Wat is een goed uniform voor de beveiliging

Auteur Topic: Wat is een goed uniform voor de beveiliging  (gelezen 18011 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2010, 11:47:59
Toen ik beveiligingsbeambte was heb ik voor meerdere bedrijven gewerkt, ik heb dus ook in verschillende outfits rondgelopen.

Objectbeveiliging (bedrijf A): zwarte schoenen, zwarte sokken, donkerblauwe pantalon, lichtblauw overhemd, donkerblauwe trui en een donkerblauwe parka. (leidinggevenden droegen een donkerblauwe colbert)

Objectbeveiliging (bedrijf B): zwarte schoenen, zwarte sokken, donkerblauwe pantalon, blauw-wit gestreept overhemd, donkerblauwe stropdas en een donkerblauwe colbert (of donkerblauwe trui). Voor klusjes buiten had ik een donkerblauw bomberjack.
De mobiele surveillance van 'bedrijf B' droeg ipv het gestreepte overhemd een geheel lichtblauw overhemd.

Evenementenbeveiliging (bedrijf C): de kleding was afhankelijk van het evenement. bij 'normale' evenementen droegen wij zwarte schoenen, zwarte spijkerbroek en een groene polo (of sweater), voor buiten had ik een (jawel..) geel / groen / paarse jas. Portofoon e.d. droegen wij gewoon zichtbaar aan de broek,
Bij de wat 'duurdere' evenementen droegen wij zwarte schoenen, zwarte pantalon, wit overhemd, stropdas (weet de kleur niet meer..) en een zwarte colbert. portofoon hing aan je riem (dus onder je colbert) en je maakte gebruik van een oortje en een spreeksleutel(tje) in je mouw.

Objectbeveiliging / mobiele surveillance (bedrijf D): zwarte schoenen, donkerblauwe pantalon, lichtblauw overhemd (werden na veel wassen grijs..), donkerblauwe trui. De meeste van ons droegen buiten een donkerblauwe parka, ik liep in een donkerblauw bomberjack. er waren er ook die een zwarte bomberjack hadden.

Bij al die bedrijven deed men niet aan schoenen en thermokleding e.d., die kon je zelf aanschaffen.

Het kon mij niet echt boeien in welke kleurencombinatie ik liep, als ik maar enigzins normaal was.
De uniformen van het oude Securicor deden mij nog weleens denken aan conducteurs van de NS, alhoewel het geen lelijke uniformen waren.
De uniformen van Securitas zijn zeker opvallend en afwijkend van de rest van beveiligend Nederland, maar dat is nou iets waar ik niet in zou willen lopen

TSC volgens mij
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2010, 15:58:50
@Piet60,
Uiteraard heb ik n.a.v. jou opmerking gelijk een paar vragen aan je.
Wat zou volgens jou een uniform zijn voor de beveiliging die niet de boot zou missen ?
En waarom kies jij voor dat uniform ?
Zou jou uniform dan voor alles gelden zoals: Objectbeveiliging, Mobiele Surveillance, Evenementen enz…. Of zou je voor bepaalde onderdelen het uniform wijzigen ?

Tja deze  :D muts in elk geval niet, haha
Jou voorstel combinatie blauw-licht blauw lijkt geschikt. Het onderscheid tussen de diverse bedrijven kan gemaakt worden in de emblemen of schuipassanten. Dan is het ook makkelijker als men naar een anderbedrijf gaat: geen nieuw uni nodig , enkel de schuipassanten met bedrijfslogo wisselen.
Zelf vind ik de combinatie hemelsblauw met zwart duidelijker opvallen, als ge zichtbaar aanwezig moet zijn, o.a evenementen. Ik zou die ook zelf kiezen voor de VKR's, het valt echt op in de massa dat fel blauw.

Zelf draag ik nu in de VKR: zwarte combat\ME broek, lichtblauw hemd eronder nu zwarte koltrui of commandotrui met embleem zonder hemd.
In zomer hetzelfde in korte mouw met zwarte das, +25 zonder das,  en ME broek van dunnere stof.
Sokken zwart en zwarte veiligheids schoenen idem aan security.
Tijdens werk over dit alles onze bekende signaal jas of hesje.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2010, 23:51:44
De stropdas is overigens paars. De oude variant is een donkerpaarse clipdas met bedrijfslogo's, de nieuwe een egaal paarse stropdas.
De teamleiders lopen in auberginekleurige polo / sweater, de managers in zwarte polo of een zwart North Face jack. Bij evenementen in pak lopen de managers in een kostuum, zonder beveiligingslogo, maar met een opgespeld bedrijfslogo.

Wat ik bij de kleding overigens wel miste was comfort en praktische dingen, zoals een portofoonlusje op de borst voor een spreeksleutel.

2x correct en tevens juist  3hj


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #13 Gepost op: 11 december 2010, 09:07:49
En voor dat bedrijf heb ik ook weer klussen gedaan ;).

Een beetje uniformiteit zou de branche inderdaad goed kunnen doen. De eerste stap is al gezet met de blauwe securityhesjes die je steeds meer ziet en de herkenbaarheid verhogen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2010, 10:43:39
Waarom moet er zonodig "Security" op het uniform staan ipv gewoon " Beveiliging" ?

Wat uniform betreft: m'n huidige voldoet prima (beveiliging defensie, zelfde kleding als veldtenue Kmar), zie alleen wel voordelen van een extra, gele jas voor werkzaamheden buiten.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2010, 14:17:39
Tja deze  :D muts in elk geval niet, haha
Jou voorstel combinatie blauw-licht blauw lijkt geschikt. Het onderscheid tussen de diverse bedrijven kan gemaakt worden in de emblemen of schuipassanten.
Dan is het ook makkelijker als men naar een anderbedrijf gaat: geen nieuw uni nodig , enkel de schuipassanten met bedrijfslogo wisselen.
Zelf vind ik de combinatie hemelsblauw met zwart duidelijker opvallen, als ge zichtbaar aanwezig moet zijn, o.a evenementen.
Ik zou die ook zelf kiezen voor de VKR's, het valt echt op in de massa dat fel blauw.
 

Ik vind mijn uniformvoorstel ook geschikt anders zou ik het niet voorstellen.
Ten 1e omdat ik dat 15 jaar geleden meegemaakt heb toen ik in de beveiliging kwam te werken en ten 2e kom je gelijk aan de vraag van meer blauw op straat tegemoet.
Verder lijkt het wel dat sinds de politie naar witte overhemden overging dat ook veel beveiligingsbedrijven overgingen op witte overhemden.
En bij een hoop beveiligingsbedrijven loopt men bijna in kostuums waaruit je niet gelijk kan opmaken dat het een beveiligingsbeambte is.

Dat het onderscheid gemaakt kan worden door de emblemen of schuifpassanten is nu al het geval omdat elk bedrijf geacht wordt een eigen bedrijfslogo te hebben.
Wat jij aangeeft voor als een medewerker van bedrijf wisselt dat hij/zij dan makkelijker van bedrijfslogo kan wisselen kan alleen opgaan
als er een landelijk uniform door het Ministerie van Justitie wordt ingevoerd en dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Het zou een hoop bedrijven ook op gigantische kosten jagen die ze denk in niet allemaal kunnen ophoesten.

Verder bedoelde ik dat ik als eigenaar van een beveiligingsbedrijf persoonlijk zou kiezen voor het door mij geopperde uniform.

Maar ik ben blij met elke mening over hoe men vind dat een uniform er voor de beveiliging uit zou moeten zien.
Ik ben wel van mening dat er meer uniformiteit moet komen wat de herkenbaarheid van de beveiligingsbranche ten goede komt.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2010, 14:24:42
En voor dat bedrijf heb ik ook weer klussen gedaan ;).
Een beetje uniformiteit zou de branche inderdaad goed kunnen doen.
De eerste stap is al gezet met de blauwe securityhesjes die je steeds meer ziet en de herkenbaarheid verhogen.

Over de blauwe security veiligheidshesjes heb ik nog wel een vraag die al langer door mijn hoofd speelt.
Is dat nu alleen in Rotterdam – Rijnmond verplicht gesteld bij evenementen of is dit in meerdere regio’s verplicht gesteld door de korpsen en is dit alleen
voor evenementen verplicht gesteld of ook voor andere publieke beveiligingsoptredens.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 11 december 2010, 16:22:09
Waarom moet er zonodig "Security" op het uniform staan ipv gewoon " Beveiliging" ?

Mijn ervaring in de evenementenbeveiliging is dat je ook regelmatig met buitenlandse mensen te maken hebt. Lowlands kent bijvoorbeeld een groot aantal Engelse bezoekers. Security is internationaal gezien dan natuurlijk bekender dan 'beveiliging', dus komt het de herkenbaarheid ten goede.

Maar goed, je hele voorkomen zou eigenlijk al genoeg moeten uitstralen dat je beveiligingsmedewerker o.i.d. bent.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #18 Gepost op: 30 december 2010, 03:48:32
In het kader van beter laat dan nooit reageer ik ook maar op dit topic. In grote lijnen ben ik het eens met mijn voorgangers. De uniform van de beveiliger moet herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld het opschrift "security" of "Beveiliging" met tevens het bekende "Vtje". Daarnaast vind ik op dit moment dat het loge van sommige beveiligingsbedrijven niet voldoende zichtbaar, en soms zelfs helemaal niet te zien is op het uniform. Ik vind dat hier bijvoorbeeld minimum afmetingen voor een logo kunnen worden ingevoerd. Misschien moet ook wat concreter worden omschreven waar het logo van het bedrijf op het uniform moet staan.

Aangezien wij een vrijemarkteconomie hebben in Nedeland vind ik dat ieder beveiligingsbedrijf de kleuren, en vormgeving van haar uniformen, en voertuigen mag kiezen. Enige voorwaarden die ik zou stellen heb ik in de voorgaande alinea beschreven. Daarbij komt dat beveiligers nog steeds burgers zijn. Ik vind dat de overheid de burger niet al te veel beperkingen/regels moet opleggen.

Voor wat betreft de opdruk op de bovenkleding moet (voor de drager) links het beveiligingslogo en rechts het bedrijfslogo met daaronder het personeelsnummer. Het personeelsnummer is makkelijk voor collega's of ontevreden klanten.
Aangezien de wetgever het niet verplicht vind ik het op mijn bedrijfskleding/uniform voeren van mijn personeelsnummer/naam niet nodig. Niet iedereen hoeft mijn personeelsnummer te weten. Als mensen een klacht over mij willen indienen mogen ze ook naar mijn naam/personeelsnummer vragen. Dan zal ik ook wel behulpzaam zijn. Ook weet ik uit ervaring dat de meeste beveiligingsbedrijven precies weten bij welke opdrachtgever, op welke locatie, en welke positie, welk personeelslid staat. Dit is precies na te gaan aan de hand van de documentatie die de planner van het bedrijf bijhoudt. Zodoende word het vermelden van personeelsnummer een overbodige inbeuk op de privacy van de burger.
Als er dan toch personeelsnummers op uniformen moeten zou ik eerst beginnen bij politie en Kmar, om daar eerst de uniformen aan te passen voor dat we over de beveiliger gaan praten.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #19 Gepost op: 30 december 2010, 17:36:45
Als er dan toch personeelsnummers (stamnummer) op uniformen moeten komen zou ik eerst beginnen bij politie en Kmar bv. aan beide zijde op de schouders om daar eerst de uniformen aan te passen voordat we over de beveiliger gaan praten.

Met dit laatste ben ik het geheel eens
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende