E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval

Auteur Topic: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval  (gelezen 61907 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #40 Gepost op: 3 december 2016, 18:22:34
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464429 date=1480760843
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......


Facebook Brandweer Nieuwkoop:

Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·

P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD

Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.

In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.

Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.
Wat is nu het probleem? E-Call heeft gewerkt en er was daadwerkelijk een ongeval met uitgeklapte airbags. Gelukkig is er geen letsel maar het systeem heeft wel zijn werk goed gedaan.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #41 Gepost op: 3 december 2016, 20:07:48
Brandweer en traumahelikopter waren beide niet noodzakelijk.

Citaat van: Bert65 link=msg=1464512 date=1480785754
Wat is nu het probleem? E-Call heeft gewerkt en er was daadwerkelijk een ongeval met uitgeklapte airbags. Gelukkig is er geen letsel maar het systeem heeft wel zijn werk goed gedaan.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #42 Gepost op: 4 december 2016, 17:31:04
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464547 date=1480792068
Brandweer en traumahelikopter waren beide niet noodzakelijk.

Dan moet men maar niet meteen een traumaheli uitsturen, of gaat die ook mee naar een automatische brandmelding?


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #43 Gepost op: 4 december 2016, 20:01:36
Blijkbaar.....

Citaat van: Vigilant link=msg=1464735 date=1480869064
Dan moet men maar niet meteen een traumaheli uitsturen, of gaat die ook mee naar een automatische brandmelding?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #44 Gepost op: 4 december 2016, 22:11:17
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464429 date=1480760843
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......


Facebook Brandweer Nieuwkoop:

Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·

P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD

Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.

In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.

Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.

Wen er maar aan dat dit soort meldingen vaker voor gaan komen vanaf 2018 is het een verplichting om een zogenaamd ecall systeem in de auto te hebben om een auto in Europa gecertificeerd te krijgen, zonder zo'n systeem geen kenteken.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #45 Gepost op: 5 december 2016, 18:42:52
Dan kunnen we hier ook een STOOM-project van gaan maken. Ik mag hopen dat in de toekomst eerst een surveillant of het garagebedrijf eerst een kijkje gaat nemen bij zo'n melding.

Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1464762 date=1480885877
Wen er maar aan dat dit soort meldingen vaker voor gaan komen vanaf 2018 is het een verplichting om een zogenaamd ecall systeem in de auto te hebben om een auto in Europa gecertificeerd te krijgen, zonder zo'n systeem geen kenteken.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #46 Gepost op: 5 december 2016, 18:57:43
Dat gebeurt al. Er wordt eerste een spraak verbinding opgezet met het voertuig. Als daar geen reactie op komt, dan pas worden de hulpdiensten gebeld. Er is mij geen percentage vals positieven bekend, maar ik heb begrepen dat het niet veel voorkomt.
Digitaal onderzoek


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #47 Gepost op: 5 december 2016, 19:50:58
Kijk aan die info heb ik wat. Dus er vind eerst verificatie plaats met het voertuig zelf.

Citaat van: xangadib link=msg=1464917 date=1480960663
Dat gebeurt al. Er wordt eerste een spraak verbinding opgezet met het voertuig. Als daar geen reactie op komt, dan pas worden de hulpdiensten gebeld. Er is mij geen percentage vals positieven bekend, maar ik heb begrepen dat het niet veel voorkomt.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #48 Gepost op: 5 december 2016, 21:17:43
Kijk aan die info heb ik wat. Dus er vind eerst verificatie plaats met het voertuig zelf.
Klopt. In mijn vorige auto had ik een voorloper van dit systeem. Ik moest zelf op de SOS-knop drukken. Ik kreeg meteen een soort callcenter te horen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #49 Gepost op: 28 maart 2018, 14:53:42
Noodoproepsysteem eCall voortaan in alle nieuwe auto's


Alle nieuwe auto's in Europa moeten vanaf 31 maart zijn voorzien van een noodoproepsysteem dat bij een ernstig ongeval automatisch hulpdiensten waarschuwt.

Het zogenoemde eCall alarmeert via het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo het Europese noodnummer 112.

Forse tijdwinst

Ambulances, brandweerwagens en politievoertuigen kunnen zo sneller op de plek van het ongeluk komen. Volgens schattingen kan de reactietijd op het platteland worden gehalveerd. Ook in bebouwde gebieden wordt forse tijdwinst geboekt.

ZIE OOK: Verbond van Verzekeraars: zwarte doos in iedere auto

ECall kan volgens schattingen jaarlijks minstens 1500 levens redden in de EU en de gevolgen van verwondingen beperken. Het systeem wordt pas bij een incident geactiveerd. Als een bestuurder dat wil, kan hij het permanent inschakelen.

De benodigde Europese wetgeving werd al in 2015 goedgekeurd.

https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/noodoproepsysteem-ecall-voortaan-in-alle-nieuwe-autos