Laat beveiligers politie ontlasten

Auteur Topic: Laat beveiligers politie ontlasten  (gelezen 24593 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #50 Gepost op: 9 december 2010, 12:58:23
Citaat
Citaat van: CPrime op  7 December 2010, 13:08:20
Daarnaast zie ik het nut van het RDW inkijken bij verdachte situaties niet zo in. Je hebt meer aan de registers van politie en justitie.

Ik zie het nut van het inkijken van de RDW gegevens wel in. Op het moment dat ik als mobiel surveillant een voertuig zie rijden waarvan ik een redelijk vermoeden heb dat er iets met het desbetreffende voertuig aan de hand zou kunnen zijn dan is het makkelijk als mijn meldkamer zou kunnen zien of het voertuig een bepaalde codering heeft.
Bijvoorbeeld code 300 is of te wel A-86 of A-87 of dat je achter een auto rijdt waarvan de ten naam gestelde bekend staat als Art. 8 dus A-08 RDW code en zo kan ik nog wel wat voorbeelden oproepen.
Het belangrijkste is dat je iets gesignaleerd hebt, doorgeeft en blijft volgen tot de regio het overneemt.
Op het moment dat een beveiligingsmeldkamer ook in HKS nu dan BVH kan kijken bestaat de mogelijkheid dat men ziet dat de ten naam gestelde bijvoorbeeld code Willem c.q. 4 of 7 is of een andere codering heeft waarop men besluit af te haken i.v.m. de veiligheid van de surveillant waardoor de regio mogelijkerwijs iemand niet kan arresteren waar wel van wordt gewenst deze persoon z.s.m. achter de tralies te hebben.
Dus ja voorstander van RDW in kunnen kijken en Nee niet in BVH kunnen kijken.

En zo kan ik je vertellen dat de politie (A-A) veelal weinig met de coderingen van het RDW doet. Die zijn meer ter informatie en niet zodanig van belang zoals de gevarencodes die jij noemt. Heb laatst weer eens achter de ANPR mogen zitten. Van te voren zetten wij de RDW-codes meestal uit zodat die niet gemeld worden. Die voegen over het algemeen namelijk weinig toe cq doen we weinig mee.

HKS/BVH geeft zelfs informatie over iemands verleden. Dat is zeer gevoelige informatie, zeker in de handen van iemand zoals in deze casus een mobiel surveillant die over de betreffende informatie in mijn ogen niet zou moeten/mogen beschikken. En al bevind je je in een dergelijke verdachte situatie dan is het al zaak de politie in te lichten gezien het gebrek aan training, uitrusting/bewapening en bovenal bevoegdheden.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #51 Gepost op: 9 december 2010, 14:50:14
Ik bedoel ook niet als een Politiedienst laten we dat in godsnaam houden zoals dat is maar dat er sommige taken zijn die nu bij de Politie liggen die daar misschien eigenlijk niet thuis horen of gewoon geen tijd voor is en die afgehandeld kunnen worden door beveiligers en mochten ze er om de een of andere reden dan niet uitkomen dan kunnen ze altijd nog de hulp in roepen van de pliessie daar moet toch over te praten en gedachte te wisselen zijn.
En als er dan besloten wordt dat zij die taken gaan uitvoeren dan zal je ook moeten kijken wat ze ervoor nodig hebben omdat zo goed en veilig mogelijk te kunnen doen.
Dat er rotte appels rond lopen zal ik ook niet ontkennen maar ook die heb je overal zoals je zelf al aangeeft. Dat je geen stafblad hebt wil niet zeggen dat je nooit iets gedaan hebt, er zullen best een aantal die genoeg gedaan hebben maar geen strafblad hebben of mensen die een strafblad hebben maar bv. wel bij een bank werken.
Ik luister (lees) wel maar dat wil niet zeggen dat ik het met je eens ben en dat hoeft ook niet.
Dat er beveiligers zijn die aangehouden of veroordeeld zijn zal best maar waarvoor, omdat ze een vervelende klant een tik hebben gegeven en dan zeg ik het netjes, ik zal de laatste zijn die dat ontkend of voor drugshandel weer het andere uiterste
Beveiligers liggen nu eenmaal onder een vergrootglas je hoeft maar iets te doen en ze doen aangifte tegen je alleen bij het laatste is het niet meer dan normaal.

Nou misschien gaan we wel een heel eind komen :).

Op dit moment loopt er ook de discussie of het wel goed is dat boa's meer en meer taken van de politie overnemen. Ik denk dat de tijd nog niet rijp is om beveiligers die bevoegdheden ook te geven. Pleindienst met een beveiliger is leuk maar dan moet deze ook een pv kunnen opmaken op ambtseed en mensen een plein af kunnen vorderen etcetera.

Nu al is het bij ons zo dat niet vuwa dragenden daar in principe niet mpgen komen. Is dat erg? Nee niet direct maar als het weer eens fout gaat heb ik weer mensen waar ik extra op moet letten hoe goed bedoelt ze ook te werk gaan. Het heeft gewoon een stukje met training en ervaring te maken. Zolang dat daar niet kan en zolang er in de beveiliging vooral zo goedkoop mogelijk gewerkt moet worden moet ik dat nog maar toegevoegd zien worden.. Evenals wie nu dit extra toezicht dan gaat betalen..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #52 Gepost op: 9 december 2010, 15:54:32
Geen extra bevoegdheid voor beveiligers
Gepubliceerd: 8 december 2010 in branchenieuws.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie geeft particuliere beveiligingsbedrijven geen extra bevoegdheid. De wens van de branche om in bepaalde gevallen geweld kunnen toepassen is volgens minister Opstelten niet aan de orde.

Het ministerie overlegt momenteel met betrokkenen over een betere samenwerking tussen politie, buitengewone opsporingsambtenaren en particuliere beveiligers. Dinsdag pleitte Tjibbe Joustra, voorzitter van de VPB, voor meer mogelijkheden tot geweld voor beveiligers. Beveiligers houden echter dezelfde bevoegdheden als gewone burgers, zij mogen dieven slechts aanhouden.

Afkomstig van beveiligingnieuws 08-12-2010
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


afrikaan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #53 Gepost op: 12 december 2010, 15:30:38
Wel makkelijk om beveiligers in te zetten , is nog steeds een feit dat ze slechte communicatie middelen hebben , slechte niet toerijkende opleiding en als toetje om zich te verdedigen alleen maar een maclight hebben . ach ze zijn goedkoper...


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #54 Gepost op: 13 december 2010, 02:22:20
Wel makkelijk om beveiligers in te zetten , is nog steeds een feit dat ze slechte communicatie middelen hebben , slechte niet toerijkende opleiding en als toetje om zich te verdedigen alleen maar een maclight hebben . ach ze zijn goedkoper...

Wilt u daar wellicht kaas op? Wilt u het mac-lite menu of alleen het broodje?  whaha a13 Bij het happymeal krijg je misschien wel een mini mag-lite

Ok mooi geweest back on-topic.
Freude am Fahren


afrikaan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #55 Gepost op: 13 december 2010, 21:18:01
Vind dat er erg laag dunkend wordt gesproken over beveiligers , er zijn genoeg beveiligers die met hart en ziel hun werk doen , en dit met de volle 100% doen . Beveiligen is een vak waar je de nodige kennis voor moet hebben , maar kan nooit en te nimmer een politie agent vervangen , hooguit aanvullen


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #56 Gepost op: 14 december 2010, 00:22:56
Vind dat er erg laag dunkend wordt gesproken over beveiligers , er zijn genoeg beveiligers die met hart en ziel hun werk doen , en dit met de volle 100% doen . Beveiligen is een vak waar je de nodige kennis voor moet hebben , maar kan nooit en te nimmer een politie agent vervangen , hooguit aanvullen

Afrikaan, helemaal mee eens  3hj


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #57 Gepost op: 14 december 2010, 01:30:06
Afrikaan, ook ik ben het volledig met je eens.
En ik durf best te zeggen dat ik een goede aanvulling zou zijn bij de verkeersdienst onder andere en dat is niet om kapsones te hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #58 Gepost op: 19 april 2011, 07:24:27
Particuliere beveiligers in Laren

LAREN -  Het Noord-Hollandse Laren is de eerste gemeente in Nederland die werkt met veel particuliere beveiligers. De gemeente huurt hen in om de politie te ondersteunen en het beveiligingsbedrijf heeft zelfs een directe lijn met de politiemeldkamer.

Eerder werden vooral industrieterreinen, kantoorpanden en bijzondere evenementen bewaakt. Nieuwsuur deed een steekproef onder veertig gemeenten en daarbij bleek dat zeven daarvan particuliere beveiligingsbedrijven inhuren om de openbare ruimte te bewaken. Laren gaat verder en heeft en unieke samenwerking afgesproken om ook diefstallen en brandstichting bij woningen en particuliere bezittingen op te lossen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9572202/__Particuliere_beveiligers_Laren__.html?sn=binnenland


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #59 Gepost op: 19 april 2011, 15:43:07
Waarom zou je als gemeente particuliere beveiligers inzetten als je ook BOA's kan inhuren? Dan doe je dat onder de noemer "stadstoezicht" de BOA is veel breder inzetbaar voor de gemeente lijkt mij en het kost de gemeente geen geld. Want een goeie BOA schrijft de gemeente helemaal rijk.