Verdachte situatie.

Auteur Topic: Verdachte situatie.  (gelezen 3611 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 20 augustus 2004, 17:22:29
Hallo,

Sinds kort is er een regel in Utrecht bij de politie dat verdachte situaties altijd een prior 1 is.

Dus als er ergens een man in de tuin staat die daar niet hoord... prior 1. Zitten 2 mannen langer als 30 min. in een auto... prior 1. Loopt iemand met een fiets op z'n nek.. prior 1.

Ja kan wel begrijpen dat het nu dus priors 1 regend in de regio en dat je de politie om de haverklap met blauw blauw voorbij ziet komen.

Hoe is dit in andere regio's geregeld? En wat vinden jullie hiervan?




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2004, 17:42:21
Volgens mij is een prio 1 voor de politie niet altijd met toeters en bellen hoor. In Zeeland rijden ze enkel met signalen als het nodig is, anders dan de ambu of brw die met een A1 of prio 1 meldingen altijd gebruik maken van signalen.

Christian


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:35:51
Even voor de duidelijkheid. Prior 1 is hier ook echt alles erop. Anders wordt het een prior2 met waar nodig toestemming of prior1 zonder toestemming.

Dus bij een verdachte situatie alles erop.


harold

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:42:35
Enig idee WAAROM deze beslissing genomen is, wat de aanleiding toe is dat ze dat nodig vinden?

En is het echt een regel of is het meer dat de meldkamer een extra mogelijkheid krijgt om naar eigen inzicht bij verdachte situaties een wagen met prio1 te sturen?


harold

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:44:04
Het lijkt me namelijk vrij onwerkbaar en onnodig om bij alle verdachte situaties met prio1 te rijden, maar ik kan wel voorstellen dat het handig is als het wel mag en kan, indien de politie twijfels heeft.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:45:32
Enig idee WAAROM deze beslissing genomen is, wat de aanleiding toe is dat ze dat nodig vinden?

En is het echt een regel of is het meer dat de meldkamer een extra mogelijkheid krijgt om naar eigen inzicht bij verdachte situaties een wagen met prio1 te sturen?


De aanleiding daartoe weet ik niet.
Ik denk dat het in een protocol is opgenomen om aan alle verdachte situaties een prior 1 mee te geven. Je kan dus wel indenken dat veel situaties verdacht zijn en daar gaat altijd een wagen met prior 1 op af.


harold

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:50:27
Maar dan zullen ze vast ook wel uitgebreid hebben gesproken over welke verdachte situaties onder die categorie vallen. Misschien is er dan ook een lijst gemaakt van situaties (soort triage-systeem)

Ik kan me niet voorstellen dat allessss...onder zo'n protocol valt. Het lijkt me nog geeneens praktisch uitvoerbaar  :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:51:52
ik heb het ook al eens gehoord waar Ger@rd het over heeft,maar er wordt dan echt prio1 ZONDER toestemming gereden.Dus dan wordt er zonder OGS gereden,de prio1 die dan wordt gegeven is dat ze dan zonder onderbreking terplaatsen gaan,dus geen kenteken bevraging of staande houding van een fietser door rood ofzo ;)

Wel logisch dat er zonder toesteming wordt gereden,betere aankondiging voor de boefjes dat de politie er aankomt heb je dan niet ;D


harold

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2004, 18:59:29
Aha okay, prio1 zonder toestemming klinkt al anders.

Dus dan vind er in feite gewoon een soort "triage" plaats bij oproepen die al sowieso niet levensbedreigend of nood zijn..

ik kan me voorstellen dat een verdachte situatie dan standaard eerder wordt behandeld dan bijvoorbeeld muziekoverlast, terwijl ze zonder die regel misschien in het zelfde rijtje zouden terechtkomen en op volgorde worden afgehandeld. :)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2004, 19:03:41
ik heb het ook al eens gehoord waar Ger@rd het over heeft,maar er wordt dan echt prio1 ZONDER toestemming gereden.Dus dan wordt er zonder OGS gereden,de prio1 die dan wordt gegeven is dat ze dan zonder onderbreking terplaatsen gaan,dus geen kenteken bevraging of staande houding van een fietser door rood ofzo ;)

Wel logisch dat er zonder toesteming wordt gereden,betere aankondiging voor de boefjes dat de politie er aankomt heb je dan niet ;D
Laatst kwam er dus wel mooi één met blauw blauw voorbij stieren voor een verdachte situatie. Ik denk dat de agenten ik kwestie daar misschien onderling anders over denken.