Privegebruik sneeuwketting in NL

Auteur Topic: Privegebruik sneeuwketting in NL  (gelezen 13042 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 24 december 2010, 23:14:25
Sneeuwkettingen liggen op of om een band maar zitten er niet in, iets kan pas ergens uitsteken wanneer het ergens inzit.
Kortom, volgens mij zijn sneeuwkettingen geen uitstekende voorwerpen (zoals spikes)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #21 Gepost op: 25 december 2010, 00:11:12
Uiteraard dan niet als een dol-dwaze overal langs op scheuren, maar beheerst doorrijden.

Overigens wordt scheuren met sneeuwkettingen niks. De meeste fabrikanten geven in hun voorschriften mee dat het maximum van 40 á 50 km/h absoluut niet overschreden mag worden ivm de veiligheid. Sneller dan 70 km/h durf ik er niet mee te rijden..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 25 december 2010, 00:36:53
Wat men doet, is feitelijk ijzeren schakels om een band bevestigen. De ketting gaat dan deel uitmaken van het wiel.

Het loopvlak van een band mag geen metalen elementen bevatten die daar buiten steken ....

Het ijzer steekt buiten het loopvlak en dus mag het niet ....  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast48368

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 25 december 2010, 00:46:43
Is deze regelgeving gebasseerd op winters als deze hier in NL?

Wat men doet, is feitelijk ijzeren schakels om een band bevestigen. De ketting gaat dan deel uitmaken van het wiel.

Het loopvlak van een band mag geen metalen elementen bevatten die daar buiten steken ....

Het ijzer steekt buiten het loopvlak en dus mag het niet ....  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 25 december 2010, 01:19:00
De infrastructuur in ieder geval niet. Men gebruikt hier in Nederland ander asfalt dan in de landen waar sneeuwkettingen en/of spikes wel toegestaan zijn.
ZOAB bijvoorbeeld, heeft als eigenschap dat het water van het wegdek af laat lopen, het water zit dan in de open ruimtes. Bij vorst wordt het een ijsbaan ... Met kettingen ga je het nog meer stuk rijden als wat nu al gebeurd ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #25 Gepost op: 25 december 2010, 09:24:20
Bedankt voor de info, weer wat geleerd O0

Of ik ervoor zou schrijven is een tweede, ik kan hem in ieder geval vinden nu, mocht het nodig zijn ;)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #26 Gepost op: 25 december 2010, 10:22:58
Bedankt voor de info, weer wat geleerd O0

Of ik ervoor zou schrijven is een tweede, ik kan hem in ieder geval vinden nu, mocht het nodig zijn ;)

Inderdaad bedankt voor de wijze les, maar ik laat ze toch maar in de auto liggen voor noodgevallen  whaha. Zoals ik al in mijn eerdere post aangaf, ik ben niet van plan een nacht in de auto door te brengen met mijn dochtertje van 1, als ik met kettingen wel kan rijden.
Noem het eigenwijs, ik noem het vaderliefde  juhf bkll
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #27 Gepost op: 25 december 2010, 12:54:08
Wat men doet, is feitelijk ijzeren schakels om een band bevestigen. De ketting gaat dan deel uitmaken van het wiel.

Het loopvlak van een band mag geen metalen elementen bevatten die daar buiten steken ....

Het ijzer steekt buiten het loopvlak en dus mag het niet ....  ;)

Jij weet het mooi te brengen. De door jou omschreven feitcode is duidelijk gebaseerd om te beboeten bij beschadigde banden. Door het woord "beschadigde" weg te laten denk jij (of de politie) deze feitcode nu toe te kunnen passen voor het uitschrijven van een boete bij het gebruik van sneeuwkettingen. Maar zo werkt het natuurlijk niet, zeker niet gezien de omstandigheden van de afgelopen dagen op sommige plaatsen. Als je hiervoor schrijft zou ik het graag uitvechten voor de rechter. Zelfredzaamheid en verkeersveiligheid preveleren echt boven een door een agent, of korpsleiding, omgebouwde feitcode.

Ik zou zeggen probeer het opnieuw met harde wettelijke richtlijnen of feitcodes waaruit echt blijkt dat het gebruik van sneeuwkettingen in Nederland verboden is want voorlopig is het nog steeds speculatie wat in dit topic geschreven staat en denk ik dat het gebruik van kettingen indien noodzakelijk in Nederland nergens echt wettelijk verboden is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 25 december 2010, 13:01:42
Dan zou je misschien toch de (verkeers)officier even moeten bellen  :D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 25 december 2010, 13:02:31
Wat men doet, is feitelijk ijzeren schakels om een band bevestigen. De ketting gaat dan deel uitmaken van het wiel.

Het loopvlak van een band mag geen metalen elementen bevatten die daar buiten steken ....

Het ijzer steekt buiten het loopvlak en dus mag het niet ....  ;)
Volgens mij trek jij een regeltje kompleet uit zijn verband. Bij een autoband mogen er geen ijzeren draden van de band naar buiten steken omwillen van de verkeersveiligheid. De ijzeren draden zitten in een band ter versteviging, en die mogen dus niet uit een band steken.
Laat een sneeuwketting nu speciaal ontwikkeld zijn  om OVER een band te leggen, ten bevordering van de verkeersveiligheid. Dat we hier in Nederland zo,n achterlijk regeltje hebben, dat sneeuwkettingen niet gebruikt mogen worden, is natuurlijk van de zotte.

Zou jij mij betrappen op het gebruik van sneeuwkettingen, en je zou mij verbaliseren op het feit wat je hierboven noemt, weet ik zeker dat we elkaar weer gaan zien bij de rechter.