Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 62422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Gepost op: 22 november 2010, 09:16:05
Als we als bergers met bijvoorbeeld rood/oranje mochten werken, vielen we wat meer op tussen de zwaar transporten, wegenwachters die de file passeren over de vluchtstrook, en weet ik wat er nog meer met oranje aan het rondrijden is.
Verder zou het al helpen als er wat wetgeving zou zijn op dat gebied, maar vooral handhaving, de wildgroei van oranje op de snelweg is echt belachelijk.
Nogmaals, waarom moet bijvoorbeeld een zwaartransport dat hooguit 80 gaat, volop oranje ledflitsers aan de voorzijde van alle betrokken voertuigen voeren?
Dat is nuttig voor de begeleider op N-wegen en zo, maar niet op de snelweg.




Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2010, 09:19:43
Nogmaals, waarom moet bijvoorbeeld een zwaartransport dat hooguit 80 gaat, volop oranje ledflitsers aan de voorzijde van alle betrokken voertuigen voeren?
Dat is nuttig voor de begeleider op N-wegen en zo, maar niet op de snelweg.

He he, eindelijk iemand die dat ook eens zegt. Vooral in het donker is dat zo irritant. Vind het aan de achterkant trouwens ook vaak overdreven veel. En heel vaak vraag ik me af wat uberhaupt het nut is van zo'n busje erachter op de snelweg. Ik zie zelf ook wel dat het een wat langer/breder voertuig is. Maar we wijken af :)


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2010, 11:12:52
He he, eindelijk iemand die dat ook eens zegt. Vooral in het donker is dat zo irritant. Vind het aan de achterkant trouwens ook vaak overdreven veel. En heel vaak vraag ik me af wat uberhaupt het nut is van zo'n busje erachter op de snelweg. Ik zie zelf ook wel dat het een wat langer/breder voertuig is. Maar we wijken af :)

Om nog even door af te wijken...

Ik heb zelf enkele jaren met speciaal transport gereden, voornamelijk jachtvervoer. Het nut van een begeleidingsbusje erachter op de snelweg is dat mensen geen begrip hebben voor een bredere combinatie. Vaak rij je met de vrachtwagen deels op de vluchtstrook om hinder op de linkerbaan door de bredere lading te voorkomen. Als er een obstakel op de vluchtstrook staat, of als de vluchtstrook verdwijnt, ben je gedwongen om met de vrachtwagen over de middenstreep te gaan rijden. Tegenwoordig kan dit niet meer zonder dat er mensen zijn die zich hoe dan ook er nog langs moeten drukken. Het is dan een stuk eenvoudiger om in overleg met de begeleider achter je (en vaak eentje voor je die een stuk verderop rijdt om het verkeer en de vluchtstrook in de gaten te houden) te besluiten om het busje redelijk vroeg midden op de weg te gaan laten rijden en dan pas met de vrachtwagen naar het midden te komen. Een busje is gewoonweg flexibeler om zich "ergens tussen" te zetten indien nodig.

Jij ziet het langere / bredere voertuig ook wel, maar als je geen ervaring hebt om er mee te rijden zie je veel zaken er omheen over het hoofd. Zelfde als dat ik niet weet hoe het in werkelijkheid is om met een ambulance te rijden met spoed. Ik zie hem wel, maar wat kan ik het beste doen etc.

Ik ben het met je eens dat er bedrijven / chauffeurs zijn die overdreven veel zwaailampen erop schroeven, maar bijvoorbeeld in Frankrijk is het bij bredere lading verplicht om de breedste punten aan de voor en achterzijde te markeren met een breedteschild en zwaailamp. Dan heb je dus al 4 zwaailampen extra.

Een paar mooie voorbeeldjes:



Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2010, 11:32:37
Citaat
Ik heb zelf enkele jaren met speciaal transport gereden, voornamelijk jachtvervoer. Het nut van een begeleidingsbusje erachter op de snelweg is dat mensen geen begrip hebben voor een bredere combinatie. Vaak rij je met de vrachtwagen deels op de vluchtstrook om hinder op de linkerbaan door de bredere lading te voorkomen. Als er een obstakel op de vluchtstrook staat, of als de vluchtstrook verdwijnt, ben je gedwongen om met de vrachtwagen over de middenstreep te gaan rijden. Tegenwoordig kan dit niet meer zonder dat er mensen zijn die zich hoe dan ook er nog langs moeten drukken. Het is dan een stuk eenvoudiger om in overleg met de begeleider achter je (en vaak eentje voor je die een stuk verderop rijdt om het verkeer en de vluchtstrook in de gaten te houden) te besluiten om het busje redelijk vroeg midden op de weg te gaan laten rijden en dan pas met de vrachtwagen naar het midden te komen. Een busje is gewoonweg flexibeler om zich "ergens tussen" te zetten indien nodig.

Ik voel een nieuw topic aankomen ;)

In de door jou geschetste situaties snap ik de rol van de begeleidende bus volkomen, en rijdt hij ook terecht mee. Maar blijkbaar kom ik alleen de verkeerde tegen. Ik kom regelmatig lange transporten tegen (grote telekranen bijv.) die absoluut niet breder zijn dan de rijstrook, netjes 80 km/u meekachelen, maar waar wel een begeleidend busje achter rijd. Niet zelden voorzien van een enorme kerstboom aan oranje LED verlichting aan voor- en achterzijde. En geen busje wat ervoor rijd (of het moet echt tig kilometer ervoor zijn). En die snap ik niet. Zeker niet als de kraan zelf ook nog voorzien is van allerlei oranje licht, en ik kilometers verderop een voertuig van vergelijkbare grootte tegenkom die dan weer niet begeleid wordt (echt gebeurt!).

Het hufterige gedrag van het overig verkeer t.o.v. vrachtwagens onderschrijf ik zeker en ik snap dat je een busje er makkelijker voor zet. Maar qua afmetingen moet iedere weggebruiker het toch wel zien en begrijpen hoop ik, anders hoor je volgens mij helemaal niet thuis achter het stuur.

Strakke wagen trouwens, die Scania  O0

PS. sorry mod's maar het zal wel verplaatst moeten worden...... e050


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2010, 11:55:31
Ik voel een nieuw topic aankomen ;)

In de door jou geschetste situaties snap ik de rol van de begeleidende bus volkomen, en rijdt hij ook terecht mee. Maar blijkbaar kom ik alleen de verkeerde tegen. Ik kom regelmatig lange transporten tegen (grote telekranen bijv.) die absoluut niet breder zijn dan de rijstrook, netjes 80 km/u meekachelen, maar waar wel een begeleidend busje achter rijd. Niet zelden voorzien van een enorme kerstboom aan oranje LED verlichting aan voor- en achterzijde. En geen busje wat ervoor rijd (of het moet echt tig kilometer ervoor zijn). En die snap ik niet. Zeker niet als de kraan zelf ook nog voorzien is van allerlei oranje licht, en ik kilometers verderop een voertuig van vergelijkbare grootte tegenkom die dan weer niet begeleid wordt (echt gebeurt!).

Het hufterige gedrag van het overig verkeer t.o.v. vrachtwagens onderschrijf ik zeker en ik snap dat je een busje er makkelijker voor zet. Maar qua afmetingen moet iedere weggebruiker het toch wel zien en begrijpen hoop ik, anders hoor je volgens mij helemaal niet thuis achter het stuur.

Strakke wagen trouwens, die Scania  O0

PS. sorry mod's maar het zal wel verplaatst moeten worden...... e050

Ik voel ook een nieuw topic aankomen, maar of het past binnen een HV-forum e050

Er zijn een paar basisregels wanneer een begeleider erbij moet komen:

Op dubbelbaans autosnelwegen

Geen begeleiding1 particuliere begeleider2 particuliere begeleiders
Breedte    t/m 4,00 m> 4,01 m - 4,50 m > 4,50 m
Lengte    t/m 40,00 m > 40,01 m - 50,00 m> 50,00 m
Massa    t/m 100.000 kg - > 100.000 kg


Op overige wegen gelden de volgende Begeleidingsvoorwaarden:

    Geen begeleiding    1 particuliere begeleider2 particuliere begeleiders
Breedte     t/m 3,50 m   3,51 m - 4,00 m   > 4,00 m
Lengte     t/m 27,50 m   27,51 m - 32,00 m   > 32,00 m
Massa    t/m 100.000 kg   - > 100.000 kg

Buiten deze basisregels mogen wegbeheerders zelf andere eisen opleggen. Ook mogen lang niet alle begeleiders door heel Europa heen begeleiden, dus moet er bijvoorbeeld een Duitse begeleider bij komen, of in Frankrijk in sommige gevallen de Gendarmerie.

De in Nederland geldende regels staan in het ABO, de Algemene Bepalingen en Ontheffingen (http://willemklomp.nl.staging.naamserveer.nl/cms/FCKeditor/cstmFiles/wwwwillemklompnl/documenten/algemene_bepalingen_en_ontheffingen.pdf)

Ik ben het met je eens dat er veel (vooral begeleidingsbusjes) het motto hebben van "we schroeven er zoveel mogelijk zwaailampen op". Volgens mij is dit alleen om stoer te doen. Zeker als je 's nachts rijdt, of met sneeuw / mist / regen, worden de lampen alleen maar vervelend.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 22 november 2010, 12:11:04
Ik voel een nieuw topic aankomen ;)


PS. sorry mod's maar het zal wel verplaatst moeten worden...... e050

Ik voelde 'm ook al aankomen!  :D

Hier nog een mooi voorbeeldje, binnen de bebouwde kom:

Convoi Exceptionnel in Groningen
jeff221093


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2010, 19:17:30
Ik voelde 'm ook al aankomen!  :D

Hier nog een mooi voorbeeldje, binnen de bebouwde kom:

Convoi Exceptionnel in Groningen
jeff221093

Bedankt voor het eigen topic 098uo

In het voorbeeldje kan je meteen zien wat ik dus niet nodig vind... Een halve trafficadvisor achterop in gebruik als extra signalering. Zo zie je heel veel begeleiders rijden, op de snelweg met 80 een trafficadvisor die beide kanten op gaat ::)

Ik vind dit (vanaf 2:00) een heel mooi voorbeeld hoe het kan, en wat je aan begeleidingsbusjes hebt. Weinig signalering, alleen het nodige. In het filmpje zie je ook een paar keer voorkomen dat de vrachtwagen deels over de vluchtstrook rijdt om daarna naar de hoofdrijbaan te gaan, geholpen door de achterste begeleider. Verder zie je ook mooi hoe groot de afstand tussen de voorste begeleider en het transport zelf is.

Jan van Dam Transport BV - Exceptioneel transport
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2010, 22:17:46
Ik kom regelmatig lange transporten tegen (grote telekranen bijv.) die absoluut niet breder zijn dan de rijstrook, netjes 80 km/u meekachelen, maar waar wel een begeleidend busje achter rijd. Niet zelden voorzien van een enorme kerstboom aan oranje LED verlichting aan voor- en achterzijde. En geen busje wat ervoor rijd (of het moet echt tig kilometer ervoor zijn). En die snap ik niet. Zeker niet als de kraan zelf ook nog voorzien is van allerlei oranje licht, en ik kilometers verderop een voertuig van vergelijkbare grootte tegenkom die dan weer niet begeleid wordt (echt gebeurt!).

Als er dan toch een apart topic over geopend is is het ook wel leuk even op bovenstaande te reageren: De reden van dat busje achter die kraan is als volgt: Ongeveer 6 jaar geleden heeft rijkswaterstaat scheuren ontdekt in diverse viaducten in verschillende rijkswegen. De oorzaak van deze scheuren was overbelasting. Viaducten werden vroeger berekend op een belasting van gemiddeld 100 ton. De meeste viaducten kunnen dus twee vrachtwagens naast elkaar zonder gevaar op overbelasting dragen. Echter een kraan van boven de 84 ton en een vrachtwagen van 50 ton naast elkaar op dat viaduct is niet bevoordelijk voor de levensduur van een viaduct. RWS (wegbeheeder en overheid) heeft toen bepaald dat achter elke kraan met een hoger transportgewicht dan 84 ton een begeleidings busje moet rijden die continu zou moeten voorkomen dat er op elk viaduct een vrachtwagen naast de kraan kan rijden. De RDW (overheid), verantwoordelijke voor de afgifte van transport vergunningen voor dit soort kranen heeft dit klakkeloos opgenomen in de bepalingen behoorende bij de vergunning. Helaas is deze zelfde overheid vergeten om alle overige weg gebruikers van de scheuren en de maatregelen in kennis te stellen. In de praktijk rijd het busje er dus achter, zo voorkom je een bekeuring, maar als die tijdens het rijden een extra rijstrook probeert vrij te houden wordt het busje door de gemiddelde vrachtwagen chauffeur gewoon van de weg gedrukt en volgt bij het volgende tankstation een vechtpartij over wat die klootzak wel niet op die tweede baan deed terwijl die kraan aan één rijstrook echt genoeg heeft. Resultaat viaducten worden nog steeds overbelast en er is een hele hoop extra nutteloos geel gezwaai en onbegrip op de weg. Ondanks belofte van de RDW om in een camapgne het doel, de werking en de bevoegdheden van de Exeptioneel Particulier Begeleider duidelijk te maken aan de overige weggebruiker is er tot op heden niets gebeurt en kom je tot de volgende vraag.

Waarom rijd er achter de ene kraan dan wel een busje en achter de ander van het zelfde type niet, dat is eenvoudig. Het busje kost minstens € 50,-- per uur. Burgers en chauffeurs weten toch niet wat de bedoeling is maar ook de meeste agenten weten niet hoe en waarom en dus nemen tegenwoordig veel bedrijven het risico maar weer om zonder begeleidings busje te rijden.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #8 Gepost op: 29 november 2010, 23:00:58
en zo komt alles weer neer op begrip kweken bij je medemens en een overheid die weer een paar regels creëert  en voor de gevolgen de andere kant op kijkt.  998765

Ik vind het nog logische redenen voor een volgauto, net zo goed dat een exceptioneel transport rechtaf wil slaan, maar wel voor rechtdoor staat voorgesorteerd, met op het voorsorteervak voor rechtsaf dus de volgwagen...mensen snappen het niet en gunnen elkaar de ruimte niet. dan krijg je vervelende situaties.

Dit soort situaties zouden meer in de rijlessen naar voren moeten komen, begrip kweken is altijd goed voor de samenleving.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2010, 01:38:24
Als ik zo de openingspost lees dan ben je gewoon een berger die graag iets extra's / anders wil zijn dan de rest. Hoeft van mij niet. Gewoon oranje, valt genoeg op en een berger is niets meer dan een transportbegeleider of een wegenwacht of wat dan ook.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)