GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Middelbrand elektriciteitsruimte Prorail Mineurslaan - Utrecht 19-11-2010  (gelezen 19607 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
VVD'er Charlie Aptroot vindt dat de service van de NS beneden de maat is. „Schande dat ze niet meteen excuus hebben aangeboden, dat gebeurde pas veel later. De betrouwbaarheid van het spoor moet beter.
Weer zo'n pannekoek die niet weet hoe het nou precies zit. Het spoor is van ProRail, als iemand excuus had aan moeten bieden was die het wel. Er wordt ook veel kritiek geleverd over het ontbreken van omroep op de stations. Welnu om om te roepen op de stations moet je iemand daarvoor hebben zitten op de VL post en laat die nou net ontruimd zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Weer zo'n pannekoek die niet weet hoe het nou precies zit. Het spoor is van ProRail, als iemand excuus had aan moeten bieden was die het wel. Er wordt ook veel kritiek geleverd over het ontbreken van omroep op de stations. Welnu om om te roepen op de stations moet je iemand daarvoor hebben zitten op de VL post en laat die nou net ontruimd zijn.

Aan de andere kant, in deze digitale wereld moet bij een ontruiming een andere post het omroep systeem toch wel over kunnen nemen? ???


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Aan de andere kant, in deze digitale wereld moet bij een ontruiming een andere post het omroep systeem toch wel over kunnen nemen? ???

Al zou dat technisch al mogelijk zijn, je moet er dan nog wel de mensen voor hebben.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Over één ding zijn we het toch wel eens, dat een herhaling van vorige week vrijdag niet wenselijk is.
Dat de politiek daar maatregelen voor vraagt is niet meer dan terecht.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Waar ik me toch een beetje zorgen om ga maken.

In deze tijd van terreurdreiging enzovoort worden wel een aantal zaken heel duidelijk door alle berichten.
Stel je nu eens voor dat een onverlaat het hele openbaar vervoer in heel Nederland plat wil leggen voor enige tijd dan is het natuurlijk (in mijn ogen) wel heel erg makkelijk.
Hoe zit het met de beveiliging en veiligheid van dit VLC. Kun je er makkelijk binnenlopen? Zijn alle softwaregegevens ook ergens anders opgeslagen (aansturing systemen)?
En zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen stellen.

Lijkt me niet onverstandig om toch eens aan een redunant systeem te gaan denken.
Wat het ook kost, het weegt niet op tegen de economische schade die volledige uitval veroorzaakt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Hoe zit het met de beveiliging en veiligheid van dit VLC. Kun je er makkelijk binnenlopen?

Nee dat gaat niet zo makkelijk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Waar ik me toch een beetje zorgen om ga maken.

In deze tijd van terreurdreiging enzovoort worden wel een aantal zaken heel duidelijk door alle berichten.
Stel je nu eens voor dat een onverlaat het hele openbaar vervoer in heel Nederland plat wil leggen voor enige tijd dan is het natuurlijk (in mijn ogen) wel heel erg makkelijk.
Hoe zit het met de beveiliging en veiligheid van dit VLC. Kun je er makkelijk binnenlopen? Zijn alle softwaregegevens ook ergens anders opgeslagen (aansturing systemen)?
En zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen stellen.

Lijkt me niet onverstandig om toch eens aan een redunant systeem te gaan denken.
Wat het ook kost, het weegt niet op tegen de economische schade die volledige uitval veroorzaakt.



http://www.nationaalcrisiscentrum.nl/thema/vitale-infrastructuur  ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan

Bij de NS zelf ging dus ook wat systemen down en dat kwam gewoon omdat er heel veel bijgestuurd moest worden. De systemen werden dus heel veel gebruikt op de 5 regionale regelcentra en het landelijk regelcentrum.

Groeten, Johan
Ik zag in je profiel waar je vandaan komt dus je bent me nu bekend ;-)  

Ha, die Johan.

Bedoel je dan dat er een capaciteitsprobleem is in het systeem als er zich een calamiteit voordoet? Of ligt het ook aan personele problemen dat je de poppetjes niet op het juiste moment beschikbaar hebt?

Groetjes.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
http://www.nationaalcrisiscentrum.nl/thema/vitale-infrastructuur  ;)

Dank voor de link, Palmpie.
Ben ik nou gek of zie ik het goed. Er staat niets anders dan dat het spoor een van de vitale onderdelen is. Zo lust ik er nog wel meer.
Ik kan nergens meer informatie vinden op die site.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/02/26/analyse-bescherming-vitale-infrastructuur/bijlage1analysebeschermingvitaleinfrastructuur.pdf

Citaat
(...)

11 Sector Transport
Typering sector:
Transport is een noodzakelijke voorwaarde voor de economie: personen reizen van en naar
locaties waar economische activiteiten plaatsvinden. Toelevering van grondstoffen en
distributie van producten vormen de bloedsomloop van de samenleving. Langdurige uitval
van (belangrijke elementen binnen) de transportfunctie zou leiden tot grootschalige
economische verstoring en daarmee tot maatschappelijke ontwrichting.
In het algemeen is transport niet als kwetsbaar te beschouwen. Het bestaan van dichte
netwerken en verschillende modaliteiten naast elkaar maakt verstoring van de
functionaliteit als geheel moeilijk voorstelbaar. Bij verstoring van enkele schakels in de
netwerken zal de hinder in eerste instantie groot zijn; voor specifieke transportstromen
voor vitale functies zullen echter snel alternatieven voor handen zijn.

Een viertal specifieke elementen uit het transportsysteem vraagt echter bijzondere
aandacht in het kader van Bescherming van Vitale Infrastructuur. Dit zijn de beide
Mainports Schiphol en Rotterdam, specifieke objecten in het Hoofdwegennet en het
Hoofdvaarwegennet en tenslotte objecten in het Spoorsysteem5.

(...)

Spoorsysteem
Ten behoeve van het borgen van het aspect security op het spoor is die visie vastgelegd in
een (concept) kadernota Security Spoor. Doel van deze kadernota is aan de spoorsector
een richtinggevend kader te bieden voor het beheersen van de security-risico’s van het
spoor. Een onderdeel hiervan is het verduidelijken van de rollen, de verantwoordelijkheden
en de bevoegdheden van de betrokkenen bij security op het spoor. In het najaar wordt de
sectorreactie op deze nota ontvangen. Op basis daarvan zal het ministerie van VenW een
standpunt bepalen in de definitieve versie.

(...)






5 "Binnen de sector transport heeft het spoor als deelsector een plaats gekregen onder andere
vanwege de gebleken kwetsbaarheid van het spoor na de aanslagen van 11 maart 2004 in
Madrid. Nadere analyses van VenW en de spoorsector hebben geleid de volgende bevindingen:
 uit het oogpunt van de transportfunctie wordt het spoorsysteem niet als vitale infrastructuur
beschouwd. Uitval van het spoorsysteem leidt niet tot economische of maatschappelijke
ontwrichting op nationale schaal, uitval van de vervoersfunctie leidt niet tot veel slachtoffers,
en als de ontwrichting lange tijd duurt zijn er alternatieven voorhanden;
 een aantal objecten is vitaal omdat het verzamelplaatsen zijn van grote aantallen mensen en
daarom de potentie heeft van grote aantallen slachtoffers (soft targets)".