GRIP 1 Hulpverlening Hoge kraan dreigt om te vallen De Mortel - 's-Hertogenbosch 16-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening Hoge kraan dreigt om te vallen De Mortel - 's-Hertogenbosch 16-11-2010  (gelezen 8726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gevaar rond hijskraan nog niet geweken


Uitgegeven: 16 november 2010 21:54
Laatst gewijzigd: 16 november 2010 21:54

DEN BOSCH - De situatie met de uit het lood staande hijskraan in het centrum van Den Bosch is nog altijd gevaarlijk. De kraan is nog niet stabiel genoeg om te kunnen demonteren. Dat zei een woordvoerder van de politie.
 
© NU.nl/Gera NielandDinsdagavond rond half tien was de verwachting dat het nog zeker twee uur gaat duren voordat aan de demontage van de kraan kan worden begonnen.

Een van de vier heipalen onder de kraan is weggezakt. In de drassige grond van een bouwterrein, waar wordt gewerkt aan de uitbreiding van het Noordbrabants Museum en de nieuwbouw van het Stedelijk Museum.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Als hij idd op heipalen staat moet het niets uitmaken of het terrein wel of niet drassig is... Je huis gaat toch ook niet verzakken als het grondwater hoog staat...  ;)


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
p2kflex
22:24:18 16-11-10-ALPHA-A2 : DE MORTEL 'S-HERTOGENBOSCH stand bye op verzoek ovdg 2 de auto zelfde lokatie tijds duur onbekend
1121040Ambu 21-104 (Den Bosch)


Gast48368

  • Gast
Als hij idd op heipalen staat moet het niets uitmaken of het terrein wel of niet drassig is... Je huis gaat toch ook niet verzakken als het grondwater hoog staat...  ;)

Betonblokken is een betere omschrijving.  ;)

Update omroep brabant:

De omgeving is uit voorzorg in een cirkel van honderd meter ontruimd. Daarvoor is gekozen omdat de kraan eventueel in een draaiende beweging zou kunnen omvallen. Zo'n 150 mensen moesten hun woning verlaten. Zij zijn opgevangen in hotel Central. Waarschijnlijk moeten ze de nacht elders doorbrengen. Er is ook overwogen om het Noordbrabants Museum leeg te halen. Daar is van afgezien omdat het te veel tijd zou kosten.

Link naar nog een aantal foto's.


Gast48368

  • Gast
Via twitter de nieuwsreporter Alies van der Plas:

Politie: de kans dat de kraan omvalt is fifty fifty
4 minutes ago via Snaptu.com


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Als hij idd op heipalen staat moet het niets uitmaken of het terrein wel of niet drassig is... Je huis gaat toch ook niet verzakken als het grondwater hoog staat...  ;)
Tenzij de palen te licht gedimensioneerd zijn, tijdens het heien waterspanning is opgetreden, of de belasting hoger is dan waarop de gehele plaat is berekend. Excentrische belasting kan ook nog een oorzaak zijn, maar lijkt me minder waarschijnlijk.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Mister Livingstone, I presume?


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Tenzij de palen te licht gedimensioneerd zijn, tijdens het heien waterspanning is opgetreden, of de belasting hoger is dan waarop de gehele plaat is berekend. Excentrische belasting kan ook nog een oorzaak zijn, maar lijkt me minder waarschijnlijk.

Of de draagkrachtige laag waar de paal op steunt was niet zo draagkrachtig als gedacht...


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
:-\
p2kflex
20:42:12 16-11-10-ALPHA-A1 : DE MORTEL 'S-HERTOGENBOSCH
1121110Ambu 21-111 (Den Bosch)
Ik neem aan dat je de emoticon neerzet omdat je verwacht dat de ambulance gestuurd is vanwege een slachtoffer, maar dat is lang niet altijd zo. In dergelijke situaties staan er bijna altijd 1 of 2 ambulances stand-by voor eventuele slachtoffers bij hulpverleners, of civiele slachtoffers i.v.m. een gevaarlijke situatie zoals hier.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Ik neem aan dat je de emoticon neerzet omdat je verwacht dat de ambulance gestuurd is vanwege een slachtoffer, maar dat is lang niet altijd zo. In dergelijke situaties staan er bijna altijd 1 of 2 ambulances stand-by voor eventuele slachtoffers bij hulpverleners, of civiele slachtoffers i.v.m. een gevaarlijke situatie zoals hier.

Dat ben ik met je eens, maar vaak zie je in dit soort situaties dat een ambu dan met A2 ter plaatse wordt gevraagd. De emoticon kan ik mij (al is het wat voorbarig) dus wel enigsinds voorstellen.