Privegebruik sneeuwketting in NL

Auteur Topic: Privegebruik sneeuwketting in NL  (gelezen 13040 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Gepost op: 24 december 2010, 12:07:35
In NL is een verbod voor het gebruik van sneeuwkettingen op privévoertuigen  als ik het goed heb begrepen.

Met de huidige omstandigheden in Limburg (30/40 cm sneeuw) zijn de wegen onbegaanbaar sinds gisteravond, voorlopig zie ik deze situatie niet zo heel snel veranderen,

Wordt het volgens jullie niet ook eens tijd om eens na te denken om deze regelgeving te herzien of is het al mogelijk om hier vanaf te wijken in bepaalde situaties?




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2010, 12:52:58
Ik denk niet dat het veiliger wordt als sommige auto's met- en andere weer niet met sneeuwkettingen rijden. Als je nu al ziet hoe groot het snelheidsverschil is tussen de auto's onderling zal het er niet veiliger op worden. Het verschil in remweg zal ook tot kop-staart aanrijdingen kunnen lijden.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #2 Gepost op: 24 december 2010, 12:55:46
Het is verboden, maar de hulpdiensten gebruiken ze zelf wel. 3hj

Als ik de weg op zou moeten in bijvoorbeeld Limburg en ik zou sneeuwkettingen hebben zou ik toch serieus overwegen om die te gebruiken. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je harder dan het andere verkeer, voor zover aanwezig, moet gaan rijden.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #3 Gepost op: 24 december 2010, 12:59:11
Daar zit inderdaad ook iets in.

Ik heb vanmorgen gepoogd om van mijn werk naar huis te rijden, met wintersporteravring en winterbanden. De laatste 750 meter heb ik het opgegeven en ben te voet verder gegaan. De enigste manier om dit stuk nu te overbruggen is met kettingen.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #4 Gepost op: 24 december 2010, 19:47:58
Op het nieuws van 18u werd er gezegd dat sneeuwkettingen bij burgers momenteel gedoogd wordt in Limburg.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #5 Gepost op: 24 december 2010, 19:51:36
Ik heb het inderdaad gezien toenstraks. Je hebt ze op bepaalde stukken ook hard nodig.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2010, 20:20:48
Ik denk dat er weinig dienders zijn die nu bekeuren/handhaven als je met sneeuwkettingen om door Limburg rijd......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2010, 21:08:55
Ik heb ze ook in de auto liggen, woon dan welliswaar niet in Limburg, maar je weet maar nooit. Ze gaan er ook zeker op als dat betekend dat ik wel verder kan rijden  98uiye. Dit al helemaal als ik anders stil zou moeten staan met mijn kleine dochter in de auto. We gaan de weg niet op, als er risico's zijn, maar je weet nooit natuurlijk.

Uiteraard dan niet als een dol-dwaze overal langs op scheuren, maar beheerst doorrijden.
Hoe hoog is de bekeuring eigenlijk? Overigens voor het eerst dat ik van het verbod op sneeuwkettinen hoor.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #8 Gepost op: 24 december 2010, 21:21:44
Hoe hoog is de bekeuring eigenlijk?
Hmm, ik kan 'm niet eens vinden in m'n feitenboekje...


Overigens voor het eerst dat ik van het verbod op sneeuwkettinen hoor.
Ik ook juhf bkll


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 24 december 2010, 21:30:04
Een voertuig moet nog altijd luchtbanden hebben in Nederland & het mag niet voorzien zijn van uitstekende metalen elementen ....

Oftewel feitcode N270a/b/c/d & N270 i/j/k/l
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !