Nieuwe voertuigen VZA/Ambulance Amsterdam

Auteur Topic: Nieuwe voertuigen VZA/Ambulance Amsterdam  (gelezen 350126 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #120 Gepost op: 1 augustus 2011, 18:27:45
Deden ze al, kijk maar naar de 13-193 en de 13-197  O0

Dat zijn auto's in het ZaWa toch? Ik meende te hebben begrepen dat ze in Amsterdam met de vertrouwde oranje-wit zouden blijven rijden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #121 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:42:10
Dat zijn auto's in het ZaWa toch? Ik meende te hebben begrepen dat ze in Amsterdam met de vertrouwde oranje-wit zouden blijven rijden.

Word alleen lastig om prio 1 TP te gaan omdat ze dan wettelijk gezien er geen OGS op mogen bouwen en gebruiken. ;)
Deze mogen alleen nog worden gebruikt,door Ambulance-,Brandweer- en Politievoertuigen,voorzien van de officiële BZK striping voor nieuwe voertuigen,voor bestaande voertuigen van voor 2009 geldt een overgangstermijn tot 2014.


Gast

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:44:03
... indien voorzien van de officiële BZK striping voor nieuwe voertuigen ...

Rode kruis, Sanquin, ook diensten die zonder BZK striping tóch met OSG op de nieuwe voertuigen rijden....  O0 er is altijd wel ergens een uitzonderingsregel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #123 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:51:05
Rode kruis, Sanquin, ook diensten die zonder BZK striping tóch met OSG op de nieuwe voertuigen rijden....  O0 er is altijd wel ergens een uitzonderingsregel.
Voor de kerndiensten geld verplicht BZK-striping dus voor Ambulance,Brandweer en Politie.
Voor aangewezen diensten geldt het onderstaande:

De aangewezen diensten zijn niet verplicht de BZK-striping te voeren,maar moeten voor weggebruikers wel via een eigen logo of huisstijl als hulpverleningsvoertuig zichtbaar en herkenbaar zijn.
De zwaailichten en sirenes die door hen worden gebruikt,moeten ook aan de nieuwe technische eisen voldoen.


Gast

  • Gast
Reactie #124 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:54:31
Voor de kerndiensten geld verplicht BZK-striping dus voor Ambulance,Brandweer en Politie.
Voor aangewezen diensten geldt het onderstaande:

De aangewezen diensten zijn niet verplicht de BZK-striping te voeren,maar moeten voor weggebruikers wel via een eigen logo of huisstijl als hulpverleningsvoertuig zichtbaar en herkenbaar zijn.
De zwaailichten en sirenes die door hen worden gebruikt,moeten ook aan de nieuwe technische eisen voldoen.

Dat is wel interessant om na te lezen, zeker omdat ik zelf voor één van die aangewezen diensten rijdt, waar kan ik dat vinden?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #125 Gepost op: 1 augustus 2011, 22:17:14
Dat is wel interessant om na te lezen, zeker omdat ik zelf voor één van die aangewezen diensten rijdt, waar kan ik dat vinden?

Dat is bijvoorbeeld te lezen op:

http://brandweerstriping.profmedia.eu/13_17_1_1_1_1_nieuws_wat-is-een-voorrangsvoertuig.htm


Gast

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 1 augustus 2011, 22:25:02
Dat is bijvoorbeeld te lezen op:

http://brandweerstriping.profmedia.eu/13_17_1_1_1_1_nieuws_wat-is-een-voorrangsvoertuig.htm

Thanks alvast, maar ik zoek eigenlijk een wetsartikel of regeling waarin staat dat politie, brandweer en ambulance verplicht die BZK-striping moeten hebben en de uitzondering voor aangewezen diensten. Heb je die toevallig ook?


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #127 Gepost op: 1 augustus 2011, 22:47:56
"regeling voertuigen":
Artikel 5.3.51a
1.
 Bedrijfsauto’s in gebruik bij de in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 bedoelde diensten, die de daar genoemde signalen mogen voeren, moeten zijn voorzien van retroreflecterende striping , letters, cijfers of tekens die de auto herkenbaar maken als zijnde in gebruik bij die diensten. Deze voertuigen moeten zijn voorzien van geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht.
 
(en soortgelijke artikelen voor andere voertuigen in gebruik bij... enz.)

Maar dat zegt nog niet dat het de BZK-striping moet zijn
CN NRK


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #128 Gepost op: 1 augustus 2011, 22:57:05
toch gevonden in art 1 van de regeling optische en geluidssignalen:

"een voertuig in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening is slechts van deze signaalverlichting voorzien als het door middel van de in de artikelen 5.2.51a, 5.3.51a, 5.4.51a, 5.4.52a of 5.5.51a van de Regeling voertuigen bedoelde, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgestelde retroreflecterende striping , letters, cijfers of tekens als zodanig herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2"
CN NRK


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #129 Gepost op: 2 augustus 2011, 16:03:31
Dat zijn auto's in het ZaWa toch? Ik meende te hebben begrepen dat ze in Amsterdam met de vertrouwde oranje-wit zouden blijven rijden.

Nou ik weet niet waar jij die info vandaan haalt, maar in Amsterdam rijden al enkele jaren inmiddels weer een aantal gele voertuigen hoor (GGD)  ::)
En helaas was het maar waar dat ze met oranje bleven rijden, maar dat is helaas verleden tijd... alle nieuwe voertuigen worden gewoon in het geel geleverd...