uitzuigen insectenbeet.

Auteur Topic: uitzuigen insectenbeet.  (gelezen 26780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaderinstructeur

  • Gast
Gepost op: 23 augustus 2004, 23:54:16
Wanneer is het uitzuigen van een insectenbeet nog doeltreffend. Ik weet dat direct het beste resultaat geeft, maar hoe zit het na 5 of 10 minuten na de steek. Is het dan nog effectief om de steek uit te zuigen of niet meer?




Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 september 2004, 13:54:54
Ik denk dat dit een interessante vraag is. Ik ben tijdens mijn diensten op evenementen al een paar keer een wespensteek tegengekomen. Heel leuk zo'n mooi pompje, maar ik vraag mij af of het nou echt de bedoelde werking heeft. Jammer genoeg zijn de meeste pompjes van niet geweldige kwaliteit, ook wanneer er zeer snel na het steken gepompt wordt, komt er niet echt iets uit. Wie heeft er ervaringen met deze pompjes/het uitzuigen van bijen- en wespensteken?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 2 september 2004, 17:44:57
Direct na de steek, is het gif nog niet door de weefsels opgenomen en komt er vaak nog puur gif uit.

Als je langer wacht dan loopt het effect hard terug.


Gast48368

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 september 2004, 17:49:45
Ik denk dat dit een interessante vraag is. Ik ben tijdens mijn diensten op evenementen al een paar keer een wespensteek tegengekomen. Heel leuk zo'n mooi pompje, maar ik vraag mij af of het nou echt de bedoelde werking heeft. Jammer genoeg zijn de meeste pompjes van niet geweldige kwaliteit, ook wanneer er zeer snel na het steken gepompt wordt, komt er niet echt iets uit. Wie heeft er ervaringen met deze pompjes/het uitzuigen van bijen- en wespensteken?

Ik heb ook zo'n pompje, en meende dat het was voor het uitzuigen voor gif, maar niets blijkt minder waar.

Het pompje dient ervoor om het zo'n 2 a 3 minuten op de beet vacium te zuigen, zodat het gif zich niet verder in het lichaam kan verspreiden en zo veel minder last van de beet hebt.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2004, 13:24:45
Kijk eens aan, hier hebben we wat aan! :)! Maar hoe lang moet het pompje dan op de huid blijven zitten? Ik neem aan dat enkele minuten dan voldoende zijn. Is het dan ook van belang dat het pompje een goede zuigkracht heeft? De goedkopere pompjes hebben dit namelijk niet zo sterk.


Rolf

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2004, 18:16:55
Op een evenement melde moeder met de zoon zich op de post Papa durfde de steek in het been van zoon niet uit te zuigen dus maar naar de EH post.
Daar het ik gelijk de pomp er op gezet en laten zitten na een minutje op vacuüm te hebben gestaan komt er uit de wond een kleurloze druppel vocht tevoorschijn en het manneke meld een verlichting van de pijn.
Even met de after-byte pen er over (amoniak oplossing) en weer een tevreden klant afgeleverd.

Zelf heb ik de pomp nog niet op me hoeven te proberen ;D

Als je het ding nog uit de auto moet gaan halen of op de badkamer dan ben je wel een beetje laat denk ik nu met het wespen sezoen is hij onder hand berijk!


Gast48368

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2004, 19:12:37
Kijk eens aan, hier hebben we wat aan! :)! Maar hoe lang moet het pompje dan op de huid blijven zitten? Ik neem aan dat enkele minuten dan voldoende zijn. Is het dan ook van belang dat het pompje een goede zuigkracht heeft? De goedkopere pompjes hebben dit namelijk niet zo sterk.

Ik heb een pompje van aspivenin, dat zijn de besten (heb ik me laten vertellen), de goedkopere werken niet (goed) er zit een gebruiksaanwijzing bij, en daar staat ook per insect aangegeven hoelang het pompje op de beet moet blijven zitten, Bij volwassenen moet het pompje helemaal uitgetrokken worden, en bij kinderen half. Ook zitten er verschillende hulpstukken bij.Ik heb hem nog niet hoeven gebruiken, maar wel altijd bij de hand.


Ehhh, Rolf, je schreef dat je dat pompje er zo snel mogelijk op moet zetten, dat lijkt me ook waarschijnlijk, maar daarintegen, als iemand op de ehbo komt, met zo'n beet, is er toch ook heel wat tijd verstreken.
Of gebruiken jullie een ander soort pomp???


sigmash

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 september 2004, 20:36:16
Ik heb ook het pompje van aspivenin, ik vertrouw er ook maar op dat dit de beste is, de duurste was het in elk geval. Ik sluit mij wat betreft behandelpraktijk aan bij Rolf: in geval van insecten beet 1 min het pompje erop. Als je er snel bij bent zie je dat er behalve een druppel vocht en gele substantie uit de beet spuit, dit is het gif. Amonia erop tegen het jeuken en weer een teverden klant verlaat het pand. Ik gebruik de insectenbeet pen van het kruidvat, deze heeft dezelfde groene kleur en past precies bij de aspivenin in het doosje (de aferbite.com pen is net te lang) samen met de teken-tang heb je dan alles bij de hand in 1 setje. De handleiding heb ik eruit gedaan het ziet als NRK-er niet profi uit als je die nog moet gaan lezen. In plaats daarvan heb ik met watervaste viltstift in de binnen kant van het deksel een spiek-lijstje geschreven: insecten 1 min, slangen 1+3 min.

Laatst heb ik het zelf "mogen" ervaren, tijdens een oefening zag een wesp mij in mijn fel-gele hesje aan voor een uit de kluiten gewassen paardenbloem en besloot op de zijkant van mijn hals te gaan zitten. Ik kijken waar zij (wespen zijn een vrouwen  ;D ) was gebleven en beknelde haar, met een steek in de hals als gevolg. Ik had mijn eigen EH-rugzak met steriel materiaal bij me voor no-play gevallen en daar zit ook de aspivenin in. Dus een collega (de op dit forum wel bekende Lotus Bianca) een spoedcursus in het gebruik ervan gegeven en laten behandelen.
Perfect, gegaan alle gif eruit en totaal geen zwelling.
Alleen een zuigvlek...  8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 6 september 2004, 21:55:18
Om misverstanden te voorkomen is het in zo'n geval  aan te raden om het slachtoffer een briefje mee te geven dat deze zuigvlek door een behandeling met een aspivinpomp op de EHBO post is ontstaan.


Rolf

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 6 september 2004, 22:55:34
Citaat
Ehhh, Rolf, je schreef dat je dat pompje er zo snel mogelijk op moet zetten, dat lijkt me ook waarschijnlijk, maar daarintegen, als iemand op de ehbo komt, met zo'n beet, is er toch ook heel wat tijd verstreken.
Of gebruiken jullie een ander soort pomp???  

Nee hoor de zelfde groene pomp, maar ik bedoel als de kinderen buiten spelen en je zit er lekker op je luie stoel bij en je moet na een schreeuw eerst nog eens naar binnen stuiven en weer terug of 3 km lopen naar de auto als je een boswandeling maakt.

Op de EH post kun je er niets aan doen als mensen pas na 10 min komen aan zeulen dan is de steek plek al dicht en het gif opgenomen door het systeem.
Maar papa ben ik 24/7 en dus heeft papa in zijn rugzak een insecten set en mama heeft dat in haar hand tas