Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval

Auteur Topic: Gebruik van oranje zwaailamp tijdens aanrijden naar ongeval  (gelezen 13045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #20 Gepost op: 2 februari 2011, 00:55:44
Check deze site maar even. Het betreft de richtlijn gebruik gele attentieverlichting ihkv IM.

http://www.incidentmanagement.nl/images/RichtlijnGeelDef.pdf

Wat ik niet doe volgens de richtlijnen is wanneer ik een pechverplaatsing heb van vls naar vloc, de zwaailampen aan laten. Als het pechvoertuig nog de optie heeft om de alarmverlichting te voeren dan heb ik daar de voorkeur aan, met mijn zwaailmapen uit zodra ik v/d vls af ben. Ik vindt dat het toch nog teveel opvalt, of af kan leiden, zeker in het donker.
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 2 februari 2011, 13:19:10
Zowiezo vind ik dat er erg veel oranje signalering op straat is, misschien wel te veel ...

Bushokjes die worden voorzien van nieuwe posters, voertuig : 1 grote balk, 2 grill-flitsers, strooiwagens 2 pitten voorop, 1 pit achterop (en ook als er niet gestrooid word).

Mogen van mij best wat strakkere regels voor komen  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #22 Gepost op: 2 februari 2011, 15:05:18
Zowiezo vind ik dat er erg veel oranje signalering op straat is, misschien wel te veel ...

Bushokjes die worden voorzien van nieuwe posters, voertuig : 1 grote balk, 2 grill-flitsers, strooiwagens 2 pitten voorop, 1 pit achterop (en ook als er niet gestrooid word).

Mogen van mij best wat strakkere regels voor komen  :-X

Die karren van Viacom zitten iderdaad 'lekker' vol met amber, zie ze ook vaak met balk voorrop en TA achterop. Meestal onnodig aan. (Al reed 4 weken terug de dierenambu hier ook weer een spoedje met amber aan maar dat is weer een andere discussie)
Freude am Fahren


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 2 februari 2011, 20:18:47
Zowiezo vind ik dat er erg veel oranje signalering op straat is, misschien wel te veel ...
(...)
Het is natuurlijk een kip-ei verhaal. Automobilisten hebben lak aan een oranje zwaailampje en scheuren bij werknemer de vouwen uit de broek. Werknemer reageert door meer oranje op het dak te zetten. Automobilist doet een tijdje kalm aan totdat hij gewend is aan zoveel geflikker en plankt weer doodleuk langs de werkzaamheden. Werknemer voelt zich weer onveilig en koopt meer irritant oranje geflits en geflikker. En zo verder, en zo verder... (voor oranje en werknemer mag u ook blauw en hulpverlener lezen).

Dat probleem los je niet op door alleen maar regels te stellen aan het gebruik van signalering. Daar is de overheid al of niet onder druk van Europese regels toch al druk mee bezig, maar in de praktijk wordt de situatie er eerder slechter dan beter van. Neem als voorbeeld de 360-graden regel. In theorie een logische regel, maar in de praktijk volkomen waardeloos omdat signalering in de meeste gevallen alleen in één bepaalde richting effectief is. Bij stilstaan op de vluchtstrook wil je in principe alleen naar achteren signalering voeren, dan hoeft de hele kerstboom niet aan. Maar ja, de overheid schrijft voor dat een dakset 360 graden rond moet stralen... En hoe los je dat in de praktijk dan op? Door het introduceren van alternerende verlichting, al of niet op een actiewagen of actieraam. Het is geen dakset, hoeft dus niet aan de 360 graden regel te voldoen en is voldoende effectief voor het beoogde doel: waarschuwen van achteropkomend verkeer.

En hoe los je in de praktijk het verschijnsel op dat de zwaailichten op de cabine van een strooiwagen (soms) niet van achteren zichtbaar zijn? Door een lampje op de strooi-installatie te plaatsen... en vooral in de wetgeving verplicht te stellen dat sneeuwruimen en strooien activiteiten zijn waarbij verplicht oranje zwaailicht moet worden gevoerd.

En waarom moet een daksetje in een bepaald patroon knipperen? Wellicht zijn er omstandigheden waarin je liever een minder opvallend knipperpatroon zou willen gebruiken. Ik denk aan hulpdiensten: maximale aandacht is gewenst wanneer aanrijdend naar de melding. Maar eenmaal ter plaatse is al dat snelle geflikker helemaal niet meer nodig; misschien is dan een langzaam aan-uit patroon wel veel effectiever. Het valt op, maar trekt niet direct de aandacht.

Aldus wil ik dus niet pleiten voor meer regels, maar voor meer logica bij het (toestaan van het) gebruik van signalering.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #24 Gepost op: 3 februari 2011, 00:52:37
Het is natuurlijk een kip-ei verhaal. Automobilisten hebben lak aan een oranje zwaailampje en scheuren bij werknemer de vouwen uit de broek. Werknemer reageert door meer oranje op het dak te zetten. Automobilist doet een tijdje kalm aan totdat hij gewend is aan zoveel geflikker en plankt weer doodleuk langs de werkzaamheden. Werknemer voelt zich weer onveilig en koopt meer irritant oranje geflits en geflikker. En zo verder, en zo verder... (voor oranje en werknemer mag u ook blauw en hulpverlener lezen).

Dat probleem los je niet op door alleen maar regels te stellen aan het gebruik van signalering. Daar is de overheid al of niet onder druk van Europese regels toch al druk mee bezig, maar in de praktijk wordt de situatie er eerder slechter dan beter van. Neem als voorbeeld de 360-graden regel. In theorie een logische regel, maar in de praktijk volkomen waardeloos omdat signalering in de meeste gevallen alleen in één bepaalde richting effectief is. Bij stilstaan op de vluchtstrook wil je in principe alleen naar achteren signalering voeren, dan hoeft de hele kerstboom niet aan. Maar ja, de overheid schrijft voor dat een dakset 360 graden rond moet stralen... En hoe los je dat in de praktijk dan op? Door het introduceren van alternerende verlichting, al of niet op een actiewagen of actieraam. Het is geen dakset, hoeft dus niet aan de 360 graden regel te voldoen en is voldoende effectief voor het beoogde doel: waarschuwen van achteropkomend verkeer.

En hoe los je in de praktijk het verschijnsel op dat de zwaailichten op de cabine van een strooiwagen (soms) niet van achteren zichtbaar zijn? Door een lampje op de strooi-installatie te plaatsen... en vooral in de wetgeving verplicht te stellen dat sneeuwruimen en strooien activiteiten zijn waarbij verplicht oranje zwaailicht moet worden gevoerd.

En waarom moet een daksetje in een bepaald patroon knipperen? Wellicht zijn er omstandigheden waarin je liever een minder opvallend knipperpatroon zou willen gebruiken. Ik denk aan hulpdiensten: maximale aandacht is gewenst wanneer aanrijdend naar de melding. Maar eenmaal ter plaatse is al dat snelle geflikker helemaal niet meer nodig; misschien is dan een langzaam aan-uit patroon wel veel effectiever. Het valt op, maar trekt niet direct de aandacht.

Aldus wil ik dus niet pleiten voor meer regels, maar voor meer logica bij het (toestaan van het) gebruik van signalering.

Ik kan eigenlijk niet meer zeggen dan dat ik het hier helemaal mee eens ben :) . Ookal vind ik dat geflikker en alles ontzettend leuk en mooi.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #25 Gepost op: 3 februari 2011, 11:16:50
Ook ik ga daarin echt mee!!

Op de nieuwe voertuigen (T5, Caddy en eurocargo) bij ons zijn de zwaailampen voor en achter separaat te schakelen, puur om overlast te voorkomen. Plus dat wanneer wij op de vls bezig zijn de zwaailampen(mits de weersomstandigheden het toelaten) uit zijn, en de alternerende verlichting aan.

Idd bij aanrijdend naar een incident alles d'r op en d'r aan, maar eenmaal ter plaatse ook met de lampen afschalen zou gene overbodige luxe zijn!
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 3 februari 2011, 23:00:56
Het is natuurlijk een kip-ei verhaal. Automobilisten hebben lak aan een oranje zwaailampje en scheuren bij werknemer de vouwen uit de broek. Werknemer reageert door meer oranje op het dak te zetten. Automobilist doet een tijdje kalm aan totdat hij gewend is aan zoveel geflikker en plankt weer doodleuk langs de werkzaamheden. Werknemer voelt zich weer onveilig en koopt meer irritant oranje geflits en geflikker. En zo verder, en zo verder... (voor oranje en werknemer mag u ook blauw en hulpverlener lezen).

Op een bepaald vlak ben ik het met je eens, echter doel ik op de (lege) strooiwagens die (leeg) retour vulstation gaan, zich gewoon aan de snelheid houden en géén werkzaamheden verrichten. Voertuigen van een kabel-maatschappij, welke de gehele dag op een afgesloten paralellrijbaan een kabel staat te trekken (met een hele balk vol knipperend aan) en/of een sleepwagen (platte bak) die een auto op de bak vervoerd, met de balk en grill-flitsers aan.

Het valt mij op dat juíst doordat er zo veel (onnodig) oranje licht word gevoerd er geen/minder aandacht aan word geschonken .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 3 februari 2011, 23:12:45
En wat dacht je van al die andere vrachtwagens die vrolijk in het rond rijden met allerlei flitslichten, zwaailampen enz.
Ik zag laatst een vrachtwagen (dieplader) die een witte flitser op een hoek aan de achterzijde van zijn dieplader had.
Lekker irritant als je erachter zit. In het donker schrik je je het ape.......

Maar wat ook gebeurd, politie met oplegger die vrolijk zijn frontflitsers (oranje) aan heeft onder het rijden. (op de snelweg)

Ach, ik maak me er niet druk meer over. Ik moet wel zeggen met al die andere flitsers (radar) is het een stuk rustiger geworden bij het werken langs de weg.
Ik hou me daar zeker tenminste keurig aan de snelheid. En al die mensen die dan sneller willen zullen over me heen moeten want ik ga geen kilometer harder.

Waar ik me meer aan stoor zijn mensen zonder licht, stadslicht en versierverlichting. Wordt daar nog op gecontroleerd?
Misschien iets voor een nieuw topic.

Volgens mij dwalen we af.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 3 februari 2011, 23:16:48
Ik heb toch wel bij meerdere aanrijdingen gestaan, waarbij de berger al voor de politie arriveerde. Of waarbij de betrokken auto's al opgeladen waren en wij nog met spoed ter plaatse moesten komen....

Ja maar... je kent ze he. "Heeft u ergens pijn?" Nee hoor. En even later zie je ze moeilijk kijken en aan hun rug zitten. Toch maar even met spoed de ambu terwijl de weg al bijna vrij is gemaakt ;)

Herkenbaar! ''Ga toch maar even onder een A1 kijken, want pijn in nek / rug''.  0098


sylvester1986

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 3 februari 2011, 23:22:42
Waar ik me meer aan stoor zijn mensen zonder licht, stadslicht en versierverlichting. Wordt daar nog op gecontroleerd?
Misschien iets voor een nieuw topic.

Volgens mij dwalen we af.  :)

Misschien is deze topic ook interessant voor jou Skippy O0