Waarom zoveel Engelse namen in de beveiliging ?

Auteur Topic: Waarom zoveel Engelse namen in de beveiliging ?  (gelezen 5549 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 18 november 2010, 17:54:42
Waarom zoveel Engelse namen in de beveiliging ?

Hopelijk zijn hier mensen die mij iets kunnen uitleggen wat ik al jaren niet echt kan begrijpen.
Zeker de afgelopen jaren zie je steeds meer dat er in Nederland in de beveiliging steeds meer Engelse termen gebruikt worden. Waarom ?
Is het Nederlands niet meer goed genoeg om te gebruiken ? Is men niet trots meer op de Nederlandse taal ?

Om een aantal voorbeelden te noemen die o.a. Trigion en Securitas gebruiken.
Luchtvaart beveiliging noemt men Aviation Security
Hondenbewaking noemt men Dog Security
Winkelbeveiliging noemt men Retail Security
Havenbeveiliging noemt men Port Security en ga zo maar door.

Op veel jassen staat op de achterkant Security i.p.v. Bewaking of Beveiliging of je komt in een bedrijfsnaam Security tegen i.p.v. Bewaking of Beveiliging.
Wat is het tocht dat men de Nederlandse taal steeds minder gebruikt om dingen te benoemen in de beveiliging.

Ik probeer het te begrijpen maar ik snap er echt geen moer van.
Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken en wat jullie er van vinden.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2010, 17:58:14
Een goed voorbeeld lijkt me dan Aviation Security, zoals je al noemt. Dat is (vaak) op een vliegveld en daar komen mensen uit allerlei landen. De meesten daarvan spreken Engels, dus is 'Security' duidelijker voor een groter publiek. Hetzelfde geldt voor Port Security.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2010, 18:12:12
Misschien dat het woord security wereldwijd gebruikt wordt en dat een ieder weet wat ermee wordt bedoeld. Zo hoef je ook niet het woord in tig talen op de achterkant van je jasje te hebben in tijden van veel toerisme


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2010, 18:29:41
Het kan ook te maken hebben met standardisatie. Want veel ontwikkelingen vinden plaats op internationaal gebied. Tevens zijn er een aantal beveiligingsbedrijven die een buitenlandse achtergrond kennen. Deze 'buitenlandse' bedrijven hebben een aanzienlijke marktaandeel in Nederland. Zodoende worden er internationaal begrijpelijke termen gebruikt (engels).  Dit is niet alleen iets binnen de beveiligingssector, iedere sector kent tegenwoordig engelse termen. Ik ben er een groot voorstander van om vaktermen in het engels te benoemen, dan weten ook buitenlanders waar je over praat. Dit heeft niets te maken met het niet trots zijn op Nederland of de Nederlandse taal en heeft niets te maken met Nationalistisch of anti-Nationalistisch beleid van een bedrijf, instelling, of persoon. Het heeft alles te maken met communicatie, en gastvrijheid.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2010, 18:34:50
Kijk eens naar de klerewinkels (  0098)

Sale
Outlet
Shop
Jeans'
 in elke bedrijfstak zitten vele engelse woorden dit heeft te maken met wat de klant mooi vindt.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #5 Gepost op: 18 november 2010, 19:18:51
Heel simpel: Trigion en securitas zijn internationale bedrijven.... soms moet je 't niet moeilijker maken dan het is. ;)


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2010, 19:45:49
.. en soms staat het gewoon leuk, in een andere taal je spullen aanprijzen of je bedrijf op de markt zetten  ^-^   trafficsupport staat veel leuker dan verkeersondersteuning, environmental services bekt ook zoveel lekkerder dan omgevings services, waarbij dan zelfs services weer te vertalen zou moeten zijn in bediening of zo iets.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 19 november 2010, 00:10:50
@Ba(a)s,
Kwa werkbaarheid op c.q. in de Haven en Luchthavens snap ik wel wat je bedoel en weet iedereen wel wat Security is en of inhoud, maar om het zo op een Nederlandse internetpagina te zetten zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
Mede omdat het gros van de beveiligingsbedrijven de teksten alleen maar in het Nederlands plaatst op internet.

@JM Safety Rescue!,
Ik snap wat je bedoel.

@Ehv-er,
Natuurlijk vinden er veel ontwikkelingen op internationaal gebied. De beveiligingsbedrijven die nu een buitenlandse achtergrond hebben zijn als ik het goed heb van oorsprong allemaal als Nederlands bedrijf van nul af aan begonnen en pas in een later stadium overgenomen door een buitenlands bedrijf.
Een hoop sectoren zijn inderdaad in de loop der tijd zaken gaan vertalen in het Engels en persoonlijk vind ik dat wel jammer.

@PatrickSP,
Trigion en Securitas zijn tegenwoordig buitenlandse bedrijven maar zijn als Nederlands bedrijf opgebouwd. Maar het zal er wel bij horen tegenwoordig.

@Caprice 9C1,
Ik snap wel wat je bedoel maar persoonlijk blijf ik het jammer vinden.

Toch allemaal bedankt tot nu toe voor het geven van je mening c.q. gedachten. Het blijft tenslotte toch fijn dat je allemaal ergens je eigen mening en gedachten over mag hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #8 Gepost op: 19 november 2010, 12:46:21

@PatrickSP,
Trigion en Securitas zijn tegenwoordig buitenlandse bedrijven maar zijn als Nederlands bedrijf opgebouwd. Maar het zal er wel bij horen tegenwoordig.

Securitas is Zweeds van oorsprong.....niet Nederlands. Trigion wel.

Het hoort er inderdaad bij als je een multinational bent, jaarrekeningen, financiele rapportages gaan dan allemaal in't Engels.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #9 Gepost op: 19 november 2010, 14:33:08
Securitas is Zweeds van oorsprong.....niet Nederlands. Trigion wel.

Het hoort er inderdaad bij als je een multinational bent, jaarrekeningen, financiele rapportages gaan dan allemaal in't Engels.

Dat Securitas Zweeds is van oorsprong weet ik.
In 2000 hadden ze B & M Beveiliging en Alarmering B.V. ( waarbij de B&M stond voor Berg en Mulder de namen van de oprichters van het beveiligingsbedrijf staan )  opgekocht c.q. overgenomen.

Verder is het zo dat zij in 2001 het Nederlandse VNV Beveiliging ( Verenigde Nacht Veiligheidsdienst ) wat de eerste particuliere beveiligingsorganisatie in Nederland was hebben opgekocht c.q. overgenomen.

Klein stukje geschiedenis.
Honderd jaar geleden, in 1902, ging in Nederland het eerste particuliere beveiligingsbedrijf van start en daarmee ook meteen deze bedrijfstak (Verhoog, 2002).
Het was de Gecontroleerden Particulieren Nachtveiligheidsdienst. In 1925 werd het de Amsterdamsche Gecontroleerden Particulieren Nacht Veiligheidsdienst.
Die naam bleef tot ongeveer 1947 in gebruik en veranderde  toen in de Verenigde Nachtveiligheidsdiensten V.N.V. (later VNV).
De grootste verandering die het beveiligingsbedrijven nu ondergaan is de globalisering (Vreeken, 2002).
Zo is VNV inmiddels overgenomen door het grootste beveiligingsbedrijf ter wereld, Securitas AB uit Zweden.

BRON: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=80656
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen