Waterongevallen OSC of OVD ?

Auteur Topic: Waterongevallen OSC of OVD ?  (gelezen 16066 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 29 augustus 2004, 18:54:47
toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten,

ik houdt niet zo van kennis die toevallig in een organisatie aanwezig is, er is immers niets zo onberekenbaar en onbetrouwbaar als het toeval.

Maar goed de vele verschillende standpunten geven wel aan dat we er op het gebied van redding op (en onder) het water inderdaad nog niet zijn.

Laat dit soort werk uitvoeren door de mensen die er de uitrusting, de kennis en de ervaring in hebben en zorg dat deze organisatie de middelen en de wil krijgt ommet anderen samen te werken.  
Is dat de brandweer met hun OVD prima, zijn het anderen ook prima.

Daar waar je elkaars hulp kunt gebruiken moet je het doen, maar ik krijg sterk de indruk dat men hier en daar meer bezig is met te bepalen wie "de langste" heeft en het schoonvegen van zijn/haar eigen straatje en dat lijkt me een slechte zaak.  Veel constructiefs heb ik in ieder geval nog niet gehoord

Er kan op het gebied van redding op het water nog veel verbeterd worden zoals de dood van een paar duikers hier in zeeland nog niet zo lang geleden aantoonde,
laten we daar onze energie insteken.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rene112

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 29 augustus 2004, 20:24:12
Hmmm.. ik probeer de discussie te volgen maar er worden volgens mij verschillende zaken door elkaar gehaald....

  • De operationele leiding en het ctpi bij incidenten (volgens mij het onderwerp dat door Peter is gestart ;))
  • De mensen en het materiaal die het werk uiteindelijk moeten uitvoeren, met of zonder marimobilofoon, rubberen aluminium boot, brandblusser en duikpak.
Als we het in deze discussie houden bij de operationele leiding en het ctpi dan is het goed om even duidelijk te krijgen dat de brandweer bepaalde (wettelijke) taken heeft (zoals Patrick ook al aangeeft).

Het is dus niet zo dat een OvD-Brandweer alleen een taak heeft wanneer er brandweerduikers in aktie komen.

Misschien nog even ter verduidelijking van het verhaal van Patrick : bepaalde brandweerofficieren zijn opgeleid om niet alleen leiding te geven aan hun eigen brandweereenheden maar ook om deel te nemen of leiding te geven aan een ctpi.

Het gaat er dan om dat een 'team' van coördinatoren van diverse disciplines zo goed mogelijk het incident gaat aanpakken. Dan heb je dus iemand nodig die zorgt voor een heldere communicatie, het herkennen van knelpunten, een strakke overlegstructuur en het eventueel doorhakken van knopen.

Een brandweerofficier die leiding geeft aan een ctpi heeft dus niets te maken met het al dan niet overnemen van taken van reddingsbrigades etc. Het gaat 'gewoon' om het uitvoeren van een wettelijke taak.
Hierbij zal ik als eerste toegeven dat er nog een flinke inhaalslag nodig is aan opleidingen en oefeningen!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #32 Gepost op: 29 augustus 2004, 22:18:48
Ik lees met verbazing de diverse stukjes.
Wij hebben nu een oefening met een CTPI gehad, en hier werd niets door de brandweerofficier overgenomen, hij was alleen de coordinator en zorgde ervoor dat brandweer, politie, ambulance, reddingsbrigade en KNRM goed op elkaar inspeelde. Onlangs hebben we een groot incident gehad waarbij de OVD ook de reddingsbrigade als volwaardig partner zag.
Waarom kan een OVD geen leiding hebben?
Met de technische toepassingen straks van C2000 lijkt het me mogelijk dat een OVD middels zijn C2000 portofoon contact kan opnemen met de OSC.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 29 augustus 2004, 23:49:47
Zoals jij dat stelt klinkt dat prima Muistroom, maar dan zal dat landelijk vast gelegd moeten worden want zoals jij dat schetst kunnen wij hier daar alleen nog maar van dromen. Er zijn hier brandweer regio's die nog niet eens samen door een deur kunnen en toch ligt de grens van hun gebieden door de vaargeul van de Randmeren. Voeg daar de KNRM bij die momenteel de hete adem van de Brandweer in hun nek voelt en de samenwerking zal in de praktijk niet zo makkelijk zijn als jij schetst. Maar het zou mooi zijn als het wel zo zou kunnen in de nabije toekomst. En dan een OSC en een OVD die boven de parijen staat en wars is van machtsspelletjes maar gewoon alles doet wat in het vermogen ligt van alle partijen om een geslaagde redding te realiseren, wat zou dat mooi zijn.

Voorbeeld:
Pas nog bood ik collega's het gebruik van onze nachtkijker aan tijdens een zoekaktie in een donkere nacht. Wat beweegt dan zo iemand, en wat is de achterliggende gedachte om dat te weigeren en liever tot diep in de nacht (half drie) door te zoeken, vruchteloos.... Er speelt, hoe triest ook altijd veel meer mee als alleen maar verwezenlijking van het doel. Ik denk dat het alleen onbekendheid was met het fenomeen, maar toch! En heb je dan wel alles in het werk gesteld om dat ene doel te bewerkstelligen vraag ik mij dan af...  Het is kennelijk moeilijk voor professionele hulpverleners om zelf hulp te accepteren.

Henk


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #34 Gepost op: 30 augustus 2004, 04:15:41
''Nou, het probleem van marifoon kanalen in een mobilofoon, behalve dat dat illegaal is, is dat allerlei (verplichte) voorzieningen die op een marifoon wel zitten op de mobilofoon niet zitten. Ik noemde al de ATIS. Dan is er nog de voorziening dat een marifoon bij het aanzetten op 16 moet staan. (als dat niet zo is wordt hij niet type goed gekeurd) . Dat het niet toegestaan is komt omdat de marifoon in combinatie met je eigen gesloten net het gevaar oplevert dat het marifoongedeelte alleen gebruikt zal gaan worden om mee te zenden. Dat de overige tijd afgestemd zal zijn op het eigen net en je dus via de marifoon niet bereikbaar bent. En dat is nu net niet de gedachte achter de marifoon. Dus een brandweer met een marifoon, mogelijk een portable marifoon (wel op een hoog punt gaan staan)  vind ik een goed idee.

Maar alleen al de gedachte, kanaal 16 als een "gewoon" kanaaltje in je mobilofoon douwen, onderstreept nog even het verschil in onze denkwijzen.
16 is geen gewoon kanaaltje maar onze lijflijn, een heilig kanaal voor alle zeelieden. Niet voor niets is er voor het gebruik (anders dan aan de gesloten netten) een speciaal  bedieningscertificaat vereist, minimaal het Marcom A. Er zit een hele wereld van voorschriften, protocollen en procedures achter het "kanaaltje 16". ''

ik wil toch hier nog even op reageren, dat er een wereld van voorschriften, enz achter kanaaltje 16 zitten, dat begrijp ik, zij worden immers vaak gebruikt door mensen die geen of weinig ervaring hebben met communicatie, dat het voor jullie de lifeline is begrijp ik ook, daar heeft de brandweer zijn regiokanaal voor, maar tijdens een grote inzet met meerdere diensten, totaal niet intressant, het enig belang op dat moment is bereikbaarheid, en communicatie, je kan immers afspreken naar een ander kanaal te gaan (bijv.83), de ATIS info is tijdens het incident voor brandweer en andere hulpdiensten ook niet intressant, zij melden zich toch in met hun voertuignummer, c.q. functie, wat voldoende zegt wie ze zijn. even een kanaaltje in een porto zetten is helemaal niet verboden, er zijn afspraken gemaakt voor Marifoons en portofoons aan boord van schepen en die moeten sinds 1989 een  ''Automatic Transmitter Identification System'' ingebouwd hebben.
 
De ATIS-verplichting geldt voor bijna alle marifoons en maritieme portofoons in de binnenvaart en de pleziervaart, dus niet voor de hulpdiensten op het land.

echter als deze samen moeten werken is het wel zo handig als men met elkaar kan communiceren, een ovd heeft meestal meerdere porto's om zijn nek hangen, en kan in een dergelijk geval er een afstemmen op het afgesproken ''marifoonkanaal'', zo blijft hij voor beide bereikbaar.

bovendien mag in geval van nood regels overtreden worden, mits verantwoord, en ga er maar van uit dat een OVD van de brandweer voldoende opgeleid is om die beslissing te nemen.
 
mischien erg kort door de bocht, maar ik wil het wel even kwijt, ik ga nog steeds van een goede samenwerking uit, al dan niet met elkaar geoeffend, maar wel ieder in zijn waarde latend, en gebruik maken van elkaars expertise ten einde de hulpverlening zo goed en spoedig mogelijk te laten verlopen.
Nemo me impune lacessit


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 30 augustus 2004, 09:27:24
Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens, maar dat je naar 83 wilt uitwijken voor onderling verkeer zegt genoeg.


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 30 augustus 2004, 10:50:23
Ik heb nog even gebeld met de Heer Bijen van het Agentschap Telecom, lid van de internationale frequentie toewijzingscomissie voor de binnenvaart, maar ook voor hulpdiensten geldt: marifoonkanalen mogen alleen in een marifoon vanwege de door mij al eerder genoemde specifieke technische eisen gesteld aan een marifoon (geen ontheffing mogelijk) en een bedieningscertificaat is altijd vereist voor een ieder die een marifoon bediend.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:27:33
Ehm, in de mobilofoon marifoonkanalen plaatsen mag niet maar andersom weer wel. De knrm heeft in de handmarifoons ook brigadekanalen staan. Dit heeft als voordeel dat de vaste marifoon op een marifoonkanaal blijft en de handmarifoon naar een brigade kanaal gaat.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:53:23
De titel van de discussie ging over OSC of OVD.

of te wel kustwacht aangestuurd of brandweer aangestuurd..

Natuurlijk ligt de oplossing in het vormen van een CTPI, (onderdeel van incidentmanagement).
Zoals je ziet in deze discussie, liggen de brandweerwereld en de kustwacht wereld een beetje uit elkaar.  
Dat is wel een over brugbaar iets. maar dat kost tijd.

Natuurlijk kan de uitvoering en het inzetcriterea, en de uitrusting van bemanning en reddingsboten beter op elkaar worden afgestemd..
Ook de communicatie op het water zal volledig transparant via de marifoon moeten gaan en alle boten dienen voorzien te zijn van een marifoon en afgestemd zijn of op 16 of op het kanaal 67, of 0, of welk ander kanaal de kustwacht of de OSC aanwijst.. voor de afhandeling van dit incident., Dat er onderling ook over een gesloten lijn gecommuniceerd word, prima. als je daarmee de coordinatie en de informatie van alle overige reddingseenheden niet beperkt..

Ik vind zelf dat de OVD in z'n auto een marifoon en alle varende eenheden van de brandweer ook een marifoon dient te hebben en in de VC een marifoon dient te hebben. en die ook dispatch naar alle andere hulpdiensten. Ambulance, Polities en bergers..

En om de kosten kan het niet gaan toch..  Een waterdichte marifoon koop je al voor een kleine 200 euro. Compleet. en marifoon/portofoon  ook zo rond dat bedrag..  ja, je moet brandweer personeel een aangepast training geven voor het bedieningscertificaat..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:54:57
Ehm, in de mobilofoon marifoonkanalen plaatsen mag niet maar andersom weer wel. De knrm heeft in de handmarifoons ook brigadekanalen staan. Dit heeft als voordeel dat de vaste marifoon op een marifoonkanaal blijft en de handmarifoon naar een brigade kanaal gaat.

9910001

In een (breedband) portofoon is dat geen probleem, maar een marifoonantenne is niet geschikt voor de KNBRD kanalen. Goedkeuringseis van de installatie is dat de staandegof beneden de 1:1,5 moet zijn en dat ga je niet redden met een antenne die voor de 156.800 bedacht is.  Dus KNBRD kanalen in een (vaste) marifoon mag ook niet. Nu hoor ik al mensen zeggen dat bij duplex de ontvangstfrequentie 162.xxx is, maar daar wordt dan ook niet op gezonden. Bij gebruik van KNBRD kanalen wel. Dus zal één van de boten van de brandweer minimaal een marifoon moeten hebben of het verkeer met de kustwacht via de OSC moeten laten lopen (wat niet onlogisch is). Alle natte eenheden op 67, 00, of 16 onder de OSC en de OVD op c2000 met de OSC. kustwacht zowel op c2000 met de OVD en via 00, 67 of 16 met de OSC. Zo zou het moeten gaan/kunnen, en dan hoef je niet zoveel te regelen want dat is zondermeer mogelijk. Probleem is dat ik nog nooit meegemaakt heb dat een brandweerboot zich door een OSC liet aansturen. Wel veel dat ze zich van de OSC niets aantrokken. Maar daar zal dan over onderhandeld moeten worden.

Henk