Waterongevallen OSC of OVD ?

Auteur Topic: Waterongevallen OSC of OVD ?  (gelezen 15936 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #50 Gepost op: 30 augustus 2004, 21:16:01
Als je incidentproces bij de hand neemt en toepast op waterongevallen, dat maak je altijd een Command Team Plaats Incident. Naast een OVD en een Coordinator van Politie, Ambulancediensten zal ook de OSC is daar dan een onderdeel van moeten zijn.

bovenstaande klopt theoretisch, maar geldt wel alleen voor grootschalige incidenten/rampen...bij het gemiddelde ongeval (omgeslagen bootje, vermissing in het water, medische assistentie) zal bovenstaande niet van toepassing zijn en val je terug op de reguliere werkafspraken (hopelijk zijn die er voor de randmeren toch ook neem ik aan) eventueel aangevuld met een " motorkap" overleg...voordat  grote protocollen uit de kast worden getrokken lijkt het me dus eerst zaak om tot werkbare afspraken te komen (als ik aan onze situatie op het strand denk, dan heb ik het bv over vaste aanrijpunten voor de ambulance, vaste zoekpartronen op het water etc etc. )
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 30 augustus 2004, 21:31:38
Het CTPI is het zelfde als het zogenaamde motorkap overleg.. niks grote protocollen, maar heldere werkafspraken. en in elkaars keuken kijken..
En ja de "werkafspraken" zijn erg summier of men kent ze niet...  

En ook die werkafspraken zijn ook nodig voor kleine incidenten..
En voor een omgeslagen zeilboot, of erger een vermissing op het water (zoektochten) heb je dat echt nodig..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #52 Gepost op: 30 augustus 2004, 21:48:27
en met bergers. Formeel gezien moeten bij een omgeslagen bootje dan ook de bergers betrokken worden vind ik.  Allemaal om de tafel (motorkap)  en
afspaken maken.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 30 augustus 2004, 21:57:07
maar de meeste afspraken kunnen toch ook al vooraf gemaakt worden...als je al die afspraken pas rond die motorkap gaat maken dan ben je dus veel te laat.......

Misschien wordt het tijd voor een nieuw topic: 'overzicht bestaande werkafspraken in jou gebied' zodat deze kennis met de andere gedeeld kan worden en als voorbeeld kan dienen voor de afspraken in je eigen regio/gebied???
[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #54 Gepost op: 30 augustus 2004, 22:33:56
Ik denk dat je zo min mogelijk mensen aan het motorkapoverleg moet laten deelnemen.
En met de C2000 vraag ik mij af of een ieder wel op de kant moet staan. Door een aparte gespreksgroep te maken denk ik dat je dit ook via C2000 kan doen.
Ik vindt het toch vreemd dat jullie weinigof geen werkafspraken hebben. Dan is het hier toch wat beter geregeld.
Echter alles is voor verbetering vatbaar.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #55 Gepost op: 30 augustus 2004, 23:42:38
Het begint met elkaar informeren en dat is technisch toch niet moeilijk. Zeker met de ingebruikname van het Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem moet het eenvoudig zijn om de info die hier door politiemeldkamer, AC of CPA is ingezet, door te zetten naar het Kustwachtcentrum. En andersom natuurlijk, zodat men direct na de melding via 112 of kanaal 16 van elkaar in ieder geval weet dat er ergens hulp bij een waterongeval wordt gevraagd.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #56 Gepost op: 31 augustus 2004, 00:11:43
Het CTPI is het zelfde als het zogenaamde motorkap overleg..

Niet helemaal waar Peter, bij het motorkapoverleg gaat het om de bemanning van de eerst ter plaatse komende eenheden.
Bij het CTPI gaat het om de hoogst aanwezige leidinggevenden van iedere discipline, beide vormen van overleg zijn nog wel op basis van gelijkwaardigheid en dus niet onder eenhoofdige leiding.

Het CTPI (GRIP-1) is dus een opgeschaald motorkapoverleg (GRIP-0)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 31 augustus 2004, 00:44:19
Het begint met elkaar informeren en dat is technisch toch niet moeilijk. Zeker met de ingebruikname van het Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem moet het eenvoudig zijn om de info die hier door politiemeldkamer, AC of CPA is ingezet, door te zetten naar het Kustwachtcentrum. En andersom natuurlijk, zodat men direct na de melding via 112 of kanaal 16 van elkaar in ieder geval weet dat er ergens hulp bij een waterongeval wordt gevraagd.

OEI!!! Dat klinkt mooi!!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #58 Gepost op: 31 augustus 2004, 09:45:49
Jacques, je hebt helemaal gelijk..

Zoals het voorbeeld wat ik in de begin van de discussie liet zien, dat theorie en praktijk nog wat uitelkaar lopen..

Kijk van alle meldkamers, is de kustwacht in de meldkamer wereld voor sommige een buitenbeentje..
De aspecten van kustwacht zijn helemaal niet meegenomen in het GMA project.

Maar de issue zit hem niet in de technische dingen, dan kan allemaal wel opgelost worden, als de wil er is..

Het motorkap overleg en CTPI zijn maar een paar onderdelen van incidentmanagement.
Het proces Incidentmanagement helpt ook om elkaar beter te leren kennen. Maar het is wel een traject wat je gezamelijk moet doen.

Bij een beetje incident, heb je eigenlijk alle partijen al nodig. alleen weten sommige personen niet wie je daarvoor allemaal uitnodigen en ook moet bellen.

In sommige gevallen worden rijkswaterstaat standaard geallarmeerd, maar soms gebeurd dat pas de volgende dag..
Ik zie soms dat de brandweer een olievlek op het water aan het opruimen is.. terwijl rijkswaterstaat daar veel meer middelen voor heeft en eigenlijk wel direct om de hoek liggen. en zelfs een hotline hebben (via marifoonkanaal 1 of via een speciaal nummer,) maar wat is was dat nummer nou... :(


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #59 Gepost op: 31 augustus 2004, 11:15:33
Een moterkap overleg is naar mijn inzien toch net wat moeilijker op het water, je kan twee tellen langszij bij elkaar gaan liggen en snel doorpraten wat er gaat gebeuren. Hierbij heeft 1 boot de leiding, meestal de reddingsboot die als eerste ter plaatse is of een grote boot (meer voorzieningen). Een overleg met de mensen op de kant is meestal niet haalbaar omdat dan alle boten naar de kant moeten.

9910001
9910001