Huisartsen willen spoedzorg in de nacht doelmatiger opzetten

Auteur Topic: Huisartsen willen spoedzorg in de nacht doelmatiger opzetten  (gelezen 6447 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2011, 20:01:58
Inderdaad. Er zijn zat alternatieven.
Maar of de dienstdoende huisarts heeft er geen zin in, of de dienstdoende huisarts heeft er geen oog voor.
Hoe dan ook, het ligt altijd aan de dienstdoende huisarts.

In mijn regio (N.O.G.) hebben we afgesproken te Vimmen (VIM = Veilig Incident Melden) voor iedere onnozele huisartsenrit. Het is bloedstollend hoe vaak je met A1 naar een patiënt moet die op de stoep klaar staat met zijn koffertje. Of -en nog vaker- A2 naar een patiënt die dan nog vind dat het lang duurde (wel 20 minuten!) en waar de familie met een dikke SUV achter je ambu haakt. Had de huisarts die patiënt in die SUV geduwd waren ze ook nog sneller in het ziekenhuis. Alwaar men gewoon achteraan mag sluiten overigens. Ik durf met meer dan 5 jaar ALS ervaring te beweren dat zeker 25% van alle ritten die de huisarts aanvraagt geen ambulance-indicatie bevatten.
In al deze gevallen wordt een ambulance onttrokken aan de paraatheid. In in de regio waar ik werk betekend dat een verlening van soms wel 10 minuten van een A1 rit, omdat de volgende ambu een heel stuk verder op staat.
En dat is jammer.

Let wel: ik heb het over onzinvervoer, natuurlijk niet over de talloze PODB's en andere indicaties waarbij enig medisch toezicht / liggend vervoer gewenst is.

Moet wel toegeven dat dit probleem ook deels aan de MKA ligt, men zou wat meer tegengas kunnen geven, zelf alternatieven bedenken. Daarin zijn de meeste MKA's bepaald niet innovatief in.  Daarnaast zie je dit probleem ook op SEH's ontstaan als de tent vol ligt en patiënten soms wel met 3 tegelijk naar omliggende ziekenhuizen moeten. Maar nu ga ik wel erg buiten het topic om geloof ik.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:23:33
Inderdaad. Er zijn zat alternatieven.
Maar of de dienstdoende huisarts heeft er geen zin in, of de dienstdoende huisarts heeft er geen oog voor.
Hoe dan ook, het ligt altijd aan de dienstdoende huisarts.

In mijn regio (N.O.G.) hebben we afgesproken te Vimmen (VIM = Veilig Incident Melden) voor iedere onnozele huisartsenrit. Het is bloedstollend hoe vaak je met A1 naar een patiënt moet die op de stoep klaar staat met zijn koffertje. Of -en nog vaker- A2 naar een patiënt die dan nog vind dat het lang duurde (wel 20 minuten!) en waar de familie met een dikke SUV achter je ambu haakt. Had de huisarts die patiënt in die SUV geduwd waren ze ook nog sneller in het ziekenhuis. Alwaar men gewoon achteraan mag sluiten overigens. Ik durf met meer dan 5 jaar ALS ervaring te beweren dat zeker 25% van alle ritten die de huisarts aanvraagt geen ambulance-indicatie bevatten.
In al deze gevallen wordt een ambulance onttrokken aan de paraatheid. In in de regio waar ik werk betekend dat een verlening van soms wel 10 minuten van een A1 rit, omdat de volgende ambu een heel stuk verder op staat.
En dat is jammer.

Let wel: ik heb het over onzinvervoer, natuurlijk niet over de talloze PODB's en andere indicaties waarbij enig medisch toezicht / liggend vervoer gewenst is.

Moet wel toegeven dat dit probleem ook deels aan de MKA ligt, men zou wat meer tegengas kunnen geven, zelf alternatieven bedenken. Daarin zijn de meeste MKA's bepaald niet innovatief in.  Daarnaast zie je dit probleem ook op SEH's ontstaan als de tent vol ligt en patiënten soms wel met 3 tegelijk naar omliggende ziekenhuizen moeten. Maar nu ga ik wel erg buiten het topic om geloof ik.

Ahem, generaliseren is ook een vak  :-X

Ja, het komt voor en ook te vaak ja, maar om de schuld maar altijd bij de dienstdoende huisarts te leggen vind ik wel een stap te ver.

Als jij zo bezorgt bent over paraatheid hierdoor dan graag eerlijk antwoord op de volgende vraag:
Hoeveel van de ritten waarin jij de indicatie tot vervoeren stelt zijn terecht en hadden niet met eigen vervoer naar het ziekenhuis gekund?


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:54:29
Beste Vesalius,

Het nadeel van dit forum is natuurlijk dat ik geen idee heb wie je bent en wat je kunt. Misschien begrijp ik het niet.....
Maar: de huisarts is bij de patiënt ter plaatse (want daar ging het om in mijn verhaal) en die besteld de ambulance.
Dus JA: het ligt dan altijd aan de huisarts.

En op de vraag die ik op je verzoek eerlijk zal beantwoorden:
Ik vervoer alleen maar mensen die vallen binnen de indicatie. Ik werk namelijk niet bij een taxibedrijf.
Een ritje kost minimaal 300 euro (oplopend tot over de 800 euro) en ik betaal ook ziektenkostenpremie voor het grote geheel net als iedereen.
Dus ik vervoer niemand als die goedkoper en verantwoord met de taxi of wat dan ook kan gaan.
Er is wel een uitzondering: als de huisarts al die beslissing genomen heeft stel ik mij op het standpunt dat de zorgvrager daar niet de dupe van hoeft te worden. In dat geval wordt er meestal wel vervoerd, maar krijgt de insturende huisarts een VIM aan zijn broek via mijn medisch manager ambulancezorg.

Het gaat er dus om dat veel huisartsen ter plaatse (!) bij de patiënt geneigd zijn een ambulance te bestellen terwijl er niet gekeken wordt naar de overige mogelijkheden. Uit de cijfers blijkt dat ook.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:59:52
Beste Vesalius,

Het nadeel van dit forum is natuurlijk dat ik geen idee heb wie je bent en wat je kunt.
Maar: de huisarts is bij de patiënt ter plaatse (want daar ging het om in mijn verhaal) en die besteld de ambulance.
Dus JA: het ligt dan altijd aan de huisarts.

En op de vraag die ik op je verzoek eerlijk zal beantwoorden:
Ik vervoer alleen maar mensen die vallen binnen de indicatie. Ik werk namelijk niet bij een taxibedrijf.
Een ritje kost minimaal 300 euro en ik betaal ook premie. Dus ik vervoer niemand als die goedkoper en verantwoord met de taxi of wat dan ook kan gaan.

Fijne avond !

Ja, duh, maar waarom wordt er een ambulance besteld. Is er druk uitgeoefend door de familie, heeft de huisarts toevallig recent een slechte ervaring met eigen vervoer in een soortgelijke casus etc. Kijk ik bestrijd niet dat sommige huisartsen te pas en te onpas een ambulance laten komen. Wat ik wel bestrijd is het gegeneraliseer door sommigen op dit forum richting huisartsen.

Dus bij een ongevalletje op straat met een "simpele" polsfractuur als uitkomst bestel jij een reguliere taxi? Na een knokpartij in de kroeg waarbij er een wenkbrauw gehecht moet worden laat jij de patiënt zelf naar de SEH fietsen? Tuurlijk...

P.s. een voordeel van een forum is dan weer dat je terug kan lezen wat iemands eerdere bijdragen zijn en met 1173 bijdragen moet je toch in staat zijn een inschatting te kunnen maken en kan je zelfs hier en daar een hint vinden  ;)


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:12:14
Mwhaa, je hebt een punt.

Polsfractuur duw ik ook niet snel in de taxi als ik al (!) ter plaatse ben. Ik kan natuurlijk nu noemen dat ik wil voorkomen dat mensen in de taxi onderuit gaan op basis van pijn. Maar inderdaad: dan is een spalkje en ritje snel geregeld. Vechtpartij: indien geen alcohol / forse bloeding zet ik ze rustig in de taxi hoor.

Druk van de familie is natuurlijk dikwijls een reden voor de huisarts, maar ik blijf toch regelmatig met een kater zitten hoor.
Dat voorbeeldje van die SUV is echt niet verzonnen. Dat komt m.i. echt heel vaak voor.

Fijne avond !
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:18:23
Mwhaa, je hebt een punt.

<knip>

Dank je  :P

<knip>
Druk van de familie is natuurlijk dikwijls een reden voor de huisarts, maar ik blijf toch regelmatig met een kater zitten hoor.
Dat voorbeeldje van die SUV is echt niet verzonnen. Dat komt m.i. echt heel vaak voor.

Dat ontken ik ook niet, zoals eerder gezegd ik bestrijd het gegeneraliseer en doe een poging je ook een hand in eigen boezem te laten steken en dat is dan toch een klein beetje gelukt.  ;)

Waar ik dan wel weer nieuwsgierig naar ben zijn die cijfers die jij beweert te hebben:

<knip>

Het gaat er dus om dat veel huisartsen ter plaatse (!) bij de patiënt geneigd zijn een ambulance te bestellen terwijl er niet gekeken wordt naar de overige mogelijkheden. Uit de cijfers blijkt dat ook.

Kan je die delen? Wijzen waar ze staan?

En jij ook een fijne avond maar dat hoeft echt niet in elke post hoor   998765


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:36:42
Die cijfers liggen op mijn bureau.
Ik stuur je een PM.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:47:00
Blijft nog altijd interessant hoe die cijfers dan verzameld zijn, was de vraagstelling misschien al gekleurd?

Met cijfers kan je alles aantonen, afhankelijk van hoe je ze verzamelt en ze vervolgens interpreteert  ;)


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2011, 09:05:53
Beste collega's

Als nuancering wil ik graag toch ook even het volgende melden:
Patiënt belt met callcenter van de HAP en tijdens de triage komt naar voren dat de patiënt onmogelijk zelf naar de HAP kan komen met zijn klacht en vervoersproblemen ondanks herhaald aandringen door de triage-assistente. Dus er wordt een visite toegezegd.
We komen ter plaatse en de woonkamer zit vol met familie en er staan drie auto's voor de deur.
Denk je dan echt dat wij als visite-team niet hierover een opmerking plaatsen?
Denk je dan echt dat wij niet beargumenteren toch met eigen vervoer naar de HAP/SEH te gaan?

Ruud


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #19 Gepost op: 1 december 2011, 21:10:38
We komen ter plaatse en de woonkamer zit vol met familie en er staan drie auto's voor de deur.
Denk je dan echt dat wij als visite-team niet hierover een opmerking plaatsen?
Denk je dan echt dat wij niet beargumenteren toch met eigen vervoer naar de HAP/SEH te gaan?

Sommigen wel en sommigen misschien ook niet. Generaliseren is hier ook niet helemaal terecht, refererend naar vesalius  O0