E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval

Auteur Topic: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval  (gelezen 61914 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 27 november 2010, 01:14:47
KLPD en Rijkswaterstaat wijzigen ICT voor eCall

Overheid, NXP, IBM en ANWB pleiten voor Europese invoering in 2013

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/overheid/3674237/1277202/klpd-en-rijkswaterstaat-wijzigen-ict-voor-ecall.html
26-11-2010 10:27

De computersystemen van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en van Rijkswaterstaat worden in 2011 aangepast om te kunnen werken met het alarmeringssysteem eCall. Dat zegt topambtenaar Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Bij de KLPD gaat het om het systeem van de 112-meldkamer, die de automatische eCall-meldingen moet kunnen verwerken.

Ook de systemen van Rijkswaterstaat (RWS) krijgen een aanpassing, zodat de meldingen direct kunnen worden doorgezet naar de wegbeheerders. Daarmee kan volgens Ongering de verkeersdoorstoming na een ongeval worden bevorderd en de verkeersveiligheid worden vergroot. Ongering is directeur-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en was in het verleden ook betrokken bij de landelijke invoering van het noodnummer 112.

eCall is een systeem dat na een auto-ongeval automatisch contact legt met de alarmcentrale en deze voorziet van informatie over de locatie, de auto en zijn inzittenden. Het bestaat uit een ingebouwde computerchip die in werking treedt zodra de airbags worden geactiveerd of als een botsing wordt geregistreerd. Via gps bepaalt de chip de locatie en legt vervolgens via mobiel internet verbinding met een alarmcentrale. Dat kan bijvoorbeeld de wegenwacht zijn of de meldkamer van 112.

Vanaf 2013
 
Bij de alarmcentrale verschijnt de eCall-melding in het scherm. Een kader toont extra informatie over het gestrande voertuig.

Bij de alarmcentrale verschijnt de eCall-melding in het scherm. Een kader toont extra informatie over het gestrande voertuig.Het kostte ongeveer tien jaar om eCall van de grond te krijgen. De techniek was daarbij niet eens het grote struikelblok. Dat was vooral de afstemming met alle partners, vertelt Ongering. Er wordt in alle EU-lidstaten samengewerkt met overheidsdiensten, dienstverleners en technische partners.

De chip is ontwikkeld door de Nederlandse fabrikant NXP in samenwerking met IBM. Samen met de Nederlandse overheid en automobilistenclub ANWB willen de technologiebedrijven dat nieuwe auto's vanaf 2013 verplicht worden voorzien van eCall. Ze lobby'en hiervoor bij de Europese Commissie, die binnenkort beslist wanneer het systeem Europawijd verplicht is in nieuwe wagens


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2010, 01:16:46
eCall: chip die de traumaheli voor je regelt

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/mobility/3671640/1277034/ecall-chip-die-de-traumaheli-voor-je-regelt.html
25-11-2010 17:13

NXP, IBM en ANWB demonstreren de eCall
 
In de Haagse duinen is een witte BMW uit de bocht gevlogen. De bestuurder en zijn passagier hebben bloed op hun gezicht en zijn in shock. Gelukkig heeft hun auto zelf de alarmcentrale gebeld en hangt de telefoniste al aan de lijn. 'Maakt u zich geen zorgen. Ik weet waar uw zich bevindt en regel direct een ambulance voor u.' Hoe weet u nou waar ik ben?, schreeuwt het slachtoffer overstuur.

De telefoniste ziet op haar beeldscherm exact waar de wagen staat, met een nauwkeurigheid van tien meter. Op een Google Maps-kaart knippert een rode stip met een informatiekader ernaast. Het kader meldt het merk en het kenteken van de wagen, het aantal inzittenden, de status van de airbags en wat andere gegevens die rechtstreeks vanuit de auto zijn doorgeseind.

Zodra de schade en eventueel letsel is genoteerd, kan de telefoniste de ambulance alarmeren. De locatiecoördinaten worden doorgestuurd naar de meldkamer. Daarna regelt ze een takelwagen. Iedereen wordt binnen enkele minuten ingeschakeld om de gewonde automobilisten te helpen. En dat alles dankzij een vernuftige technologie die al langer bestaat, maar binnenkort Europees verplicht wordt gesteld.

Bij de alarmcentrale verschijnt de eCall-melding in het scherm. Een kader toont extra informatie over het gestrande voertuig. eCall heet het systeem. Het bestaat uit een ingebouwde computerchip die in werking treedt zodra de airbags worden geactiveerd of als een botsing wordt geregistreerd. Via gps bepaalt de chip de locatie en legt vervolgens via mobiel internet verbinding met een alarmcentrale. Dat kan bijvoorbeeld de wegenwacht zijn of direct met de meldkamer van 112.

Luciferdoosje van NXP
De chip, die behalve de locatie allerlei andere informatie over de auto en zijn inzittenden doorstuurt, is ontwikkeld door de Nederlandse fabrikant NXP. De chip is verwerkt in een doosje ter grootte van een luciferdoosje. Die is voor de gelegenheid aan de binnenzijde van de voorruit van de BMW geplaatst, maar normaal gesproken wordt hij in het dashboard verwerkt. Het kastje wordt aangesloten op de vitale onderdelen van de auto, zoals airbag, boordcomputer en carkit.

Behalve NXP is ook technologiebedrijf IBM bij eCall betrokken. De onderneming bouwde enkele toepassingen die de gegevens uit de chip verwerken en inzichtelijk maken voor de alarmcentrale en de hulpdiensten. Daarbij zou de privacy van de inzittenden zijn gewaarborgd. Hoe dat gebeurt, vertellen de bedrijven niet.

Europawijd vanaf 2013
NXP, IBM en ANWB breken een lans voor een Europese invoering van eCall vanaf 2013. Dat zou betekenen dat autofabrikanten de chip vanaf dat jaar in alle nieuwe wagens moeten inbouwen. Volgens directeur Guido van Woerkom van de ANWB is het eerste uur na een ongeval cruciaal en kunnen kostbare levens worden gered als hulpdiensten snel ter plekke zijn. In Europa zou eCall per jaar 2500 verkeersdoden en veel onnodig langdurig letsel schelen.

Het kostte ongeveer tien jaar om eCall van de grond te krijgen. De techniek was daarbij niet eens het grote struikelblok. Dat was vooral de afstemming met alle partners, vertelt topambtenaar Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Er wordt in alle EU-lidstaten samengewerkt met overheidsdiensten, dienstverleners en technische partners.

Computersystemen KLPD en RWS
 
Ambulance en traumahelicopter ter plekke bij 'verongelukte' BMW

Ambulance en traumahelicopter ter plekke bij 'verongelukte' BMWOm eCall in Nederland te kunnen gebruiken, wordt volgens Ongering in 2011 het computersysteem van de 112-meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten aangepast zodat er eCall-meldingen op binnenkomen. Ook de systemen van Rijkswaterstaat (RWS) krijgen een aanpassing, zodat de meldingen direct kunnen worden doorgezet naar de wegbeheerders.

Ondertussen zijn een ambulance en een takelwagen gearriveerd bij de gestrande BMW. Twee broeders spoeden zich door de bosjes naar de witte wagen. Daar behandelen ze de twee inzittenden aan hun verwondingen.

In de verte bulderen de rotorbladen van een traumahelicopter. Het gele gevaarte cirkelt tweemaal laag boven de plaats van het ongeval en houdt het dan voor gezien. Blijkbaar zijn de verwondingen niet ernstig genoeg. Wie weet heeft de eCall-chip erger kunnen voorkomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2012, 17:36:03
http://nl.euroncap.com/nl/rewards/technologies/call.aspx

Automatic Emergency Call (eCall) (automatische noodoproep) is een systeem dat een automatisch bericht verstuurt naar een hulpcentrale wanneer het voertuig bij een ongeval betrokken raakt. De wetgeving voor deze technologie ligt op het moment ter discussie bij de Europese commissie en zou voor 2012 volledig beschreven moeten zijn. Gewoonlijk moet, wanneer een auto betrokken is bij een ongeval, de bestuurder als hij of zij daar nog toe in staat is of een passagier of een omstander via het nummer 112 de hulpcentrale bellen om het ongeval en de locatie van de auto te melden. Bij een ernstig ongeval in een afgelegen gebied kan kostbare tijd verloren gaan voordat het ongeval gemeld wordt. Verder is het voor omstanders of passagiers lastig om de exacte locatie van het getroffen voertuig door te geven.
 
Door installatie van het eCall-systeem in het voertuig kunnen deze problemen verholpen worden door het versturen van een automatisch bericht in een gestandaardiseerd Europees formaat. In het bericht wordt de d.m.v. de ingebouwde GPS-ontvanger vastgestelde locatie van de auto doorgegeven. Het bericht gaat naar de meldkamer van de hulpdiensten (callcenter brandweer, politie of ambulance) waar een beslissing wordt genomen over de juiste reactie op de melding. Aangezien bij dit soort noodgevallen tijd van essentieel belang is, zal deze procedure kostbare tijd besparen. De meldkamers van de hulpdiensten zijn nog niet in alle Europese landen ingericht en uitgerust om het bericht in het gestandaardiseerde Europese formaat te ontvangen.
--------------------------------------------

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2011/september/eCall_verplicht_op_alle_autos_vanaf_2015.html

8 september 2011

 
Vanaf 2015 moet op alle nieuwe auto’s verplicht een waarschuwingssysteem aanwezig zijn dat automatisch de hulpdiensten alarmeert bij een ongeval. Dat heeft Eurocommissaris Neelie Kroes aangekondigd.

Europa wil dat autofabrikanten vanaf 2015 alle auto’s afleveren met eCall. Dit kastje, dat de prijs van een nieuwe auto 100 euro hoger maakt, alarmeert na een ongeval automatisch de hulpdiensten. De tijd tussen het ongeval en het moment dat de hulpdiensten arriveren kan zo de helft korter worden.

De invoering van eCall kan honderden verkeersdoden in Europa per jaar schelen. Een vrijwillige invoer door autofabrikanten heeft nog niet gewenste resultaat opgeleverd. De laatste jaren is er wel een opmars van soortgelijke systemen maar die zijn alleen standaard op duurdere auto’s.

eCall belt niet alleen 112 maar geeft ook de exacte locatie van het voertuig door, inclusief de rijbaanrichting waar de auto zich bevindt. Behalve dat eCall mensenlevens spaart vermindert het systeem indirect ook files. Immers, hoe sneller de hulpdiensten ter plaatse zijn, hoe sneller de rijbaan weer vrijgemaakt kan worden na een ongeval.
--------------------------------------------------------------

Hoe denken de HV-ers van het forum hierover?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


brambulance

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2012, 19:07:15
Ik ken het systeem vanuit de BMW.
Deze geeft ook meteen kleur en andere voertuiggegevens door.
Hoeveel inzittende er zijn, hoeveel airbags er zijn afgegaan.
Ook in het brw voertuig kan meteen op het scherm worden bekeken waar je moet knippen en waar de accupolen losgehaald kunnen worden. Een heel mooi systeem die automatisch afgaat bij ongeval maar kan ook dmv een druk op de knop geactiveerd worden.
Alleen jammer dat de centrales er nog niet volledig op ingericht zijn.
Mijn werk is niet leuk maar dankbaar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2012, 19:19:58
Tja, ik ben er een beetje sceptisch over.
Ik vraag me af of onze meldkamers hier op zitten te wachten. De kans bestaat namelijk dat het meldingaanbod namelijk zal gaan stijgen, zodra er een ongeval gebeurt gaan meteen bij een meldkamer de alarmbellen rinkelen. Terwijl er een simpele kop staart aanrijding heeft plaats gevonden bij een verkeerslicht.

Best leuk die voertuigegevens te hebben. Maar daar werken we al mee via het crash Recovery systeem, even kenteken of type auto invoeren en je krijgt alle informatie. Met tekening van de auto erbij, waar alle veiligheidssystemen zitten. Dus waar de fabrikanten mee komen lijkt mij achterhaald.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2012, 08:37:02
Ik ben er helemaal sceptisch over.

Het wordt uiteindelijk een systeem waar de overheid kan zien waar iemand is en hoe deze rijd (eventueel automatisch een boete)  en een mooie reden om van de KM-heffing toch in te voeren aangezien het kastje (vast) uit te breiden is.  


Daarnaast geeft het systeem door  hoeveel personen in de auto zitten, dit zal doormiddel van een weegsysteem gaan(?)  
Hierbij gaan kunnen er misstanden ontstaan omdat er ook goederen worden vervoert op de zitplaatsen.  
1 persoon in de auto met wat zakken aarde op de achterbank;   er gebeurt een ongeluk, meldkamer krijgt dan door: zwaar ongeluk, 3 inzittende.  
Dus 3 ambulances rukken uit voor 1 persoon.    
(straks een verbod om goederen te vervoeren op de zitplaatsen?)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2012, 11:30:11
Kusje, je slaat m.i. door. Het kastje is niets meer of minder dan een sms-machientje dat verbonden is met de boordcomputer van de auto. Zodra de auto een aanrijding registreert, gaat het sms-machientje verbinding zoeken en een bericht naar de alarmcentrale sturen met alle relevante informatie. Geen aanrijding? Geen verbinding. Als automobilist merk je er helemaal niets van, tot je een aanrijding krijgt want dan zijn de hulpdiensten sneller bij je.
Wout


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2012, 11:36:49
meestal zijn de ze gekoppeld aan de airbags en sturen ze een bericht zodra de airbags geactiveerd zijn, of als de bestuurder een 'sos' knop indrukt. In sommige auto's wordt er gewoon een verbinding met 112 gemaakt en krijg je gewoon de meldkamer aan de lijn op de ingebouwde carkit


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2012, 11:44:30
Ik ben vooral heel erg benieuwd naar het technische verhaal. Hoe komt de melding dan precies binnen met wat voor soort informatie op de meldkamer. Ik ben ook wel heel benieuwd hoeveel tijdwinst het daadwerkelijk op gaat leveren. En hoe zit het met loze meldingen etc. Ik kan me zo voorstellen dat we heel wat van dat soort (storings) meldingen gaan binnenkrijgen als iedereen zo'n systeem in de auto heeft. Bij drukte moeten de mensen die echt hulp nodig hebben langer wachten en daar gaat dan al je tijdwinst.... Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat de nummerherkenning vanuit de 112 centrale in Driebergen meegestuurd wordt naar de desbetreffende meldkamer O0


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2012, 12:49:27
Ik heb het systeem in de auto, en beschik over een SOS en een assist knop.

De assist knop krijg ik een medewerker van BMW aan de lijn, Bij de SOS knop wordt er gebeld met 112.

Op het navigatiescherm staat dan dat er binnen 4,3,2,1, seconden contact gezocht wordt met 112 en dat gpslocatie en rijrichting worden meegezonden. Na het drukken op de sos knop kun je niet meer "annuleren" (misschien ivm carjacking ofzo).

Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.

Ik heb nog geen crash gehad met de auto en wou dat graag zou houden.
Freude am Fahren