Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval

Auteur Topic: Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval  (gelezen 13079 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Aangezien ik totaal niet op de hoogte ben van de richtlijnen op bergingsgebied vraag ik mij het volgende af:

Afgelopen week stond ik te wachten voor de stoplichten toen er naast mij een bergingsvoertuig met oranje zwaailampen aan kwam staan.

Zowel op het dak als in de gril (flitsers) alles aan. Geen sleep of lading (hoe noem je dat) bij zich. Hij nam de oprit richting snelweg en gezien de weersomstandigheden en tijdstip was het aannemelijk dat er een ongeval had plaatsgevonden.

Wat ik mij nu afvraag is wat de meerwaarde is van het voeren van oranje zwaailichten tijdens deze rit.

Hoe is dit geregeld?




whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #1 Gepost op: 6 december 2010, 10:55:54
Helpt dit document je wat verder? Ik moet het ook eens nauwkeurig doorlezen, zie het ook voor het eerst. Twee minuten googlen op Incident Management  3hj
http://www.incidentmanagement.nl/images/RichtlijnGeelDef.pdf


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 6 december 2010, 12:59:05
Mooi document Whyllum maar ik kom daar niet de richtlijnen voor het rijden naar een incident toe in tegen. Dit document geeft alleen de richtlijnen bij het ter plaatse komen, werken en vertrek weer. Of lees ik er over heen?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #3 Gepost op: 6 december 2010, 17:39:39
Tsja ... document zegt dat frontflitsers alleen gebruikt mogen worden bij het rijden over de vluchtstrook en bij het middendoorrijden ... dus niet stilstaand voor een verkeerslicht. "Bij stilstand staan ze altijd uit".
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 6 december 2010, 18:03:27
Tsja ... document zegt dat frontflitsers alleen gebruikt mogen worden bij het rijden over de vluchtstrook en bij het middendoorrijden ... dus niet stilstaand voor een verkeerslicht. "Bij stilstand staan ze altijd uit".
Kan 'stilstand' niet als 'parkeren' gezien worden? Netals het verboden stil te staan en te parkeren bord, wanneer dit 10 meter voor een stoplicht staat. Als het stoplicht op rood staat, mag je dan niet stil staan?

Lijkt mij dat 'stoppen voor een stoplicht' over het algemeen nog 'op de route' ligt, en dat iemand pas op 'bestemming' de auto parkeert. Niet ergens onderweg.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 6 december 2010, 18:56:34
Vorige week met de gladheid ook een berger gezien die al bij de kruising beneden bij de toerit naar de snelweg alle lampen al aanhad... Het incident had 500m verder op de snelweg plaats gevonden.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #6 Gepost op: 6 december 2010, 19:42:11
Kan 'stilstand' niet als 'parkeren' gezien worden? Netals het verboden stil te staan en te parkeren bord, wanneer dit 10 meter voor een stoplicht staat. Als het stoplicht op rood staat, mag je dan niet stil staan?

Lijkt mij dat 'stoppen voor een stoplicht' over het algemeen nog 'op de route' ligt, en dat iemand pas op 'bestemming' de auto parkeert. Niet ergens onderweg.

Duudelijk haageneesch ... had beter dat laatste er niet bij kunnen zetten.
Wat ik bedoelde was dat de nabijflitsers alleen bij het rijden over de vluchtstrook bij file en bij het middendoorrijden gebruikt mogen worden.
Bij het aanrijden dus alleen zwaailicht als me vlakbij het incident is en het gesloten rijvlak oprijdt.

Maar ja ... das theorie natuurlijk.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2010, 19:56:24
Nog even ter verduidelijking, de bergingswagen reed nog in de stad richting de toerit van de snelweg. Over de gehele snelweg was nog geen ongeval of iets dergelijks te bekennen. De vraag gaat dus meer over waarom een bergingsvoertuig (ik veronderstel) onderweg is naar een ongeval al oranje licht voert.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2010, 21:42:07
Het voeren van amberkleurige signaalverlichting mag alleen als de berger het ongeval nadert, dit uiteraard alleen binnen de redelijke afstand. Dus niet zoals jij, Shave, omschrijft dat hij met zijn signaalverlichting door de stad rijd en gaat stil staan voor een verkeerslicht wat op rood staat. De berger mag zijn amberkleurige signaalverlichting uiteraard wel aanzetten als hij de plaats van ongeval/pechgeval alleen kan bereiken doordat hij via de vluchtstrook of midden door aankomt rijden.

Dus niet als hij wegrijd van zijn standplaats naar het ongeval, ten eerste maakt het, het bergingsvoertuig geen voorrangsvoertuig als hij zijn amberkleurige signaalverlichting aanzet, ten tweede lijd het alleen maar het overige verkeer af. Iedereen gaat er toch opletten.

Je hoeft dus als weggebruiker geen capriolen uit te halen als er een achterop komt rijden, het is misschien wel zo netjes als je ruimte maakt voor hem, hoe sneller hij bij het ongeval/pechgeval is des ten korter sta jij in de file, maar het hoeft niet.


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #9 Gepost op: 7 december 2010, 00:38:26
Misschien vergeten uit te zetten?  :-X