Levensreddende arts krijgt prent

Auteur Topic: Levensreddende arts krijgt prent  (gelezen 30098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Gepost op: 17 november 2010, 19:01:10
Citaat
LELYSTAD - Verbijsterd staart Glenn Ramyad naar de dikke bekeuring op zijn bureau die herinnert aan zijn spoedbezoek aan mevrouw Van Soest uit Lelystad. Toen hij begin dit jaar werd gealarmeerd dat de bijna 90-jarige dame onwel was geworden, spoedde de huisarts zich naar het verzorgingstehuis om met succes haar leven te redden. In plaats van een pluim voor zijn daadkrachtig handelen kreeg Ramyad een bon van 160 euro wegens foutparkeren.

„Ik kan er met mijn gedachten niet bij”, vertelt de dokter. „Ik heb mijn auto in een levensbedreigende noodsituatie op een invalidenparkeerplaats geparkeerd, omdat alle andere plekken bezet waren.” Toen het leven van mevrouw Van Soest was gered, keerde Ramyad terug naar zijn auto alwaar een handhavingsambtenaar bezig was een bekeuring uit te schrijven. „Ik legde hem het verhaal uit en liet zien dat ik arts ben. Zijn enige reactie was: Niets mee te maken, regels zijn regels. Dien maar een bezwaarschrift in.”

Onthutst maar strijdvaardig besloot de goedwillende hulpverlener beroep aan te tekenen bij de officier van justitie. Ook deze bleek onvermurwbaar en wees het bezwaar af. Vechtend tegen het gevoelsmatige onrecht dat hem, maar ook zijn vakbroeders, wordt aangedaan, ging hij in hoger beroep. „Het vreemde is dat alles schriftelijk wordt afgehandeld en ik dus totaal geen gelegenheid krijg om mijn verhaal persoonlijk te doen”, moppert Ramyad.

Toen ook het hoger beroep werd afgewezen, brak zijn klomp definitief. „Met name omdat boetesancties in mijn ogen een lerende werking zouden moeten hebben. En neem van mij aan: de volgende keer dat ik bij een spoedgeval mijn auto niet kwijt kan, zou ik precies hetzelfde doen.”
Mevrouw Van Soest is een halfjaar na het incident nog altijd dankbaar voor het kordate optreden van haar reddende engel.

Parkeerbeheerder Perspectief wijst erop dat alleen de verbalisant en de officier van justitie de mogelijkheid hebben om een bekeuring te seponeren: „Wij vertrouwen op de integriteit van onze verbalisanten als het gaat om het luisteren naar en beoordelen van een persoonlijk verhaal van iemand die het oneens is met een bekeuring”, reageert Anne Bervoets namens de parkeerbeheerorganisatie. „Op dit individuele geval kan ik inhoudelijk niet ingaan, omdat ik de situatie van dat moment niet weet. Maar ik wil wel meegeven dat voor artsen in Lelystad een ontheffing aangevraagd kan worden voor het parkeren op de stoep. Wellicht is dat een uitkomst.”

Bron: Telegraaf, met video erbij...


Je kan in Lelystad dus als arts een ontheffing aanvragen om op de stoep te parkeren, maar o wee als je op een invalidenparkeerplaats parkeert :-X En dit kenmerkt in mijn ogen alle hulpverleners in Nederland:

Citaat
"En neem van mij aan: de volgende keer dat ik bij een spoedgeval mijn auto niet kwijt kan, zou ik precies hetzelfde doen.”

Hulde voor deze arts O0


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #1 Gepost op: 17 november 2010, 19:13:07
Tsjaa, iedereen kan wel roepen dat hij arts is en een heel verhaal ophangen om een boete te ontduiken, dus ik kan me wel vinden in de tweede alinea. Verder inderdaad wel raar dat er in de hele schriftelijke procedure geen ruimte is voor bijzondere situaties of opmerkingen van de verweerder.

Inderdaad hulde voor de arts, goed dat hij niet zomaar opgegeven heeft.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2010, 19:24:38
ach ja..het is misschien niet zo handig van de agent doch het is wel "De Telegraaf".!!!


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2010, 19:32:44
Als de situatie zo is als wordt geschetst is het inderdaad een beetje raar. Ik zou echter wel graag ook de andere kant van het verhaal willen horen. Ben benieuwd wat voor argumenten de officier van Justitie had om de boete niet te seponeren (en dan bedoel ik de echte argumenten en niet die verwoord door de arts).

Je kan trouwens wel aantonen dat je echt arts bent met je BIG registratie. Dus niet iedereen kan dat zomaar beweren.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2010, 19:42:18
Je kan trouwens wel aantonen dat je echt arts bent met je BIG registratie. Dus niet iedereen kan dat zomaar beweren.
Het ging mij erom dat de agent op straat niet weet of de arts de waarheid spreekt, of kan hij daar een BIG-register inzien?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2010, 19:44:15
ach ja..het is misschien niet zo handig van de agent doch het is wel "De Telegraaf".!!!

Waaruit maak je op dat het om een agent gaat?

Ik heb grote waardering voor het handelen van de arts, toch komen er paar vraagjes naar boven:

Waarom geen opvallend voertuig (HAP-voertuig))?
Waarom geen ontheffing voor de arts (waarom heeft hij die niet)?
Is er geen 112 gebeld? Zo ja, waarom word er dan geen ambulance gestuurd?

En door deze vragen bij elkaar: Wat is er van het verhaal van de arts waar?
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #6 Gepost op: 17 november 2010, 19:57:54
Waaruit maak je op dat het om een agent gaat?

Ik heb grote waardering voor het handelen van de arts, toch komen er paar vraagjes naar boven:

Waarom geen opvallend voertuig (HAP-voertuig))?
Waarom geen ontheffing voor de arts (waarom heeft hij die niet)?
Is er geen 112 gebeld? Zo ja, waarom word er dan geen ambulance gestuurd?

En door deze vragen bij elkaar: Wat is er van het verhaal van de arts waar?
In het nieuwsbericht spreekt de arts van "mijn auto". Aangezien niet iedere huisartsenpraktijk een eigen opvallend voertuig heeft, kun je ervan uitgaan dat de arts huisbezoeken doet met zijn privé-auto, zoals vele andere huisartsen. Dan zou er een ontheffing voor speciale privévoertuigen moeten zijn, die ervoor zorgt dat bijv. een arts op een invalidenparkeerplaats mag parkeren en volgens Scaniafan is die er niet? In ieder geval wel voor parkeren op de stoep.
Bovendien wordt er lang niet altijd 112 gebeld bij een incident thuis, vooral oudere mensen bellen eerder de huisarts (die ze persoonlijk kennen).
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #7 Gepost op: 17 november 2010, 20:23:05
Citaat
Toen hij begin dit jaar werd gealarmeerd dat de bijna 90-jarige dame onwel was geworden, spoedde de huisarts zich naar het verzorgingstehuis
Citaat
In het nieuwsbericht spreekt de arts van "mijn auto". Aangezien niet iedere huisartsenpraktijk een eigen opvallend voertuig heeft, kun je ervan uitgaan dat de arts huisbezoeken doet met zijn privé-auto, zoals vele andere huisartsen. Dan zou er een ontheffing voor speciale privévoertuigen moeten zijn, die ervoor zorgt dat bijv. een arts op een invalidenparkeerplaats mag parkeren en volgens Scaniafan is die er niet? In ieder geval wel voor parkeren op de stoep.
Bovendien wordt er lang niet altijd 112 gebeld bij een incident thuis, vooral oudere mensen bellen eerder de huisarts (die ze persoonlijk kennen).

Zoals te lezen is gaat het om een verzorgingstehuis vanwaaruit de melding kwam en als ik het niet verkeerd begrijp de melding ook gedaan heeft. Lijkt mij dat het personeel wijs genoeg is om in een dergelijk spoedeisend geval de daarvoor bedoelde diensten in te lichten. Daarmee bedoel ik de ambulance of indien aanwezig een huisarts die is voorzien van een voertuig met OGS om zodoende met spoed ter plaatse kunnen komen.
Ook van de kant van de huisarts lijkt het mij verstandig om in het geval dat je een dergelijk belletje krijgt, maar zelf niet voorzien bent om met spoed naar het incident te gaan, de hulpdiensten inschakelt/inlicht.

Dat een huisarts zijn/haar bezoeken met eigen auto doet kan ik begrijpen maar eerlijk gezegd niet dat je dan geen ontheffing hebt (lijkt mij handig).
Nu moet ik wel zeggen dat ik een leek ben als het gaat om de medische hulpverlening en dergelijke.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #8 Gepost op: 17 november 2010, 20:58:17
Volgens mij gaat het hier niet om een agent maar om een BOA van de desbetreffende gemeente of bedrijf die het parkeerbeheer voor de gemeente uitvoert. Ook ik heb hier mee te maken gehad in Rotterdam met een OPVALLEND voertuig met toeters en bellen aan komen rijden onder het toeziend ook van de stadswacht. De wagen geparkeerd op een invalidenparkeerplaats om niet de hele weg te blokkeren, en ja hoor; je raad het al.
Ik heb het respect voor die gasten al een hele tijd geleden verloren.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #9 Gepost op: 17 november 2010, 21:45:46
Ik heb al vaker gehoord datn BOA's te star reageren op bijzondere omstandigheden.  98uiye

Ik kan me indenken dat een huisarts spoedbezoekjes brengt aan huis. De spoed hoeft dan niet zo groot te zijn dat je met 100 door de bebouwde kom moet scheuren, maar wel groot genoeg om niet eerst nog 10 minuten te moeten zoeken naar een parkeerplek.

Zoals al door meerderen opgemerkt, hulde aan de arts(en) die dit maar te verduren krijgen.

Kun je zo'n bekeuring niet voor laten komen bij de rechter, of een kort geding aanspannen? Uit protest niet betalen?(wat zijn hier de consequnties van?

Wat betreft de BOA('s) die HV spoedauto's bekeuren, die moeten zich echt eens achter de oren krabben of ze wel goed bij hun kop zijn. Ik hoop dat de betreffende RAV van de vorige post hier een mooie rechtszaak van heeft gemaakt  >:D
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV