E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval

Auteur Topic: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval  (gelezen 61905 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #20 Gepost op: 19 november 2013, 10:34:13
Er zijn systemen op de markt (volgensmij werkt Peugeot daarmee) waarbij alle meldingen direct naar de 24/7 alarmcentrale van Peugeot zelf gaan. Zij hebben vervolgens een directe lijn met 112 en geven alle relevante gegevens door.
Er wordt eerst een spraakverbinding met de auto tot stand gebracht, de centralist van Peugeot kan dan vragen of het een 'simpele' kop-staart is, of dat er inderdaad hulpverleners nodig zijn. Bij geen reactie, gaat alles draaien en kan de centralist inderdaad meegeven hoeveel airbags er uit zijn, energetische impact, eventueel aantal inzittenden etc.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #21 Gepost op: 19 november 2013, 14:35:47
Bij een E-Call zal de auto idd contact leggen met een particuliere meldkamer. Hier zal de centralist een aantal vragen stellen en vervolgens de melding doorbellen via een gereserveerde lijn naar de 112 meldkamer. Bij het incident in Uithoorn is de eerste melding via 112 binnengekomen en vervolgens een E-call. Denk ook dat het systeem voor een stad niet echt meerwaarde heeft omdat men toch wel 112 belt. Echter op het platteland of dunbevolkte gebieden kan het een reddingsmiddel zijn! Zeker bij een ernstige eenzijdige aanrijdingen tegen een boom bijvoorbeeld. Als jezelf dan bewusteloos in het voertuig zit is het wel fijn dat de politie meteen gewaarschuwd wordt O0


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #22 Gepost op: 19 november 2013, 15:18:45
Zeker, of in het buitenland als je niet weet waar je bent. Als je onwel wordt in je auto en je alleen op de SOS knop hoeft te drukken enz...
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #23 Gepost op: 28 april 2015, 18:45:51
Het Europese Parlement heeft ingestemd met regelgeving, welke er voor zorgt dat eCall verplicht is voor nieuwe auto's vanaf 31 Maart 2018.



Emergency call devices that automatically alert rescue services to car crashes (eCall) will have to be fitted to all new models of cars and light vans by 31 March 2018 under rules voted by European Parliament on Tuesday. Road accidents took 25,700 lives in the EU in 2014 – a death toll that the new devices could cut by an estimated 10% a year.

"Deploying the 112-based eCall in-vehicle emergency system across the EU will help to improve road safety in all 28 member states. The European Parliament has repeatedly stressed that reducing deaths and the severity of injuries on the roads is its priority. eCall as a public service, free of charge for all citizens, irrespective of the type of vehicle or its purchase price, will contribute to this common goal", said rapporteur Olga Sehnalová (S&D, CZ).

The eCall in-vehicle system uses 112 emergency call technology to alert the emergency services to serious road accidents automatically. This enables them to decide immediately on the type and size of rescue operation needed, which in turn helps them to arrive faster, save lives, reduce the severity of injuries and cut the cost of traffic jams.

Data privacy: no vehicle tracking

MEPs strengthened the draft law’s data protection clause to preclude tracking of eCall-equipped vehicle before the accident occurs. Under the new rules, the automatic call would give the emergency services only basic minimum data, such as the type of vehicle, the fuel used, the time of the accident, the exact location and the number of passengers.

The rules say eCall data gathered by emergency centres or their service partners must not be transferred to third parties without explicit consent of the person concerned. Manufacturers will also have to ensure that the eCall technology design permits full and permanent deletion of data gathered.

Ready from spring 2018

All new models of passenger cars and light commercial vehicles will have to be equipped with the eCall system as of 31 March 2018. MEPs also secured an obligation for the European Commission to assess, in the three years after spring 2018, whether eCall devices should be included in other vehicles, such as buses, coaches or trucks.

These new rules set out obligations for car manufacturers. Separate rules, governing the infrastructure that EU member states must put in place by 1 October 2017 to process eCalls, entered into to force at the end of June 2014.

Next step

Parliament’s vote ends the EU legislative procedure. The regulation will enter into force on the twentieth day after its publication in the Official Journal of the European Union.
 

Procedure:  Co-decision, second reading agreement
REF. : 20150424IPR45714
Updated: ( 28-04-2015 - 17:24
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #24 Gepost op: 28 juli 2015, 03:45:57
Een soortgelijk systeem bestaat al jaren in de VS. Het heet onstar en werkt daar uitstekend. Verschil is alleen dat het daar een externe dienst is en geen dienst van de fabrikant. Hier een filmpje waar je ziet wat er gebeurt na een ongeluk wanneer er onstar in de auto aanwezig is:

http://www.youtube.com/watch?v=brfz0gPyWew
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #25 Gepost op: 28 juli 2015, 07:21:32
Onstar is weldegelijk van een fabrikant, namelijk General Motors. Maar er zijn ook versies van dit systeem die in auto's van andere merken geïnstalleerd kunnen worden, bijvoorbeeld ingebouwd in een achteruitkijkspiegel.

En op het ene gebied werkt het uitstekend, op een ander gebied juist weer niet.
Zo toonden onderzoekers van DARPA onlangs aan dat bepaalde Onstar systemen gehackt kunnen worden, en daardoor bijvoorbeeld remmen en gas geven beïnvloed konden worden.

Zie:
http://www.autoblog.com/2015/02/09/can-darpa-hack-into-a-chevy-impala-through-onstar/


De ervaringen met Onstar laten in mijn ogen zien dat er goed nagedacht moet worden over de mate van integratie met de andere systemen in een auto.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 15 december 2015, 09:26:53
Blijkbaar werkt het al:

p2kflex
09:22:44 15-12-15-ALPHA-Prio 1 A4 R 34,1 LDN e-Call
1505791Politie Eenheid Den Haag (Verkeermanagementcentrale Rijkswaterstaat)
p2kflex
09:23:09 15-12-15GROUP-1A1 A4 R 34,1 LDN : 16185 16170 Ritnr: 197658
1523170MKA Hollands Midden (Ambu 16-170 Regio Leiden/Bollenstreek)
1523185MKA Hollands Midden (Ambu 16-185 Regio Leiden/Bollenstreek)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2015, 12:09:38
Het werkt zeker! Onlangs werd er bij onze meldkamer ook een prio 1 uitgegeven, de meldkamer was gebeld door een e-call centralist dat er een incident was gebeurd waarbij de airbags uitgeklapt waren en ze geen contact kregen met de bestuurder. Locatie: landweggetje in de polder, 's-avonds laat.

TP bleek voertuig om een boom gevouwen te zijn, bestuurder onwel en die was zonder e-call waarschijnlijk pas uren later gevonden.
Overigens voor het eerst dat ik een melding via e-call hoorde.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2015, 21:12:42
Ik heb al een paar keer mensen gesproken die na een kop-staartje ineens "Hallo" hoorden. Meestal wisten ze zelf niet eens dat de auto een dergelijk systeem had.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #29 Gepost op: 16 december 2015, 00:54:37
Hmmmzzz, laat mijn Opel Omega uit 1999 ook al On-Star hebben....  8)
Uiteraard een verouderde versie die je nog in moet schakelen en niet werkt in Europa.
Systeem zou wel je GPS locatie door geven.
Dit type werd toen alleen voor de USA markt geschikt ingebouwd.

Ik wil alleen maar zeggen dat deze systemen niet nieuw zijn en dat het gelukkig doorontwikkeld wordt!  O0