Laat beveiligers politie ontlasten

Auteur Topic: Laat beveiligers politie ontlasten  (gelezen 24680 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #60 Gepost op: 19 april 2011, 17:58:38
Want een goeie BOA schrijft de gemeente helemaal rijk.

Hoho, het gaat toch om leefbaarheid en veiligheid?  Niet om het schrijven, het innen, het harken...hoop ik... ;D :P


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #61 Gepost op: 19 april 2011, 18:21:13
@Ehv'er: Oja, gaat de opbrengst van de bekeuringen dan naar de verantwoordelijke gemeente of naar de staatskas?

De politie wordt ook niet rijk van de bonnen de geschreven worden...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #62 Gepost op: 19 april 2011, 19:45:27
Voor alle fiscale bonnen (parkeren zonder te betalen etc) gaat bijna 100% naar de gemeente. Muldertjes gaan gewoon naar de staat. Voor Mulders die te maken hebben met parkeren gaat krijgt de gemeente een vergoeding (ik meen 7,50) per bon. Voor de toekomstige strafbeschikking zal dit meer zijn; namelijk 25 euro.

Toch is dit nooit genoeg om met 1 BOA, die zich een slag in de rondte schrijft, uit de kosten te komen als de gemeente geen fiscale bekeuringen mag incasseren. En zelfs dan mag hij aardig zijn best doen wil hij zijn uurloon eruit halen. Laat staan de tijd dat ze bezig zijn met andere taken zoals het toezicht houden en vergunningcontroles.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #63 Gepost op: 20 april 2011, 00:34:09
Afgelopen week heeft de gemeenteraad van Oudewater besloten om voortaan, in de nachtelijke uren van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag, toezichthouders door de binnenstad te laten patrouilleren. De overlast van de horeca(bezoekers) in de Oudewaterse binnenstad is groot en de politie blijkt niet in staat is om deze in de hand te houden. Gemeente, politie, horeca en bewoners zijn al sedert 2001 regelmatig met elkaar over de overlast in gesprek, maar tot nu toe hebben deze gesprekken weinig tot niets opgeleverd.
Het horeca-toezicht van de politie beperkt zich tot een twee-persoonspatrouille die de aandacht over de plaatsen Montfoort en Oudewater moet verdelen. De rijtijd tussen de beide plaatsen is zo'n 15 minuten en telkens moet van de ene naar de andere gemeente gereden worden. Hierdoor kan de politie niet continue aanwezig zijn, waardoor er nauwelijks sprake is van toezicht en overlast niet of nauwelijks wordt aangepakt.
De gemeente is momenteel bezig om een overeenkomst te sluiten met een bewakingsbedrijf. Het is de bedoeling dat de toezichthouders het komende weekend al aanwezig zullen zijn.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #64 Gepost op: 20 april 2011, 10:07:08
Tsja. We gaan gewoon weer naar een gemeente-politie en rijkspolitie toe op deze manier. Enig puntje is dat ik vind dat de toezichthouders van de gemeente die ik ken echt niet voldoende getraind en uitgerust zijn om een dreigende escalatie in een horecagebied in de kiem te smoren.

De uitbreiding van de inzet van beveiligers vind ik dan wel weer goed. De meeste problemen kunnen eenvoudig in de kiem gesmoord worden voordat er echt iets gebeurd en daar hoef je geen agent voor te zijn. Alleen moet dit dan wel door geschikte mensen gebeuren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #65 Gepost op: 20 april 2011, 10:14:10
Zoals Dinozzo beschrijft komt een deel van het geld indirect terecht bij de gemeente. Dat de gemeente er echt 'rijk' van wordt bedoel ik meer figuurlijk. Ik bedoel te zeggen dat het de gemeente in theorie minder geld zou gaan kosten om BOA's in te huren ipv beveiligers, omdat de BOA een klein deel van de kostenpost dekt door de prenten. Echter gaat dat alleen op als de BOA extern word ingehuurd en niet in vaste dienst komt van de gemeente.

En natuurlijk doen we het allemaal voor de leefbaarheid van een gemeente. Daar hoort naar mijn idee ook verbaliserend optreden bij. Op dat punt denk ik dat de inzetbaarheid van de beveiliger te beperkt is. Waardoor uiteindelijk toch weer de politie belast wordt terwijl de insteek was dat de politie juist ontlast werd? Blijkbaar wil de gemeente alleen dat de beveiligers horen zien en alarmeren/rapporteren.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #66 Gepost op: 20 april 2011, 10:24:19
Tsja. We gaan gewoon weer naar een gemeente-politie en rijkspolitie toe op deze manier. Enig puntje is dat ik vind dat de toezichthouders van de gemeente die ik ken echt niet voldoende getraind en uitgerust zijn om een dreigende escalatie in een horecagebied in de kiem te smoren.

De uitbreiding van de inzet van beveiligers vind ik dan wel weer goed. De meeste problemen kunnen eenvoudig in de kiem gesmoord worden voordat er echt iets gebeurd en daar hoef je geen agent voor te zijn. Alleen moet dit dan wel door geschikte mensen gebeuren.
Training en uitrusting is de verantwoording van de gemeente lijkt, mij zij sturen de toezichthouders toch op straat? De insteek van de verandering destijds (veranderen van gemeente en rijkspolitie) was toch efficienter en goedkoper werken? ik vraag mij af of dat doel in voldoende mate is behaald?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #67 Gepost op: 20 april 2011, 10:53:44
Oh goedkoper is het wel geworden in alle bezuinigingsrondes. Punt(je) van verbetering is alleen dat er in een gemeente vroeger 's nachts 5 of 6 surveillancewagens rondreden in een beetje gemeente waar er nu nog maar 2 van over zijn. Idem met de kleinere gemeentes die het nu met 1 wagen per meerdere gemeentes moeten doen.. De wijkagent komt de wijk niet meer in, de kleinere posten sluiten. Het gaat zo wel heel erg op de rijkspolitie lijken..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #68 Gepost op: 20 april 2011, 13:12:32
Politie is er alleen nog maar voor de grote steden.
In Oudewater hebben we 10 jaar lang gesproken met gemeente en politie om de overlast terug te kunnen brengen.
Politie stelt simpelweg dat het niet hun 'prioriteit' heeft.
Als plattelandsgemeente word je nu dus dubbel gepakt.
Je betaalt mee aan een politieapparaat dat niets of weinig voor je doet en je mag bewakers gaan betalen om politietaken te gaan vervullen.
Oudewater had vroeger een eigen gemeentepolitie. Als je de kosten van toen geïndexeerd doorberekent naar vandaag, dan is de stad nu dubbel zoveel kwijt voor nog geen 10% van de oorspronkelijke dienstverlening.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #69 Gepost op: 20 april 2011, 13:19:15
...
Oh goedkoper is het wel geworden in alle bezuinigingsrondes. Punt(je) van verbetering is alleen dat er in een gemeente vroeger 's nachts 5 of 6 surveillancewagens rondreden in een beetje gemeente waar er nu nog maar 2 van over zijn. Idem met de kleinere gemeentes die het nu met 1 wagen per meerdere gemeentes moeten doen.. De wijkagent komt de wijk niet meer in, de kleinere posten sluiten. Het gaat zo wel heel erg op de rijkspolitie lijken..
Als het budget steeds kleiner lijkt te worden, om 1 of andere reden dan vind ik het erg begrijpelijk dat dat gebeurd. Ieder uur dat die extra auto's dienst doen kost geld en als het budget niet toereikend is dan houdt het heel snel op. Dienstplicht weer invoeren of meer vrijwilligers inzetten? Ook dat kost geld...

Misschien heeft Hans gelijk.