Nieuwe voertuigen VZA/Ambulance Amsterdam

Auteur Topic: Nieuwe voertuigen VZA/Ambulance Amsterdam  (gelezen 350375 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #280 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:12:29
Aha, oke dus niet elke leverancier is zo slim.. ;D


Bart S

  • Gast
Reactie #281 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:15:28
Waarom zit er zo`n grote kast langs het stuur met alle schakelaars en hebben ze niet gewoon het compactere Canbus systeem gepakt ?  ::)



Wie zegt dat dit geen Canbus is? Bovendien vind ik de plek bij de VZA auto veel beter dan die op bovenstaand plaatje. Meer binnen bereik, en minder in je zicht naar buiten (het Citygis scherm gaat ook omlaag)...


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #282 Gepost op: 3 oktober 2011, 22:58:44
nee nee bart die kan niet omlaag dan kunnen we de cd speler niet meer gebruiken, ik spreek uit geleende
ervaring HAHAHAHAHA
ACH & HBT


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #283 Gepost op: 4 oktober 2011, 07:24:51
Het gaat mij niet zo direct om het systeem maar om de grote kast die op het dashboard hangt wat in mijn ogen kleiner kan ?
De plek van het paneel kan ook ergens anders (bij ons zit hij in de midden console) de foto was maar een voorbeeld.


Rubenamstra

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #284 Gepost op: 4 oktober 2011, 07:25:54
Dit is inderdaad wel een Canbus systeem ;) Het is alleen niet ons eigen(Amstra)systeem, maar een systeem afkomstig van de Kode groep ;) De grote kast is iets wat bij dat system hoort en de plaats is uiteraard gekozen door een aantal mensen.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #285 Gepost op: 4 oktober 2011, 08:28:25
Dit is inderdaad wel een Canbus systeem ;) Het is alleen niet ons eigen(Amstra)systeem, maar een systeem afkomstig van de Kode groep ;) De grote kast is iets wat bij dat system hoort en de plaats is uiteraard gekozen door een aantal mensen.

Maar waarom zou je de kast en daarmee de knoppen kleiner willen hebben?? als ik kijk naar de knoppen in een chevvy dan is het nu al klein! Ik heb liever de knoppen wat groter dan kun je ze blindelings bedienen!!

en boven de middenconsole?? Liever niet dan zitten die plegen aan MIJN knoppen!!  :-\ :-X
1:87 modelletjes:  


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #286 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:43:53
Deze brancards zijn van Ferno, en zo oud zijn ze echt niet hoor. Een jaar of 4 schat ik. Ze zijn ontdaan van alle poespas om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

Haha, ik bedoelde niet "oud" als in leeftijd, maar ik had hier op het forum gelezen dat alle RAV's over gingen naar de Stryker voor betere samenwerking / uitwisseling / samengebruik van materiaal (brandweer / ambulance)

Precies... ik moet er niet aan denken om zo'n groot mooi ingewikkeld duur zwaar geel apparaat al die kleine "piep"woningen in te moeten wurmen, dat gaat met deze smalle compacte brancard al vaak met veel moeite...

Duidelijk. Als ik af ga op de foto's ziet de Stryker er een stuk "flexibeler" uit, maar ik heb 0,0 ervaring met werken met brancards.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Bart S

  • Gast
Reactie #287 Gepost op: 4 oktober 2011, 11:25:22
Haha, ik bedoelde niet "oud" als in leeftijd, maar ik had hier op het forum gelezen dat alle RAV's over gingen naar de Stryker voor betere samenwerking / uitwisseling / samengebruik van materiaal (brandweer / ambulance)

Ok, dat heb ik even gemist en volgens mij is dat ook helemaal niet aan de orde. Elke RAV beslist zelf welk materiaal ze nemen volgens mij. Er valt wel wat voor te zeggen. Als ik assisteer in een andere regio is afhijsen vaak al geen mogelijkheid vanwege het andere brancardsysteem. Ik heb zelfs meegemaakt dat we een tijdelijke leenambulance hadden met een eigen brancardsysteem. De fout die ik maakte was ik ervan uitging dat men er wel aan gedacht had dat het op de hoogwerker moest passen. Niet dus, en daar kwamen we achter met de reanimatiepatient op de brancard terwijl we hem het raam uit schoven. Maar we (ik) gaan nogal van het topic af. ;)


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #288 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:57:55
Ok, dat heb ik even gemist en volgens mij is dat ook helemaal niet aan de orde. Elke RAV beslist zelf welk materiaal ze nemen volgens mij. Er valt wel wat voor te zeggen. Als ik assisteer in een andere regio is afhijsen vaak al geen mogelijkheid vanwege het andere brancardsysteem. Ik heb zelfs meegemaakt dat we een tijdelijke leenambulance hadden met een eigen brancardsysteem. De fout die ik maakte was ik ervan uitging dat men er wel aan gedacht had dat het op de hoogwerker moest passen. Niet dus, en daar kwamen we achter met de reanimatiepatient op de brancard terwijl we hem het raam uit schoven. Maar we (ik) gaan nogal van het topic af. ;)

duidelijk O0 Gaan we weer kijken naar plaatjes van de VZA Lijnbus :P
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Rubenamstra

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #289 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:45:06
Maar waarom zou je de kast en daarmee de knoppen kleiner willen hebben?? als ik kijk naar de knoppen in een chevvy dan is het nu al klein! Ik heb liever de knoppen wat groter dan kun je ze blindelings bedienen!!

en boven de middenconsole?? Liever niet dan zitten die plegen aan MIJN knoppen!!  :-\ :-X

Kijk, de maat van de knoppen heeft helemaal niets met het gehele can-bus systeem te maken. Al maak je knoppen van een meter groot, bij wijze van spreken, dan kun je er nog een can-bus systeem achter hebben zitten. Het can-bussysteem is niet iets wat ontworpen is om de kast en knoppen kleiner te maken. het can-bussysteem heeft als hele grote voordelen ten opzichte van oude drukschakelaars:
- Geen zekeringen, alles in electronisch afgezekerd
- Naar elk bedieningspaneel lopen er 4 of 6 dunne draden in plaats van de oude situatie met drukschakelaars waarbij je een heleboel plussen, minnen en geschakeld  plussen/minnen aan moet leggen.
- Het can-bussysteem is volledig te programmeren, dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
- 10 keer minder storingsgevoelig

Ons systeem zoals in de 152 en 153 heeft in mijn ogen mooiere knoppen die intiutiever zijn te bedienen. En de plaats waar dit paneel wordt gemonteerd, wordt volledig bepaald door de klant.
Hopelijk heb je wat aan mijn info!