en borden waarop een vlammetje staat getekend. Een a twee keer per jaar een realistische oefening is veel. En dan nog wordt er geoefend in een gecontroleerde ruimte, waar oefenrook (discorook) hangt en gasgestookt wordt en zelden een echte dikke rook, echt vuur of oefenen in een container om de gevolgen te tonen. Of krijg je te horen dat je niet mag afblussen, omdat een volgende ploeg nog moet en ze het vuur dan niet aankrijgen.

Tijdens oefeningen wel water op de pomp, misschien op de slang, maar niet verder aangezien geoefend wordt in een object in gebruik (waterschade)

Er zijn weinig tot geen teams die mogen knippen in auto's met airbags, dus dat moet gespeeld worden.
Rambo op deur? dan issie stuk....

Nee........het beeld van oefenen met brandweer is misschien mooi, de praktijk........
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #43 Gepost op: 17 november 2010, 13:24:21
De branche is helemaal niet toe aan geweldsmiddelen..

Ik zeg ook niet dat de hele branche er aan toe is maar een deel zou er wel voor in aanmerking kunnen komen en die heb ik dan ook specifiek genoemd.

http://www.nu.nl/economie/2376660/aanbestedingen-brengen-veiligheid-in-geding.html

'Aanbestedingen brengen veiligheid in geding'
Uitgegeven:    11 november 2010 15:26
Laatst gewijzigd:    11 november 2010 15:26

DEN HAAG - Bij aanbestedingen in de beveiligingsbranche trekken werknemers vaak aan het kortste eind. Bedrijven die een klus aanbesteden kijken veelal alleen maar naar de lage kostprijs en hebben geen oog voor het personeel.
© ANP

Als dat niet snel verandert, komt de veiligheid van mensen in het geding. Die vrees spreken vakbonden donderdag uit tegen Tweede Kamerleden, zei Maarten Hoelscher van vakbond de Unie.

Hoelscher vindt dat er sociale regels moeten komen waaraan bedrijven zich bij aanbestedingen moeten houden. Zo wordt voorkomen dat ervaren personeel het veld moet ruimen voor nieuwe goedkopere krachten.

Volgens de vakbondsman heeft de Belastingdienst onlangs nog specifiek aangegeven een beveiligingsklus te gunnen aan de laagste bieder. Ook heeft hij sterk de indruk dat Defensie en Schiphol bij de gunning van de beveiliging van hun objecten op deze manier te werk gaan.

Wat de vakbond aangeeft klopt en ik begrijp deze bedrijven dan ook niet. Het gaat altijd alleen maar om geld, geld en nog eens geld. Aan de medewerkers wordt allang niet meer gedacht.
Er zijn helaas bedrijven die de markt verzieken door gerust € 22,00 per uur te vragen terwijl dit gewoon veel te laag is. Maar men moet en zal een object binnen krijgen wat dat geeft een goed gezicht naar buiten toe.

Maar nogmaals dit wil in mijn ogen niet zeggen dat bepaalde onderdelen niet in aanmerking kunnen komen voor bepaalde geweldsmiddelen mits men maar afdoende getraint en getoetst wordt.
Sterker nog de mogelijkheid dat beveiligingspersoneel wel handboeien mogen dragen is al geregeld in de WPBR ( Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus ) zie Artikel 9 Lid 3. http://wetten.overheid.nl/BWBR0008973/geldigheidsdatum_08-04-2010#Paragraaf2_Artikel9
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #44 Gepost op: 17 november 2010, 18:14:33
Het hebben van handboeien is niet zo´n probleem. Kleine wetswijziging en een paar tientjes per setje handboeien. Alleen krijg die ook nog eens om bij iemand die zich verzet. Daar moet je meer voor kunnen dan ze kunnen dragen.

Een vuurwapen zie ik niet zitten voor beveiligers (in welke tak ook). Als ik een geldtransport wil overvallen dan ben ik al over een bepaalde grens heen. Als ik dan ook nog weet dat ik tegenover een beveiliger sta die een vuurwapen draagt en mij kan uitschakelen als hij de kans heeft dan zorg ik dat ik eerder een pistool op zijn hoofd heb of hem al neergeschoten heb zodat mijn eigen hachje veilig is. Ik ben er wel voor om enkele IBT vaardigheden ook binnen de beveiliging verplicht te maken inclusief training en toetsing. Als je dat een beetje goed leert dan heb je geen handboeien of pepperspray meer nodig. Dat kan namelijk ook vals vertrouwen geven en je laten doorlopen in situaties waar je normaal zou wegstappen als bijvoorbeeld een verdachte met een mes. En daar werkt pepperspray niet zo denderend tegen...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #45 Gepost op: 17 november 2010, 19:56:31
Het hebben van handboeien is niet zo´n probleem. Kleine wetswijziging en een paar tientjes per setje handboeien. Alleen krijg die ook nog eens om bij iemand die zich verzet. Daar moet je meer voor kunnen dan ze kunnen dragen.

Ik ben er wel voor om enkele IBT vaardigheden ook binnen de beveiliging verplicht te maken inclusief training en toetsing. Als je dat een beetje goed leert dan heb je geen handboeien of pepperspray meer nodig. Dat kan namelijk ook vals vertrouwen geven en je laten doorlopen in situaties waar je normaal zou wegstappen als bijvoorbeeld een verdachte met een mes. En daar werkt pepperspray niet zo denderend tegen...

Daar heb je dan ook een training voor hoe ze om te leggen of wou je beweren dat een agent dat wel zou kunnen zonder training ook met training kunnen een aantal dat nog niet ondanks 4 man.
En een paar tientjes kosten ze niet reken maar op ongeveer 100 euro per stuk
En als je dat een beetje goed leert dan zou je volgens jou de handboeien of peperspray niet meer nodig hebben, dan vraag ik me af waarom we dan nog met deze middelen rond lopen als we ze niet meer nodig hebben dat scheeld weer 2 dingen aan de koppel
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #46 Gepost op: 17 november 2010, 23:14:41
Luister eens, als je die dingen groot inkoopt kosten ze echt wel minder.

Als je mijn verhaal leest dan zie je nergens staan dat ik zonder kan. Verschil is alleen dat ik mij regelmatig stort in situaties waar de beveiligers niet meer uitkomen. Ik neem aan dat jij ook een stapje terug doet als je een vuurwapen of mes ziet? Ik kan dat niet want juist van mij wordt verwacht dat ik er in spring.

Ik heb.zelf voordat ik bij de politie ging een tijd in de beveiliging gewerkt. Ik heb daar ook regelmatig aanhoudingen verricht. Ik heb ook nooit echt verzet gehad terwijl ik tussen heel wat matpartijen heb gestaan. Dat heb ik gedaan met praten.

Wat ik vaak zie is dat het dezelfde personen zijn die verzet krijgen. Vaak zijn die verbaal minder vaardig of proberen te intimideren maar dat kan ook als een rode lap werken. Deze personen zie ik zowel bij de politie als bij de beveiliging. En eerlijk gezegd vooral bij de laatste groep.

Hoe dat komt? Deels door training maar ook door selectie. En daar mag best wel eens een kwaliteitsslag gemaakt worden voor wij uberhaupt over bewapening praten. Ik zie nog te vaak Testosteronnen Harry die dacht dat hij wel sterk genoeg was om het op zijn manier te doen.

Bewapening geeft ook een vals gevoel van veiligheid. Je gaat er op vertrouwen maar vergeet niet dat pepperspray op een best deel van de bevolking niet werkt en dat sprayen ook geen zin heeft als iemand met een mes op je afkomt. Tegen de tijd dat het werkt ben je te laat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #47 Gepost op: 18 november 2010, 15:35:11
Luister eens, als je die dingen groot inkoopt kosten ze echt wel minder.

Ik neem aan dat jij ook een stapje terug doet als je een vuurwapen of mes ziet? Ik kan dat niet want juist van mij wordt verwacht dat ik er in spring.

Als je die dingen koopt zoals bv Politie, KMAR enz dan praat je over meer dan 30000 stuks dan heb je een hele grote korting
Bij beveiligings bedrijven praat je bij de grote ongeveer over 400 stuks en bij de kleinere over 20 stuks die zullen echt de korting die Politie en Kmar niet krijgen dus die kosten zijn hoger

Nee we doe geen stap terug
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #48 Gepost op: 18 november 2010, 18:10:12
En als je het met de hele beveiligingssector nu eens massaal inkoopt?

Maar jij doet geen stap terug als die winkeldief een mes heeft (of een vuurwapen)?
Succes, dat red je met pepperspray niet. 0021
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


alexs

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #49 Gepost op: 4 maart 2011, 10:34:37
Wat betreft geldtransport zie ik liever een ander protocol. Je ziet eigenlijk nog steeds veel structuur als de geldloper aan de wandel gaat. Bovendien mogen de auto's ook nog zwaarder en beter gepantserd zijn. Nu word een geldwagen nog klem gereden door een gemiddelde SUV. Als het personeel 100% aankan op kogelwerende glas en een klemrijdende SUV gewoon aan de kant kan rammen staan de overvallers met legen handen.