Overzicht waterongevallen en effectieve reddingen door brandweerduikers

Auteur Topic: Overzicht waterongevallen en effectieve reddingen door brandweerduikers  (gelezen 36817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest4965

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 26 december 2010, 09:56:52
12:56:52 25-12-10    GROUP-1    WO-3 WATER NIET SPOED ASSISTENTIE POLITIE(+Inc.net: 1+) STADHOUDERSKADE 30 ASD [ NET01 WOW ASD OVDN ]

Dode man in water bij Max Euweplein

Ter hoogte van het Max Euweplein hebben de brandweer en politie zaterdagmorgen een dode man uit het water gehaald.

Rond 11.30 uur kreeg de politie een melding dat er een man in het water langs de Stadhouderskade lag. Personeel van een rondvaartboot had het lichaam ontdekt. De identiteit van de man is nog niet vastgesteld. Wat de toedracht en de omstandigheden zijn van zijn dood is nog niet duidelijk.

http://www.at5.nl/artikelen/54734/dode-man-in-water-stadhouderskade

25-12-2010AmsterdamBergen lichaamJaNiet levensreddend
ps. De duikers zijn daadwerkelijk ingezet, dat komt voort uit het filmpje van AT5 ;)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #61 Gepost op: 26 december 2010, 10:00:56
09:57:27 26-12-10 14/046 GROUP-1  PRIO 1 Ongeval persoon te Water : : Kanaaldijk : Heerde 6872 6591 6841


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #62 Gepost op: 26 december 2010, 10:12:10
We missen nog een belangrijk aspect bij deze statistieken, namelijk het aantal slachtoffers wat ontstaat door de inzet. Denk aan verkeersongevallen veroorzaakt door vrijwilligers onderweg naar de kazerne, verkeersongevallen veroorzaakt door het aanrijdende voertuig, slachtoffers onder de hulpverleners tijdens de inzet etc.

Deze negatieve getallen zijn zeker niet onbelangrijk, met name de laatste zorgde voor de discussie over het al dan niet in stand houden van de duikteams.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


guest4965

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 26 december 2010, 10:19:35
We missen nog een belangrijk aspect bij deze statistieken, namelijk het aantal slachtoffers wat ontstaat door de inzet. Denk aan verkeersongevallen veroorzaakt door vrijwilligers onderweg naar de kazerne, verkeersongevallen veroorzaakt door het aanrijdende voertuig, slachtoffers onder de hulpverleners tijdens de inzet etc.

Deze negatieve getallen zijn zeker niet onbelangrijk, met name de laatste zorgde voor de discussie over het al dan niet in stand houden van de duikteams.

Heb je een (recent) voorbeeld van een aanrijdende duikwagen die een ongeval heeft veroorzaakt? Of vrijwilligers voor de duikwagen die dat deden :o?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 26 december 2010, 10:26:17
Heb je een (recent) voorbeeld van een aanrijdende duikwagen die een ongeval heeft veroorzaakt? Of vrijwilligers voor de duikwagen die dat deden :o?
Nee die heb ik niet, maar ik volg de gebeurtenissen ook niet actief.
Ik zou je ook geen voorbeeld kunnen noemen van reddingen waarbij iemand daadwerkelijk overleden zou zijn zonder inzet van de teams.
Daarmee zeg ik niet dat die er niet zijn, ik ken ze alleen niet omdat ik geen overzicht heb van alles wat er op dit gebied speelt.
Het gaat mij er om dat je (vermoed ik) een betrouwbaar statistisch beeld wilt hebben van de effecten van een inzet en dan zul je alle factoren (zowel de positieve als de negatieve) moeten meenemnen . Anders kun je toch geen goede afweging maken ?
Of ik als niet terzake deskundig individu daar een voorbeeld van kan geven lijkt me niet relevant. De cijfers zullen moeten aantonen of deze factoren een rol van betekenis spelen of niet.
Meten is weten en gissen is missen. Bepaalde factoren bij voorbaat uitsluiten in je onderzoek omdat je denkt dat het effect niet groot is zonder dat eerst onderzocht te hebben is een kunstfout.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #65 Gepost op: 26 december 2010, 10:48:11
Jacques het overzicht is meer bedoeld om inzicht te krijgen in hoeverre brandweerduikers effectief worden ingezet / redding uit kunnen voeren. De oorzaak speelt daarbij een ondergeschikte rol aangezien het aantal HV-voertuigen wat een ongeval heeft veroorzaakt verwaarloosbaar is t.o.v. het aantal "normale" incidenten.

Overigens is de tabel structuur van KoningNL een prima idee. Ik stel voor deze te gebruiken om het gemak wat te dienen ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #66 Gepost op: 26 december 2010, 10:58:25
Jacques het overzicht is meer bedoeld om inzicht te krijgen in hoeverre brandweerduikers effectief worden ingezet / redding uit kunnen voeren. De oorzaak speelt daarbij een ondergeschikte rol aangezien het aantal HV-voertuigen wat een ongeval heeft veroorzaakt verwaarloosbaar is t.o.v. het aantal "normale" incidenten.

Maar het effect is dusdanig groot dat het juist wel weer interessant wordt. Neem het aantal doden onder brandweerlieden gedurende een blusinzet is cijfermatig bijna verwaarloosbaar, echter de impact is ook daarvan dusdanig groot dat je het zeker wel meeneemt in besluitvorming. Wat Jacques zegt zonder alle factoren mee te nemen krijg je een gekleurd beeld.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #67 Gepost op: 26 december 2010, 11:03:48
Stel dat er per jaar 3 mensen gered zouden worden door de teams die anders zeker zouden zijn overleden en stel dat zou blijken dat bij alle inzetten samen 4 personen overleden zouden zijn (verkeersongevallen, duikongevallen alles bij elkaar) dan kun je toch niet zeggen ach,  die 4 doden zijn niets vergeleken met alle doden die in het verkeer vallen ?
Het aantal ritten van een waterongevallenvoertuig is immers ook niets vergeleken met het totaal aantal ritten op de Nederlandse wegen ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #68 Gepost op: 26 december 2010, 11:04:33
Ik begrijp je redenatie maar lees even deze reactie door:

Een mensenleven laat zich slecht uitdrukken in geld. Toch is er ergens een moment waarop we moeten zeggen dat de investering niet meer opweegt tegen de (mogelijk) te behalen winst. Maar laten we de financiën even opzij zetten en een ander aspect belichten. Ik heb geen idee hoeveel succesvolle reddingen brandweerduikers hebben gedaan maar ik heb het vermoeden dat dit aantal erg laag is. Als ik daar de omgekomen brandweerduikers van de afgelopen 10 jaar tegenover zet (Utrecht 2001, Urk 2007 en Terneuzen 2008) dan vind ik dit een erg hoge prijs!

Het gaat dus niet om de oorzaak maar om de effectiviteit die we inzichtelijk willen maken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #69 Gepost op: 26 december 2010, 11:11:12
Ik heb het ook niet over de oorzaak maar juist over de effectiviteit, als er in mijn voorbeeld 3 mensen gered worden en er overlijden er door de inzet 4 dan is de effectiviteit negatief, oftewel het middel is erger dan de kwaal.
Je zult dit soort aspecten toch moeten meenemen wil je een betrouwbaar beeld kunnen schtsen ?

Om het even op het medisch gebied te trekken, je kunt toch bij de beoordeling van een medicijn niet alleen kijken naar het aantal mensen dat geneest door het medicijn, je zult toch ook moeten kijken naar het aantal mensen wat overlijdt als gevolg van het gebruik ?

Voor alle duidelijkheid, ik zeg met deze discussie niets over hoe goed of hoe slecht de duikers het doen, ik kan dat ook niet want ik heb de kennis daartoe niet, maar alleen iets over de gevolgde (statistische) methodiek bij dit overzicht.

In het artikel wat je aanhaalt wordt juist gezegd dat de prijs in mensenlevens zo hoog is.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources