vraagje hartmassage..

Auteur Topic: vraagje hartmassage..  (gelezen 11257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 14 september 2004, 13:19:59
Daarom mijn preken doder dan dood kan niet, dus wees niet bang om fouten te maken,

Ik heb het je inderdaad wel eens eerder zien vertellen,
Doder dan klinisch dood (en dat vindt de ehbo'er meestal op straat) kan wel, dat heet dan biologisch dood zoals je weet.
Die laatste vorm van "dood" zou mede als gevolg van fouten bij de reanimatie eerder kunnen intreden

Maar ik ben het met je eens hoor, de grootste fout die je kunt maken is niets doen terwijl je de kennis en vaardigheid wel hebt.

Overigens een beetje angst is niet erg hoor, dat houdt je scherp  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 14 september 2004, 17:55:05
Beste Jacques,

alleen jij ziet het verschil niet op straat.. Er is geen enkele didactische of medische reden om dit aan lekenhulpverleners te leren..

En je laatste bewering over dat door je fouten in de reanimatie de biologische dood versneld is niet waar..
*Zucht* lees aub even de orginele discussie..  

"Er is geen overtreffende trap van dood"
http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1655

anders krijgen we hier een herhaling.. en dat zou zonde zijn..

En wat het belangrijkste doel van elke reanimatiepoging is..   ;D ik houd de spanning er nog even in.... ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 14 september 2004, 18:39:37
je laatste bewering over dat door je fouten in de reanimatie de biologische dood versneld is niet waar..
*Zucht*

Beste Peter,
Je mag van mij zoveel zuchten als je wil, maar dat wil niet zeggen dat je altijd gelijkt hebt ook al wil je dat wel vaak doen geloven. (althans die indruk krijg ik afgaand op de toon van je bericht(en))

I. Bij bepaalde fouten in de reanimatie is de kans op complicaties groter, denk hierbij bijvoorbeeld aan aspiratie van de maaginhoud.
Wanneer deze complicaties optreden zal de lange termijn overleving zeker nadelig beinvloed worden t.o.v. die zelfde overleving bij iemand bij wie die complicaties niet optreden omdat er wel technisch juist gereanimeerd is

II bij andere fouten zoals het niet voldoende diep indrukkenvan de borstkas evt in combinatie met het veel te hoog plaatsen van de handen zal de circulatie beduidend minder zijn vergeleken met de circulatie bij een technisch goed uitgevoerde thoraxcompressie.
Dat hierdoor hersenschade eerder zal optreden mag duidelijk zijn, het zelfde geldt wanneer er bijvoorbeeld te lang gepauzeerd wordt tussen beademing en thoraxcompressie, ook dit is een "fout"

Fouten en foutjes met als gevolg suboptimaal handelen  zijn nadelig voor het slachtoffer en kunnen er wel degelijk voor zorgen dat de biologische dood eerder intreed. het is immers niet voor niets fout, als het niet zou uitmaken zouden we het ook niet "fout" noemen maar bijvoorbeeld "net zo goed" of "beter"!

zucht ...........
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 14 september 2004, 19:18:03
Ik neem je niets kwalijk hoor, Jacques, ik heb deze discussie al zo vaak gehad.., gelukkig heeft de ERC en NRR dit verhaal wel overgenomen...

Laten we voorop stellen dat de uitkomst v an een reanimatiepoging altijd positief is.., Want er zijn mensen buiten zichzelf treden, en hulpverlenen.

I. Bij bepaalde fouten in de reanimatie is kans op complicaties groter, denk hierbij bijvoorbeeld aan  aspiratie van de maaginhoud.
Wanneer deze complicaties optreden zal de lange termijn overleving zeker nadelig beinvloed worden t.o.v. die zelfde overleving bij iemand bij wie die complicaties niet optreden omdat er wel technisch juist gereanimeerd is.

Als iemand na een reanimatie een longonsteking oploopt, dan leeft tie weer.., en dat met een overlevingskans van 12%, erg knap.. En hoe goed je technieken ook toepast, aspireren kan altijd voorkomen..  Dus dat is niet fout..  natuurlijk leren we mensen het goed en maken we ze niet bang om fouten te maken..

II bij andere fouten zoals het niet voldoende diep indrukkenvan de borstkas evt in combinatie met het veel te hoog plaatsen van de handen zal de circulatie beduidend minder zijn vergeleken met de circulatie bij een technisch goed uitgevoerde thoraxcompressie.
Dat hierdoor hersen schade eerder al optreden mag duidelijk zijn, het zelfde geldt wanneer er bijvoorbeeld te lang gepauzeerd wordt tussen beademing en thoraxcompressie,, ook dit is een "fout"  

Als je niet drukt, om dat je bang verkeerd te drukken, en dat gaat iemand zowie zo fout.. Trouwens gek he, dat de meeste mensen te laag op het borstbeen drukken..  Midden op het borstbeen is ook goed.. hoor.


Een beetje didacticus, weet dat je mensen moet postitief moet motiveren om ze iets goed aan te leren en niet ze bang maken om iets fout te doen.. De overlevingskans word aanzienlijke groter hoe eerder men begint...  en dat gebeurd niet als je mensen bang maakt voor het starten met reanimeren...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 14 september 2004, 19:26:55
En hoe goed je technieken ook toepast, aspireren kan altijd voorkomen..  Dus dat is niet fout..

Nee maar je kunt de kans wel kleiner maken, vergroot je de kans daarentegen onnodig, dan is dat fout.

Wat zou je er van vinden als een chirurg zou zeggen dat het niet fout is om onsteriel te werken omdat er als je wel steriel werkt er nog steeds patienten zijn die een besmetting oplopen ? Die volgt dan namelijk jouw redenatie.

Citaat
natuurlijk leren we mensen het goed ...

Waarom zou je iemand nog iets "goed" leren als je het ook "fout" mag doen zonder gevolgen voor het slachtoffer? Alles is dan immers toch goed ?

Citaat
Een beetje didacticus, weet dat je mensen moet postitief moet motiveren om ze iets goed aan te leren en niet ze bang maken om iets fout te doen.. De overlevingskans word aanzienlijke groter hoe eerder men begint...  en dat gebeurd niet als je mensen bang maakt voor het starten met reanimeren

Daar gaat de discussie niet over Peter, jouw stelling is dat fouten gemaakt tijdens het reanimeren het slachtoffer niet kunnen schaden, mijn stelling is dat wel zo is.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 15 september 2004, 01:28:15
Ik denk dat de onderzoeken rond de berden score aangetoond hebben, dat je door slechte technieken onnodig kleiner maakt.

En het weerhoudt vaak iemand, die het beter kan, om het over te nemen.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 15 september 2004, 08:49:45
Daar ben ik ook benieuwd naar.  8)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 15 september 2004, 09:10:42
Ik denk dat de onderzoeken rond de berden score aangetoond hebben ...

Wat is een berden score ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 15 september 2004, 19:27:42
Mail me even, dan krijg je het verhaal per email.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #39 Gepost op: 16 september 2004, 09:21:39
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, kun je het niet hier even kort uitleggen?

RAdeR