Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010

Auteur Topic: Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010  (gelezen 31553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ze hebben blijkbaar nog wel het vlot kunnen lanceren... Of zou deze na het kapseisen automatisch opgeblazen zijn? ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
In helikopters en op discovery over de krabvissers zie je altijd dat er voor ieder persoon een overlevingspak is. Is dat voor vissers op de Noordzee ook verplicht?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Of het verplicht is, dat weet ik niet maar uit het geluidsfragment bleek wel dat ze de pakken hadden, alleen dat 1 niet in het pak paste......  :-X

Trouwens, wel bizar om de kapitein (?) van het schip zo kalm en rustig te horen praten enkele minuten voor het omslaan terwijl wij de afloop kennen......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Ik heb het vermoeden dat de HA38 plotseling is omgeslagen. Om 4:10 meldde de kapitein van de HA38 zich voor het eerst met problemen op VHF 02 bij de Brandaris. Het laatste contact met de HA38 was 4:25. Er zit dus 15 minuten tussen, in principe genoeg tijd om een reddingsvlot gereed te maken en aan boord te gaan. Het lijkt er op dat de bemanning er alles aan heeft willen doen om de HA38 te redden en dat deze plotseling kenterde.

Ten tijde van de kentering was de golfhoogte 1,5 á 2,0 meter. Dat is dus behoorlijk als je eens onstabiel schip hebt.

Al met al een grote tragedie. Respect voor de hulpverleners en collega-zeelieden die actief zijn geweest tijdens deze actie. Ook de actie vanuit de Brandaris is te prijzen. En dan te bedenken dat ze de bemande posten willen vervangen door camera's.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Christian Onderwater

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Klopt... het zijn inderdaad de duikers van de Duik- en Demonteergroep. Volgens mij zijn de duikers door de reddingboot Arie Visser gebracht, maar hoe ze op Terschelling gekomen zijn weet ik niet.

Later bracht een tweede Lynx 6 duikers van de Duik- en Demonteergroep van de Koninklijke Marine naar het zinkende schip. Het duikvaartuig Hr. Ms. Hydra vertrok gelijktijdig vanuit de marinehaven Den Helder met nog meer duikcapaciteit.

Bron: Defensie.nl


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Hier nog twee verslagen vanuit de media (Leeuwarder Courant, 14-12-2010, voorkant & pagina 13 "Fryslân"):


Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Kippenvel als je het eerste gedeelte luistert.... :-\ Je weet al dat ze zwaar in de problemen gaan komen.

nav dit incident komen er een aantal vragen bij me op.
Weet iemand de reden dat er pas tegen half 5 de reddingsboten gealarmeerd zijn? Misschien weet iemand met scheepvaart achtergrond of dit lag dit aan de berichten die van boot kwamen? De ervaring met de randmeren op dit forum is dat zodra er een boot met pech, voor anker, ligt worden er al diverse reddingsboten worden gestuurd. Of is dit per gebied verschillend? Is het normaal dat een incident in eerste instantie afgehandeld wordt door de Brandaris?


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Tussen het eerste contact van de HA38 met de VC Brandaris (4:10) en de alarmering van de eerste KNRM-reddingboten (4:25) zit een kwartier. Ik denk dat de vertraging mede komt omdat de schipper van de HA38 in eerste instantie ws. niet in de gaten heeft hoe ernstig de situatie is. In het eerste gesprek met de Brandaris vraagt hij ook om pompen om het water uit het ruim te pompen. Hij heeft het niet over het feit dat het schip zinkende is.

Als hij circa 10 minuten later wederom contact opneemt met de Brandaris is hij op de hoogte van de penible situatie en vraagt hij om meer assistentie. Ook op dat moment klinkt de man nog erg rustig. Op dat moment worden ook de reddingboten gealarmeerd.

Toen ik vanochtend de eerste 10 minuten van de conversatie beluisterde, had ik ook niet in de gaten dat de situatie zo ernstig was. Mogelijk heeft dit tot enige vertraging in alarmeren geleidt. Ik ben ervan overtuigd dat als er direct duidelijk was geweest dat de HA38 zou kapseizen, er eerder reddingboten gealarmeerd waren.

Mijn gevoel zegt dat de situatie aan boord van de HA38 acuut verergert moet zijn. Tussen het eerste contact met de Brandaris en het moment van kapseizen moet circa 15 minuten gezeten hebben. In die tijd hadden de mannen een reddingvlot gereed kunnen maken en aan boord ervan zijn gestapt. Waarschijnlijk is de HA38 onverwachts omgeslagen.

Tragisch ongeval. Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van de opvarenden en naar alle hulpverleners bij dit ongeval.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Hier een link naar de Leeuwarder Courant. Daar staat ook een filmpje bij.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article12821691.ece/Sleepverbod-omgeslagen-kotter


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Stoffelijk overschot gevonden op strand Terschelling

TERSCHELLING- Vanochtend is op het strand van Terschelling een stoffelijk overschot aangespoeld. Het gaat om het lichaam van één van de vermiste opvarenden van de HA38, die gistermorgen enkele mijlen uit de kust van Terschelling omsloeg. De tweede schipper (49) uit Leens en een matroos (19) uit Groningen werden nog vermist. De 46-jarige kapitein uit Leens, ligt nog altijd in kritieke toestand in het ziekenhuis in Leeuwarden. Hij kon gisterochtend uit zee gered worden.

Het wrak van de omgeslagen HA38 blijft voorlopig nog op zee. De omgeslagen schelpenzuiger is gistermiddag door bergers naar de inloop van de Blauwe Slenk nabij Vlieland gesleept. Daar blijft het liggen totdat er toestemming verkregen is om het wrak naar Harlingen te slepen. Op dit moment is die toestemming er niet, omdat het schip mogelijk voor verontreiniging kan zorgen. Bergers, Rijkswaterstaat en de KLPD (Korps Landelijke Politiediensten) liggen stand-by.

Bron: Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio