Privegebruik sneeuwketting in NL

Auteur Topic: Privegebruik sneeuwketting in NL  (gelezen 12966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #10 Gepost op: 24 december 2010, 21:43:09
Een voertuig moet nog altijd luchtbanden hebben in Nederland & het mag niet voorzien zijn van uitstekende metalen elementen ....

Oftewel feitcode N270a/b/c/d & N270 i/j/k/l

Dus zo'n sneeuw sok mag dan dus wel, of is dat dan weer grijs gebied...stond er ook een bedrag achter die feitcode?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2010, 21:46:56


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2010, 21:49:19
Zijn hulpdiensten van deze regel uitgezonderd ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2010, 22:06:56
http://www.om.nl/onderwerpen/feiten_en_tarieven/

Zie de link naar pdf onderaan.

Leuk boekje  van heeul veel paginas!:P
Maar, waar vallen sneeuwkettingen onder? Want klinkt misschien dom maar (sneeuw)ketting(en) staan er niet tussen.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Christian Onderwater

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2010, 22:12:22
Sneeuwkettingen

In Limburg doet de politie de komende dagen niet moeilijk over het gebruik van sneeuwkettingen. De kettingen zijn in Nederland eigenlijk verboden, maar door het barre winterweer knijpt de politie een oogje toe.

De politie in Limburg heeft zelf ook sneeuwkettingen om de banden van haar voertuigen gedaan. "Wij hebben daar een ontheffing voor, maar we doen niet moeilijk als andere weggebruikers ze ook gebruiken", zegt een woordvoerder. "De verkeersveiligheid staat voorop."

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2409763/weinig-strooizout-in-zuid-holland-en-zeeland.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2010, 22:12:35
Leuk boekje  van heeul veel paginas!:P
Maar, waar vallen sneeuwkettingen onder? Want klinkt misschien dom maar (sneeuw)ketting(en) staan er niet tussen.

Een voertuig moet nog altijd luchtbanden hebben in Nederland & het mag niet voorzien zijn van uitstekende metalen elementen ....

Oftewel feitcode N270a/b/c/d & N270 i/j/k/l

 ::)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2010, 22:15:08
Een voertuig moet nog altijd luchtbanden hebben in Nederland & het mag niet voorzien zijn van uitstekende metalen elementen ....

Oftewel feitcode N270a/b/c/d & N270 i/j/k/l

Zie Regeling voertuigen, artikel 5.*.27, zesde lid


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2010, 22:17:08
Als die uitzonderingen in dit boekje moeten staan, heb ik ze niet gelijk gelezen.

De boete bedraagd dan dus 130 euro, aangezien het dan om de volgende regel gaat:

"de band(en) is/zijn beschadigd waarbij het karkas zichtbaar is, de band(en) uitstulpingen vertoont/
vertonen of de daarop vermelde load-index kleiner is dan toegestaan"

en je natuurlijk 2 kettingen legt.

Echter, de banden op zich vertonen bij het voeren van sneeuwkettingen geen uitstulpingen. Zo lees ik het in ieder geval niet. Het gaat hier volgens mij om uitstulpingen van de band zelf, waarbij het rubber bijvoorbeeld los laat van het staal/karkas.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 24 december 2010, 22:55:28
Als die uitzonderingen in dit boekje moeten staan, heb ik ze niet gelijk gelezen.

De boete bedraagd dan dus 130 euro, aangezien het dan om de volgende regel gaat:

"de band(en) is/zijn beschadigd waarbij het karkas zichtbaar is, de band(en) uitstulpingen vertoont/
vertonen of de daarop vermelde load-index kleiner is dan toegestaan"

Dat is de N270 m/n/o/p

Waarbij de letter M één band is en de letter P vier banden is.
1 band is inderdaad 90 euro, 2 banden 130, 3 banden 200 en 4 banden 300 euro ....


Echter, de banden op zich vertonen bij het voeren van sneeuwkettingen geen uitstulpingen. Zo lees ik het in ieder geval niet. Het gaat hier volgens mij om uitstulpingen van de band zelf, waarbij het rubber bijvoorbeeld los laat van het staal/karkas.

Dus kom je uit op de door mij aangedragen feitcode's  3hj
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #19 Gepost op: 24 december 2010, 23:03:54
Dus kom je uit op de door mij aangedragen feitcode's  3hj

Nou... Je kan er nog zoveel kettingen omleggen, het blijven wel luchtbanden, dus m.i. vallen a t/m d af.
En het lijkt of ze bij de feiten N270 1/j/k/l doelen op beschadigingen/spijkerbanden, maar misschien zit ik er naast.

het loopvlak uitstekende metalen elementen bevat, per (band) beschadiging
m N 270 i - 1 band
m N 270 j - 2 banden
m N 270 k - 3 banden
m N 270 l - 4 banden