Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet

Auteur Topic: Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet  (gelezen 53879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 21 december 2010, 00:22:38
Hoe naief...

Als ik lid wordt van een visclub, kom ik in een database (vispas). Als ik lid wordt van een schietvereniging, kom ik in een database. Als ik een OV-pas koop, kom ik in een database.
Als je een wietpas koopt ( zal niet gratis zijn)... moet ik verder gaan?

Natuurlijk kom je wel in een database.... Maar niet zozeer als drugsgebruiker. In principe kan men bij de sollicitatieprocedure niet in een dergelijke database kijken. Daarbij zou het sowieso wel handig zijn om het aan te geven aangezien het een gedragscode is binnen de politie dat je in principe geen drugs gebruikt....

Bij een VOG kijkt men alleen naar je antecedenten. Dat heeft niets te maken met het wel of niet bezitten van een wietpas.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #21 Gepost op: 21 december 2010, 00:26:21
En hier zit hem dus de crux...

In principe kan men bij de sollicitatieprocedure niet in een dergelijke database kijken.

Het zou niet moeten kunnen maar behaalde resultaten etc. etc. etc.. En ik denk dat heel veel coffeeshopbezoekers hier erg allergisch voor zullen zijn. Die willen ongestoord en zonder enige kans op welke gevolgen dan ook een blowtje scoren zonder dat big brother over hun rug mee krijgt.

De wietpas is de oplossing niet. Óf je neemt de angel eruit door softdrugs te legaliseren en de verkoop en produktie volledig in handen van de overheid te brengen, óf je gaat er echt keihard in en je maakt per direkt aan het gedoogbeleid een einde en verklaart ze de oorlog. Sluiting van alle coffeeshops, geen onderscheid meer tussen hard- of softdrugs, torenhoge straffen en hard repressief optreden.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #22 Gepost op: 21 december 2010, 02:00:56
Ahum...

Niet lucratief...?

Vraag ik mij toch ernstig af waarom ze mekaar dan in het zuiden van Nederland het lichtje uitblazen... Moet - lijkt mij - toch echt iets meer achter zitten dan dat die penozejongens mekaar niet aardig vinden of zo....

Maak je geen illusies: in Nederland wordt er voor miljoenen omgezet aan wiet en hasj.



Dat is mijn punt ook. Je geeft zelf al aan dat de problemen omtrent coffeeshops/wiet zich afspelen in het zuiden (bij de grens). Dan hebben wij het over de situatie onder het huidige beleid waarbij de problemen zich met name vormen rondom (drugs)toeristen. Ik zie de situatie er niet ernstiger op worden met de komst van de wietpas aangezien drugstoeristen nu al buiten de coffeeshop benaderd worden.
De komende criminaliteit waar men zo bang voor is als de pas ingevoerd wordt is er allang. Sterker nog, het hele gedoogbeleid is voor vele toeristen/buitenlanders, die geen kennis hebben van de Nederlandse Opiumwetgeving en het beleid alhier, een uitnodiging om naar het Nederlandse drugsparadijs te komen en dus voor criminelen een mooi doelwit.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #23 Gepost op: 21 december 2010, 17:12:53
Tot zover klopt jouw betoog, met dien verstande dat ik van mening ben dat die klantenkring straks wordt aangevuld met de Nederlandse wietgebruiker.

En dat zal heel geraffineerd in zijn werk gaan: bezoekers aantallen bij de coffeeshops zullen sterk teruglopen door het uitsluiten van de buitenlandse drugstoerist en de nederlandse gebruiker die zich niet wil laten registreren. Vervolgens springt de georganiseerde misdaad in dat gat door wiet goedkoper de straat op te gooien waardoor de klandizie in de shops nog verder terugloopt. Gevolg: de shops zullen massaal sluiten waardoor de handel helemaal in het zwarte circuit verdwijnt.

Overlast van coffeshops ben je met de wietpas in dit scenario misschien in een jaar of 2 idd. kwijt. De overlast door de georganiseerde misdaad zal echter sterk toenemen en ook zie ik het somber in voor wat betreft het aantal verslaafden aan harddrugs. Het is natuurlijk niet te voorkomen dat er naast wiet op detzelfde locatie van de straat- of thuisdealer ook de zware shit te krijgen zal zijn.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #24 Gepost op: 22 december 2010, 21:48:12
Citaat
Tot zover klopt jouw betoog, met dien verstande dat ik van mening ben dat die klantenkring straks wordt aangevuld met de Nederlandse wietgebruiker.

Ik denk dat het probleem omtrent Nederlandse gebruikers juist reuze mee zal vallen. Met de nadruk op denk.  :)
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #25 Gepost op: 9 februari 2011, 15:53:50
De invoering van de wietpas laat voorlopig op zich wachten.


BREDA - De invoering van de wietpas laat voorlopig op zich wachten. Het ministerie van Justitie en Veiligheid is volop bezig met ontwikkelen van een geschikt systeem.

Een woordvoerder van het ministerie wil geen tijdvak aan de invoering van de pas verbinden. “Het gaat om een heel nieuw systeem dat moet worden ontwikkeld. Dat gaat niet van vandaag op morgen”, aldus de woordvoerder.

Minister Ivo Opstelten wil een wietpas invoeren, zodat het voor drugstoeristen onmogelijk wordt in de coffeeshops softdrugs te kopen.

Omdat in Brabant de aan wietteelt verbonden criminaliteit een enorme toevlucht heeft genomen wil de minister de pas in deze provincie versneld invoeren.

Een groot aantal gemeenten zien de komst van de wietpas met ongenoegen tegemoet. De meeste politici vrezen voor een toename van de straathandel.

Bron: Brabant vandaag


sylvester1986

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 27 mei 2011, 18:05:36
Kabinet: 1000 tot 1500 leden per coffeeshop
DEN HAAG -  Na de invoering van de wietpas door het kabinet, zal een coffeeshop maximaal circa 1000 tot 1500 leden gaan tellen. Dat heeft minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) vrijdag bekendgemaakt na de wekelijkse ministerraad.

De wietpas, door de minister clubpas genoemd, is bedoeld om te voorkomen dat buitenlanders in Nederland drugs komen kopen. De kaart zal alleen beschikbaar zijn voor Nederlanders. Opstelten zei vrijdag dat de kabinetsplannen hierover voor advies naar de Raad van State zijn gestuurd.

Opstelten hoopt na de zomer aan de slag te kunnen met de invoering van het systeem. De bedoeling is dat de kaart eerst in het zuiden van het land wordt geïntroduceerd. In de loop van volgend jaar zijn andere delen van Nederland aan de beurt.

Bron:telegraaf


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #27 Gepost op: 27 mei 2011, 20:15:57
Ik woon in het zuiden des landes, vlak bij de grens, en denk echt dat de overlast gaat toenemen, de Belgen, Fransen, Duitsers blijven toch wel komen en voor zover die nog naar de shop gaan (en dat doen ze) gaat dat ook nog de straat op (A2) en dan heb je nog meer drugsrunners, en ik rijd wel dagelijks over dat stuk snelweg.

In mijn ogen moet het gewoon gelegaliseerd, btw erop en legale verbouw, dan kan de nederlandse staat heel veel centjes verdienen, en is er in ieder geval geen drugsrunnen voor wiet.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


hamclassics

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #28 Gepost op: 27 mei 2011, 22:51:11
In mijn ogen is het hele wietpas (bestaat er geen hash meer ?) verhaal een zeer omslachtige manier om iets simpels te bereiken.
Een verbod op de verkoop van softdrugs aan mensen die geen geldig Nederlands legitimatie bewijs hebben lijkt mij het zelfde resultaat op te leveren .
Het zijn tenslotte de drugs toeristen die het probleem (de overlast) veroorzaken maar moet je daarom een enorme groep Nederlanders gaan registreren ? .
Rond supermarkten en zo hangen vaak groepen alcoholisten rond die dicht bij het goedkope bier willen zitten, leveren ook overlast op maar geen mens komt er met een bierpas (goddank , plop  ;D ).
Legalisatie is onmogenlijk ivm europesche regelgeving waardoor ook de beste oplossing ,nl. het legaliseren op europees niveau nooit zal gebeuren.
Het gedoogbeleid opheffen lijkt me ook geen oplossing, er zou een enorme stijging van thuiskwekers komen vrees ik ( en de gevolgen daar van kunnen we vaak lezen op dit forum) en er zouden weer allemaal duistere huisadresjes komen waar geen 5 gram regeling en legitimatieplicht van kracht zal zijn dus word voor minderjarigen ook een stuk makkelijker om aan softdrugs te komen.
Ook vrees ik dat juist dan het overlast probleem zal groeien,denk bijvoorbeeld aan de drugs runners die onze snelwegen nog niet zo lang geleden terroriseerde.
Dan is er nog de groep "stiekeme" rokers meerderjarige die nog bij hun ouders wonen of partners die er niet het zelfde over denken,als de pas van de overheid zou moeten komen dan word hij denk ik per post verzonden wat een beetje het zelfde effect zou hebben dan als je een bekeuring thuis gestuurd krijg omdat je een prostituee opgepikt heb  :-\ .
Dus gewoon een simpele regel,alleen verkoop aan inwoners van Nederland,legitimeren moet je je toch al om binnen te mogen ivm de leeftijd dus kost zelfs geen extra werk ook voor de controleurs niet want bij een bezoek word iedereen gecontroleerd op het bij zich hebben van een legitimatie bewijs en de leeftijd dus daar kunnen bij het aantreffen van een buitenlandse bezoeker dus de zelfde maatregelen (sluiting) op toegepast worden.
Heel eenvoudig op te lossen dus eigenlijk.
Ferry


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #29 Gepost op: 28 mei 2011, 04:07:20
Het legaliseren van soft drugs zou de beste oplossing zijn.De verkoop is legaal,de coffeeshophouder betaald belasting.
Ook zijn inkoop is legaal en gaat tegen vaste lagere prijzen.De kwekers worden erkend en betalen keurig belasting.
De huidige kwekers werken in de illigaliteit en weten van gekkigheid niet wat ze met de kilos geld,bedragen zijn enorm,moeten doen.
Dit zou voor iedereen de beste oplossing zijn.
Politie,justitie en belasting kunnen zich dan gaan richten op de aanpak van Coke en XTC bendes.
Maar ja dat legaliseren zal dus nooit gebeuren,de regeringen van diverse landen zullen hier op alle manieren ingrijpen.