E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval

Auteur Topic: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval  (gelezen 61909 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #30 Gepost op: 16 december 2015, 11:48:53
Gisteren toevallig 2x melding via E-Call. 1x daadwerkelijke aanrijding op de snelweg (2 vrachtwagens), 1x loos alarm en niets aangetroffen op locatie.
If you can dream it, you can do it.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #31 Gepost op: 16 april 2016, 20:25:19
Vanuit mijn beroep ben ik benieuwd naar het volgende;

In toenemende mate zijn er auto's die beschikken over systemen die in noodgevallen geautomatiseerd de hulpdiensten inschakelen.
Dit onder verschillende namen, Ecall, Onstar etc.

Zijn we hier klaar voor, of zijn er aanpassingen nodig? Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er regio's die aanpassingen in systemen hebben gedaan om dit soort alarmeringen beter te kunnen "beantwoorden" of zijn we er met de huidige systemen zoals NTS en ProQa klaar voor?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #32 Gepost op: 17 april 2016, 19:29:17
Tja ik ben als brandweerman wel bang voor de automatisch Ongeval wegvervoer. Zijn we hard bezig de OMSen terug te dringen gaan we straks voor dit soort meldingen rijden? Ik hoop dat er goede verificatie aan vooraf gaat.

Citaat van: hoefhaan link=msg=1419323 date=1460831119
Vanuit mijn beroep ben ik benieuwd naar het volgende;

In toenemende mate zijn er auto's die beschikken over systemen die in noodgevallen geautomatiseerd de hulpdiensten inschakelen.
Dit onder verschillende namen, Ecall, Onstar etc.

Zijn we hier klaar voor, of zijn er aanpassingen nodig? Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er regio's die aanpassingen in systemen hebben gedaan om dit soort alarmeringen beter te kunnen "beantwoorden" of zijn we er met de huidige systemen zoals NTS en ProQa klaar voor?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #33 Gepost op: 18 april 2016, 19:38:18
Ik ben nu al een paar keer bij een aanrijding geweest waarbij de melding via een automatisch ongevallensysteem ging. Ik heb nog geen loze ritten meegemaakt.

Na de aanrijding stuurt de auto automatisch ongevalgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en lokatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Tevens gaat de auto automatisch bellen. De inzittende van de auto worden vervolgens binnen seconden aangeroepen door een medewerker van de meldkamer van de fabrikant. Deze bevraagt de inzittenden naar het ongeval en naar eventueel letsel. Dit wordt vervolgens weer doorgebeld naar de meldkamer van de ambulance (bij letsel) of naar de politie (bij alleen materieel) indien nodig. Wordt er niet gereageerd dan wordt dit ook meteen doorgegeven.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaat het systeem sowieso alleen aan de slag als minimaal de airbags zijn uit gegaan. Dan ga je toch richting mogelijk HET waarbij een controle door de ambulance nodig maakt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


treintje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #34 Gepost op: 25 april 2016, 00:18:59
natuurlijk krijg je dit systeem niet water dicht.
denk maar is aan dat er altijd mensen zijn die denken grappig te zijn door met een rubberen hamer op de plek van de airbag sensor te rammen dat de airbags afgaan.
dan zou de auto gaan allermeren reageert dan niemand want is dan niemand maar dat weet de centralist niet.
je kan dan wel zeggen de auto had een snelheid van 0 dus dan gaan we bij een snelheid van 0 niet allermeren.
maar er gebeuren ook zat ongevallen waarbij 1 auto stil stond dus dan zou hij in dat geval ook niet gaan allermeren.
als je het echt waterdicht wil zou je moeten werken met een camera maar dan zit je weer met privacy.


dongkim

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2016, 00:13:17
Citaat van: treintje link=msg=1420688 date=1461536339
natuurlijk krijg je dit systeem niet water dicht.
denk maar is aan dat er altijd mensen zijn die denken grappig te zijn door met een rubberen hamer op de plek van de airbag sensor te rammen dat de airbags afgaan.
dan zou de auto gaan allermeren reageert dan niemand want is dan niemand maar dat weet de centralist niet.
je kan dan wel zeggen de auto had een snelheid van 0 dus dan gaan we bij een snelheid van 0 niet allermeren.
maar er gebeuren ook zat ongevallen waarbij 1 auto stil stond dus dan zou hij in dat geval ook niet gaan allermeren.
als je het echt waterdicht wil zou je moeten werken met een camera maar dan zit je weer met privacy.
Zoals DiNozzo boven uw post al aangeeft stuurt de auto automatisch ongevalsgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en locatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Dit zijn dus meerdere criteria. Als alleen maar de airbags afgaan is dat niet voldoende voor het ongevalssysteem automatisch in werken te laten treden (verbeter me als ik het fout heb).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2016, 22:30:14
Vergeet het belangrijkste criteria ook niet: stond het contact van de auto wel aan. Grote kans dat de systemen helemaal niet werken als het contact uit staat.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #37 Gepost op: 26 juni 2016, 11:00:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1419617 date=1461001098
Ik ben nu al een paar keer bij een aanrijding geweest waarbij de melding via een automatisch ongevallensysteem ging. Ik heb nog geen loze ritten meegemaakt.

Na de aanrijding stuurt de auto automatisch ongevalgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en lokatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Tevens gaat de auto automatisch bellen. De inzittende van de auto worden vervolgens binnen seconden aangeroepen door een medewerker van de meldkamer van de fabrikant. Deze bevraagt de inzittenden naar het ongeval en naar eventueel letsel. Dit wordt vervolgens weer doorgebeld naar de meldkamer van de ambulance (bij letsel) of naar de politie (bij alleen materieel) indien nodig. Wordt er niet gereageerd dan wordt dit ook meteen doorgegeven.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaat het systeem sowieso alleen aan de slag als minimaal de airbags zijn uit gegaan. Dan ga je toch richting mogelijk HET waarbij een controle door de ambulance nodig maakt.
Ik stond laatst op de autosnelweg achter een stilgevallen mercedes op een rijstrook, ik heb moeten lullen als brugman om ze uit de auto achter de vangrail te krijgen. "jamaar mijn auto wordt zo teruggebeld"
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #38 Gepost op: 26 juni 2016, 12:57:02
Citaat van: jvo link=msg=1432151 date=1466931611
Ik stond laatst op de autosnelweg achter een stilgevallen mercedes op een rijstrook, ik heb moeten lullen als brugman om ze uit de auto achter de vangrail te krijgen. "jamaar mijn auto wordt zo teruggebeld"
Of in de winter in een gevaarlijke bocht met pech... en dan met 7 mensen in de auto 'want koud'. Nog geen minuut er uit en de auto wordt aan de zijkant geramd door een uitglijdende vrachtwagen...

Toen zagen ze in dat het 'uit de auto gaan' toch wel een goeie was..........


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #39 Gepost op: 3 december 2016, 11:27:23
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......


Facebook Brandweer Nieuwkoop:

Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·

P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD

Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.

In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.

Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.