Privegebruik sneeuwketting in NL

Auteur Topic: Privegebruik sneeuwketting in NL  (gelezen 13154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 25 december 2010, 13:11:12
Volgens mij trek jij een regeltje kompleet uit zijn verband. Bij een autoband mogen er geen ijzeren draden van de band naar buiten steken omwillen van de verkeersveiligheid. De ijzeren draden zitten in een band ter versteviging, en die mogen dus niet uit een band steken.

Men spreekt in het wetsartikel alleen maar over metalen elementen die buiten het loopvlak uitsteken, niet over metalen elementen die vanuit de band naar buiten steken
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 25 december 2010, 13:15:03
Men spreekt in het wetsartikel alleen maar over metalen elementen die buiten het loopvlak uitsteken, niet over metalen elementen die vanuit de band naar buiten steken
Maar met een sneeuwketting steekt er niets naar buiten, er ligt een metalen schakel over een band om grip te houden tijdens rijomstandigheden die daar om vragen. Het zou anders worden met spijkerbanden.
Maar ga je verbaliseren voor het gebruik van sneeuwkettingen, ten tijde van zeer veel sneeuw. Denk ik dat je hier nog niet snel klaar mee bent. En dat dit voor de rechter wordt uitgevochten. De media zul je er zeker mee halen. ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 25 december 2010, 13:24:17
Maar met een sneeuwketting steekt er niets naar buiten, er ligt een metalen schakel over een band om grip te houden tijdens rijomstandigheden die daar om vragen. Het zou anders worden met spijkerbanden.
Maar ga je verbaliseren voor het gebruik van sneeuwkettingen, ten tijde van zeer veel sneeuw. Denk ik dat je hier nog niet snel klaar mee bent. En dat dit voor de rechter wordt uitgevochten. De media zul je er zeker mee halen. ;)

Kan je vertellen dat er al verbalen geschreven zijn voor het rijden met sneeuwkettingen in de provincie Noord-Holland ... Compleet idioot, 10 centimeter sneeuw en dan met kettingen gaan rijden  :-X Heb er nog niets van gelezen in de media overigens  ???

De discussie of er nou wel of niet iets buiten het loopvlak van een band steekt, ga ik niet voeren .....

Voor de mensen die de Regeling Voertuigen niet kennen:

§ 6. Ophanging
Artikel 5.2.27
1. De wielen van personenauto’s moeten zijn
voorzien van luchtbanden.
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen
waarbij het karkas zichtbaar is.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de
banden moet over de gehele omtrek van het
loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met
uitzondering van slijtage-indicatoren.
5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van
naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren
zijn weggesneden, indien de profielvorm van de
groef afwijkt van de originele profielvorm, of
indien in de bodem van de groef het karkas van
de band zichtbaar is.
De wijze van keuren bij het tweede lid is
van toepassing.
6. De op de band aangegeven draairichting moet
overeenkomen met de draairichting van de band
in voorwaartse rijrichting van de personenauto.
Visuele controle.
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen
elementen bevatten die tijdens het rijden
daarbuiten kunnen uitsteken.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #33 Gepost op: 25 december 2010, 13:27:24
Dan zou je misschien toch de (verkeers)officier even moeten bellen  :D

Dat is flauw, en die wil ik best wel bellen maar ik heb geen nummer. Er zijn waarschijnlijk mensen op dit forum die dat wel hebben dus laat één van hen dit doen en met een goed, op regelgeving, gebaseerd verhaal komen. Of verwijs naar een uitspraak van een rechter waaruit het verbod blijkt. Een verkeersofficier interpreteert ook maar naar beste kunnen en jij weet net zo goed al ik dat deze het lang niet altijd bij het rechte eind heeft, al denken ze vaak van wel, en dat ook deze dus ongelijk heeft tot zijn uitspraak door een rechter bekrachtigd is.

De vraag blijft in mijn ogen staan, is prive gebruik van sneeuwkettingen in NL wettelijk verboden?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #34 Gepost op: 25 december 2010, 13:30:40
Nogmaals voor de duidelijkheid, omdat mensen het blijkbaar niet bevatten.....

7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.

Als jij sneeuwkettingen om je banden doet, dan doe je dus metalen elementen op het loopvlak van je band....... En dat steekt uit....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #35 Gepost op: 25 december 2010, 13:35:43
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #36 Gepost op: 25 december 2010, 13:42:41
Nogmaals voor de duidelijkheid, omdat mensen het blijkbaar niet bevatten.....

Als jij sneeuwkettingen om je banden doet, dan doe je dus metalen elementen op het loopvlak van je band....... En dat steekt uit....

Er staat duidelijk dat het loopvlag geen metalen delen mag bevatten
Bevatten wil zeggen "deel uit maken van"
Sneeuwkettingen maken geen deel uit van het loopvlak maar liggen er op of er tegen aan.
Het loopvlak is een intergraal deel van de band, de ketting maakt geen deel uit van de band.

En zoals eerder gezegd, wil iets ergens uit kunnen steken dan zal het er eerst in moeten zitten.

Als dit artikel bedoeld was om het gebruik van sneeuwkettingen tegen te gaan dan had men het wel anders geformuleerd.

Iemand die op basis van deze regel gaan verbaliseren is m.i. bezig eigen wetgevertje te spelen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #37 Gepost op: 25 december 2010, 14:43:06
Zodra met een ketting om een wiel bevestigd gaat de ketting deel uit maken van het wiel.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #38 Gepost op: 25 december 2010, 14:46:44
En aangezien nu de discussie ontstaat over wat het woord omvatten betekend:

Dit is wat het woordenboek zegt:

bevatten
bevatten, vatten in, behelzen, hebben, inhouden, insluiten, omsluiten, omvatten begrijpen, denken, snappen, zich voorstellen '

en een ander woordenboek

bevatten
1) Begrijpen 2) Behelzen 3) Bevat 4) Hebben 5) Houden 6) Iemands partij kiezen 7) Impliceren 8 ) Includeren 9) Inhouden 10) Meten 11) Omhelzen 12) Omsluiten 13) Omvatten 14) Snappen 15) Tegenhouden 16) Uitscheiden '
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 25 december 2010, 14:58:49
Van het wegenforum:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:xpQhZLnhw5AJ:www.wegenforum.nl/viewtopic.php%3Ff%3D49%26t%3D15653+sneeuwkettingen+site:www.wegenforum.nl&hl=nl&gl=nl&strip=1

Citaat
Echter, de sneeuwkettingen vallen volgens mij onder de verwisselbare uitrustingsstukken. Definitie: inrichting die is ontworpen om door een voertuig te worden gedragen of aan een voertuig te worden gekoppelden waarmee aan het voertuig een extra functie wordt gegeven.

Daarover staat in de regeling voertuigen:

Verwisselbare uitrustingsstukken mogen slechts worden gebruikt door:

a. landbouw- of bosbouwtrekkers;

b. motorrijtuigen met beperkte snelheid, en

c. bedrijfsauto’s die worden ingezet voor werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen.
Ik zie dus ook niet dat het expliciet verboden is, met beperkte snelheid zou het dus toegestaan zijn.
Only a genius can control a chaos

Gebruikers-avatar
Coen Tunnel
    NL-moderator

Citaat
b. motorrijtuigen met beperkte snelheid

Bedoelen ze daarmee "motorvoertuigen die met een beperkte snelheid rijden" of "motorrijtugen (als in gemotoriseerde voertuigen) die maar een beperkte snelheid kunnen rijden" (m.a.w. een beperkte constructiesnelheid hebben zoals elektrische wagentjes van de gemeentereiniging, motormaaiers, etc.)? Echt duidelijk is de tekst niet...

Mus
    stadsweg