Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel

Auteur Topic: Begeleiding uitzonderlijk vervoer / Convoi Exceptionnel  (gelezen 62360 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #10 Gepost op: 30 november 2010, 03:03:07
Ik zie inderdaad niet waarom een berger meer zou moeten opvallen dan bijvoorbeeld de wegenwacht of het reeds uitgebreid uitgelichte bijzonder transport. Alle drie zijn bijzonder verkeer waar het overige verkeer een beetje extra op moet letten, ongeacht hoeveel er van die flitsers rondrijden.

En het verschil tussen een tractor die de berm aan het maaien is en een bergauto moet toch wel te zien zijn. Verder vind ik niet dat 'mensen' oranje lampen onderschatten of niet serieus genoeg nemen.

Wat meer regulatie zou wel leuk zijn, ik zie soms voertuigen dat ik denk "waarom zit dáár nou zo'n lampje op!?". Maar ik ken de wetgeving verder ook niet dus misschien zijn deze twee zinnen al overbodig.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 1 december 2010, 03:39:25
en zo komt alles weer neer op begrip kweken bij je medemens en een overheid die weer een paar regels creëert  en voor de gevolgen de andere kant op kijkt.  998765

Ik vind het nog logische redenen voor een volgauto, net zo goed dat een exceptioneel transport rechtaf wil slaan, maar wel voor rechtdoor staat voorgesorteerd, met op het voorsorteervak voor rechtsaf dus de volgwagen...mensen snappen het niet en gunnen elkaar de ruimte niet. dan krijg je vervelende situaties.

Dit soort situaties zouden meer in de rijlessen naar voren moeten komen, begrip kweken is altijd goed voor de samenleving.

Dit geldt overigens ook voor reguliere Verkeersregelaars ook hier wordt naar mijn mening veel te weinig aandacht aan besteed in de theorie- en praktijklessen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 1 december 2010, 19:15:55
(...) Verder vind ik niet dat 'mensen' oranje lampen onderschatten of niet serieus genoeg nemen.

Wat meer regulatie zou wel leuk zijn, ik zie soms voertuigen dat ik denk "waarom zit dáár nou zo'n lampje op!?". Maar ik ken de wetgeving verder ook niet dus misschien zijn deze twee zinnen al overbodig.
De laatste twee zinnen zijn nou juist waarom mensen oranje lampen onderschatten of niet serieus nemen. Als iemand het nut niet inziet van het een of ander, dan doet hij daar ook niets op uit. Voorbeeldje: als iemand het nut van het dragen van een helm niet inziet, dan zal hij de helm waar mogelijk ook niet dragen. Dat geldt dus ook voor de reactie van de gemiddelde weggebruiker op oranje signalering. "Daar heb je er weer één", "wat moet die nu hier met dat geknipper" en men scheurt er gewoon vol gas langs. Ik denk dat als je tien personen vraagt die regelmatig op of aan de weg aan het werk zijn, dat er 9 mensen zeggen dat de oranje signalering nauwelijks effect heeft, tenzij je met zoveel geknipper en geflits komt dat je welhaast blind moet zijn om het te missen. Er zijn niet voor niets figuren die het presteren om achter op een botsabsorber met zo'n enorme lichtpijl te knallen!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #13 Gepost op: 1 december 2010, 22:13:36
Met "waarom zit dáár nou een lampje op!?" doelde ik op van die stumpers in maf opgepimpte Golfjes en vage oude transporters (van die vierkante busjes) waar dan ook zo'n oranje bak op zit. Je gaat me toch niet wijsmaken dat zij op een of andere manier belangrijker zijn dan de andere weggebruikers?

Laat ze dan tenminste de kleuren van een bekende wegenbouwer op hun auto spuiten.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 2 december 2010, 12:23:33
@Diederick:
Niemand zegt dat ze belangrijker zijn; maar als die "stumpers" toevallig wegwerkers zijn, dan hebben zij evenveel recht of plicht om een oranje lamp te voeren als iedere andere wegwerker met een bedrijfsbus. En er zijn altijd wegwerkers die met privéauto naar hun werk gaan, net zoals de dame van de administratie ook met d'r eigen auto komt. Zou toch wat zijn, dat iedereen zijn privéauto in de kleuren van het bedrijf zou moeten spuiten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #15 Gepost op: 2 december 2010, 14:57:50
Als een bedrijf nou de kosten en een km vergoeding en een vergoeding voor de reclame die ik dan op mijn prive auto heb geeft zal het mij een zorg zijn.   0098
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #16 Gepost op: 4 december 2010, 03:15:50
Als ik zo de openingspost lees dan ben je gewoon een berger die graag iets extra's / anders wil zijn dan de rest. Hoeft van mij niet. Gewoon oranje, valt genoeg op en een berger is niets meer dan een transportbegeleider of een wegenwacht of wat dan ook.

Nonsens, we hoeven niks anders of meer te zijn dan de rest, we willen alleen graag opvallen.
En opvallen doe je beter met een afwijkende kleur ten opzichte van transporten en weet ik wat.

Heb je enig idee in welke situaties wij soms staan te werken, met verkeer op 10 centimeter en 100 km/ph langs je?
Een beetje meer attentiewaarde zou dan welkom zijn.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #17 Gepost op: 4 december 2010, 23:26:57
Nonsens, we hoeven niks anders of meer te zijn dan de rest, we willen alleen graag opvallen.
En opvallen doe je beter met een afwijkende kleur ten opzichte van transporten en weet ik wat.

Heb je enig idee in welke situaties wij soms staan te werken, met verkeer op 10 centimeter en 100 km/ph langs je?
Een beetje meer attentiewaarde zou dan welkom zijn.



En heb jij enig idee hoe wegenwachters of wegwerkers soms staan te werken, met verkeer op 10centimeter en 100km/ph langs je ? En dan heb je ook nog rijkswaterstaat. En zo zal ik er nog wel wat vergeten.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #18 Gepost op: 5 december 2010, 00:11:09
Heb je enig idee in welke situaties wij soms staan te werken, met verkeer op 10 centimeter en 100 km/ph langs je?
Een beetje meer attentiewaarde zou dan welkom zijn.



Ooit gehoord van de 1 meter regel... Niet binnen een meter van de rijbaan werken toch?


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #19 Gepost op: 5 december 2010, 12:53:09
Natuurlijk, de theorie is prachtig, maar de praktijk leert jammer genoeg dat we soms, zeker op wegen zonder signalering/matrixborden, gewoon staan te werken met die 10 centimeter.
Ik neem aan dat er hier hoofdzakelijk praktijkmensen komen, die net zo goed als ik weten dat blauw of rood veel meer een waarschuwende werking heeft dan oranje.
Blauw is onzin voor bergers, maar rood zou een prachtig alternatief zijn.

Maar als we hier zitten om elkaar vliegen af te vangen of te zeuren over minder of meer zijn, hoor ik het graag, ik dacht dat we hier constructief met elkaar meedachten.