Bescherming Bevolking (BB)

Auteur Topic: Bescherming Bevolking (BB)  (gelezen 6800 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2005, 16:32:44
Aangezien de BB al in 1989 is opgeheven lijkt het mij handiger als je op Google even gaat zoeken met de termen "opheffing, bescherming, bevolking"

Ik denk dat je dan meer te weten komt.
(alhoewel ik kennis van de oudjes op dit forum niet wil onderschatten  :) )

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Simon

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 11 november 2005, 04:50:19
Hallo allemaal,

Vroeger had je een eenheid van het min. van Def. welke werd getraind voor de bescherming van de bevolking in oorlogstijd (BV). Voor zover ik weet is dit onderdeel opgeheven. Iemand een idee hoe dat tegenwoordig geregeld is?


Gr. Simon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 11 november 2005, 08:56:22
Een groot deel van dat materiaal is naar de regionale brandweren gegaan.
En is daar inmiddels afgeschreven.  :-X
Die taken liggen voor zover ik weet bij de reguliere hulpverleningsdiensten.


jwpots

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 12 november 2005, 16:05:31
Hallo allemaal,

Vroeger had je een eenheid van het min. van Def. welke werd getraind voor de bescherming van de bevolking in oorlogstijd (BV). Voor zover ik weet is dit onderdeel opgeheven. Iemand een idee hoe dat tegenwoordig geregeld is?


Gr. Simon

De organistatie BB is in de jaren 80 opgeheven. Het materieel van deze organistatie is gedeeltelijk terecht gekomen bij de regionale brandweerkorpsen en gedeelteijk verkocht. Denk aan de verkochte voertuigen aan de bekende Magirus voertuigen die men nu nog in particuliere handen tegenkomt als camper. Verder zijn er de Mercedes bussen die naar de regionale korpsen zijn gegaan en enkel klein materieel zoals VW-bussen, DA, en de overbekende Magirus motorspuitaanhangers die toen allemaal van legergroen naar brandweerrood zijn omgespoten. Van deze MSA's komen we nu heden den dage nog sporadisch een enkeling tegen. De meeste zijn inmiddels vervangen door de DPH of de DPA. Verder is aan de brandweeregios's materiaal van BiZa beschikbaar gesteld omdat de regionale brandweerkorpsen de taken van de BB moest overnemen. Dit waren de bekende MercedesBenz1619 en 1622 TAS en de DafFFV1800 en FF1900 TAS, de Merc.Benz1620 HA voertuigen en de bekende DafFA1300 VW. Deze voertuigen dateren allemaal uit de jaren 80 en zijn inmiddels aan vervanging toe.

Groet
Johan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 13 november 2005, 00:37:11
Mijn vader was BB ambtenaar en als kind heb ik deze organisatie leren kennen.

De BB viel, onder het ministerie van binnenlandse zaken.
De BB had een aantal geledingen
De reddingsdienst die slachtoffers uit het rampgebied haalden
De brandweer die in het rampgebied de brandbestrijding voor zijn rekening nam
De ABC dienst die zich bezig hield met de atomaire, biologische en chemische strijdmiddelen.
De medische hulpverlening die hulp verleende aan slachtoffers
De dienst sociale zorg, die voor de opvang van niet-gewonden zorgden

Ik heb het altijd jammer gevonden dat de organisatie zich alleen richtte op oorlogsgeweld en niet op rampen.
Ik denk dat daar een veel belangrijkere taak lag, die pas de laatste jaren opgepakt wordt door de reguliere hulpdiensten..

Zoals uit de documentaire over de BB blijkt, was het een organisatie die in leven werd gehouden ondanks dat men wist dat de organisatie haar doelstellingen nooit zou kunnen waarmaken.

http://www.teleac.nl/jota/aflevering.jsp?aflnr=37855


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 13 november 2005, 13:15:02
Een nieuwe variant is kwa beleid is het "Homeland-security"programma van de europese unie, waar ook nederland aan mee doet..

Dit programma is bestaat uit mijn hoofd uit o.a. de volgende delen..

* Inzet en versterking van de reguliere hulpdiensten, Brandweer, GHOR, etc.
* Inzet van defensie onderdelen ter ondersteuning van de regionale hulpdiensten en lokale en overheidsbesturen.
* Versterking van de weerbaarheid, en zelfredzaamheid van burgers bij calamiteiten..

Dit laatste is in Nederland een beetje ondergeschoven kindje geweest..


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #16 Gepost op: 14 november 2005, 00:23:53
ik heb nog een lijst hangen met daarop de getuigschrift voor de bevolkings bescherming in de functie als  brandwacht van de overgrootvader van mijn vrouw, het dateerd van 6 juli 1955 en is getekend door de toenmalig burgemeester van Utrecht en Het Hoofd Bescherming Hevolking.
Ik vond het zelf wel mooi om op te hangen aan de muur (net zoals mijn certificaten)en te bewaren het heeft wel wat het is nog in zeer goede staat ;D


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #17 Gepost op: 29 november 2005, 14:10:33
Mijn vader is ook lid geweest van deze organisatie veel heeft hij er nooit over verteld nu nog niet trouwens.
Hij heeft wel nog heel lang een van de uniformen in de kast gehad hangen.
Of dat er nu nog hangt geen idee.
Hij meende altijd dat het geheim  gehouden moest worden 8)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Rolf

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 5 december 2005, 22:37:56
Citaat
De BB had een aantal geledingen
De reddingsdienst die slachtoffers uit het rampgebied haalden
Deze taak is inmiddels voor de brandweer er bij gekomen.
Citaat
De brandweer die in het rampgebied de brandbestrijding voor zijn rekening nam
De ABC dienst die zich bezig hield met de atomaire, biologische en chemische strijdmiddelen.
Tja wie bel je als het brand?.......en als er iets stinkt of een rare kleur rook om de hoek komt komen ze met een meetploeg even chekken wat er is aangebrand.
Citaat
De medische hulpverlening die hulp verleende aan slachtoffers
We beginnen met de AMBU en komen die er niet uit kunnen ze het MMT er bij roepen en hebben ze handen te kort even een piepje naar de SIGMA en die hebben binnen een uur een kampeer plek compleet met verwarming licht een aanhang wagen met voldoende voorraad en een vriendelijke vraag aan de brandweer of ze de haakarm bak even willen halen met de nodige spullen er in (compleet met broedstoof voor de warme infus en airco)
Citaat
De dienst sociale zorg, die voor de opvang van niet-gewonden zorgden
Het Nederlandse Rodekruis zorgt niet alleen voor een pleister of verbandje voor de T-3 so's maar ook voor een broodje en een bak warme koffie of thee maar ook voor een luiterend oor en help de gemeente bij de registratie van de so's en vangt de telefoontjes op van famillie die belt en zorgt dat dochter de Vries word terug gebeld met de mededeling dat moeder de Vries in de opvang zit aan de forum laan en dat ze het op een paar schrammen na goed maakt.
Dit doen ze o.a. het het I-RIS computer programa waar ze zelfs een ICT prijs voor gekregen hebben.

De BB is dus eigenlijk onderverdeeld in verschillende groepen waar de brandweer toch wel het meest karig uit de bus komt met een hoop werk er bij maar niet voldoende personeel en materiaalen om al deze taken goed uit te kunnen voeren.
Onze Duitse buren hebben daar het THW (een soort Genie troepen) voor deze zijn te herkennen aan de blauw witte kleuren en de opschrift THW (Technische Ondersteungs Groep).
Deze voor 95% uit vrijwilligers bestaande organisatie kan kleine wonderen verrichten met zware terein voertuigen snelle vlake boten etc etc ze kunnen zelfs de volledige gevel van een flat stutten door een houten skelet er tegenaan te zeten.
Het THW heeft hier in ons land al vaker uitgeholpen toch een teken dat we dat hier missen.

Groetjes Rolf