Privegebruik sneeuwketting in NL

Auteur Topic: Privegebruik sneeuwketting in NL  (gelezen 13153 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 25 december 2010, 15:33:49
Zodra met een ketting om een wiel bevestigd gaat de ketting deel uit maken van het wiel.

Dat kun je niet menen...
maakt een band deel uit van een velg wanneer die band om de velg zit ?
Je kunt de eisen die aan een velg gesteld worden niet opeens ook op de band toepassen omdat die er omheen zit.

Maakt een handschoen deel uit van mijn hand op het moment dat ik hem draag ?
En steekt er dan leer uit mijn hand (wanneer het leren handschoenen zijn) ?

Bovendien gaan het om eisen die aan het loopvlak van de band gesteld worden, dus of de ketting nu deel uitmaakt van het wiel is irrelevant.

Bevatten betekent inderdaad ook omvatten, maar dan wel omgekeerd aan wat hier gesteld wordt, de band bevat geen sneeuwketting, maar de sneeuwketting bevat/omvat het wiel. Een klein maar belangrijk verschil, dus de ketting maakt geen deel uit van het wiel, het wiel wordt omvat door de ketting.

Maar volgens mij proberen jullie uit alle macht iets wat zo krom is als het maar zijn kan recht te breien juhf bkll
Ik ga kerst vieren ! Veel plezier allemaal de komende dagen  a13
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #41 Gepost op: 25 december 2010, 15:43:49
Zodra een spoiler op een voertuig word bevestigd is die spoiler inderdaad een onderdeel van het voertuig (en zou je dus met bijvoorbeeld scherpe hoeken te maken kunnen krijgen).

Het begint alleen zo langzamerhand een welles-nietes spelletje te worden, dus ik ben benieuwd wie er met tegenbericht gaat komen ... En dat we (wettelijk gezien) gewoon met sneeuwkettingen mogen rijden  3hj
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #42 Gepost op: 25 december 2010, 15:49:59
Om ook een duit in het zakje te doen, volgens mij gaat het om de uitstekende metalen delen in het loopvlak. De regeling voertuigen spreekt over "Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken." En volgens mij is dat precies wat er gebeurd als je gebruik maakt van sneeuwkettingen.

Dat het feitenboekje spreekt over beschadigingen is dan weer een aardige. Maar het feitenboekje is (volgens mij) niet heilig.
Digitaal onderzoek


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #43 Gepost op: 25 december 2010, 15:58:42

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/vragenformulier/?r1=true

Om er achter te komen hoe en wat omtrent het gebruik van sneeuwkettingen heb ik de bovenstaande link gebruikt en het formulier ingevuld.
En nu maar wachten hoe snel ik een reactie krijg.
Het bericht wat ik verzonden heb is:

Geachte heer/mevrouw,

Aangezien er de laatste tijd nog al veel sneeuw is gevallen in bepaalde delen van het land waardoor je eigenlijk een beroep moet doen op het gebruik van
sneeuwkettingen lees ik overal dat je als burger geen gebruik mag maken van sneeuwkettingen.

De politie Limburg verkondigt dat zij hiervoor een uitzondering hebben alleen kan ik nergens een wetsartikel terugvinden waarin expliciet staat vermeld
dat je als burger geen gebruik mag maken van sneeuwkettingen.

Graag verneem ik van U op grond van welk wetsartikel het verboden is voor mij als burger om gebruik te maken van sneeuwkettingen.
Verder verzoek ik U om ook aan te geven wat het boetebedrag is en welke feitcode hier aan hangt.

Met vriendelijke groet,

X.X. Xxxxxxx
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Meldkamers.startpagina.nl

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • Meldkamers.startpagina.nl
    • alles over alarm en meldkamers
Reactie #44 Gepost op: 25 december 2010, 16:03:05
Op het nieuws van 18u werd er gezegd dat sneeuwkettingen bij burgers momenteel gedoogd wordt in Limburg.

kom kom niet zeuren zomers hoor ik jullie ook nooit ! whaha


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #45 Gepost op: 26 december 2010, 00:36:54
Ik ben benieuwd naar het antwoord :) .

Ik kwam daarstraks namelijk ook amper van mijn plek  :'( .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #46 Gepost op: 26 december 2010, 01:09:02
Ik ben benieuwd naar het antwoord :) .

Ik kwam daarstraks namelijk ook amper van mijn plek  :'( .

Als ik antwoord heb dan zal ik het gelijk hier plaatsen maar ik vermoed dat het nog wel even kan duren vanwege het kerstreces.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #47 Gepost op: 26 december 2010, 02:25:52
Om ook een duit in het zakje te doen, volgens mij gaat het om de uitstekende metalen delen in het loopvlak. De regeling voertuigen spreekt over "Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken." En volgens mij is dat precies wat er gebeurd als je gebruik maakt van sneeuwkettingen.

Dat het feitenboekje spreekt over beschadigingen is dan weer een aardige. Maar het feitenboekje is (volgens mij) niet heilig.


En dat is volgens mij de spijker op zijn kop.
Het loopvlak van de band. Op het moment dat er een ketting omheen ligt maakt die ketting geen deel uit van de band ... maar wel van het loopvlak van die band.

Begrijp me niet verkeerd ... ik ben zeker geen tegenstander van sneeuwkettingen. Zeker niet zolang de verkeersveiligheid ermee wordt verhoogd.
De beukennootjes die sneeuwkettingen omleggen en vervolgens alsnog 140 denken te kunnen rijden ...
Het argument dat de weg beschadigd wordt ... kul ... al gezien wat voor gaten er in de weg zitten door het strooizout?

Maar goed ... zoals het er nu naar uitziet is de winter officieel net pas begonnen en wachten we de reactie van Ome Cor (Spee) rustig af.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #48 Gepost op: 26 december 2010, 11:32:14
Het argument dat de weg beschadigd wordt ... kul ... al gezien wat voor gaten er in de weg zitten door het strooizout?

Gaten komen niet door strooizout maar door bevriezing van water in het asfalt. Door er vervolgens verkeer over te laten rijden breken deze stukjes asfalt af en ontstaan er gaten.
Met sneeuwkettingen ga je dit op veel meer plekken krijgen. In Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland gebruiken ze ander asfalt, waardoor de wegdekbeschadiging bij het gebruik van winterbanden vele malen kleiner is
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #49 Gepost op: 26 december 2010, 12:59:48
Gaten komen niet door strooizout maar door bevriezing van water in het asfalt. Door er vervolgens verkeer over te laten rijden breken deze stukjes asfalt af en ontstaan er gaten.
Met sneeuwkettingen ga je dit op veel meer plekken krijgen.
In Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland gebruiken ze ander asfalt, waardoor de wegdekbeschadiging bij het gebruik van winterbanden vele malen kleiner is

Wordt het dan héél misschien niet eens tijd dat men hier in Nederland eens stopt met eigenwijs zijn en steeds opnieuw het wiel willen uitvinden.
Ga praten met landen waar ze veel meer ervaring hebben met de combinatie die asfalt en sneeuw heet en leg dat zelfde asfalt hier ook neer
als blijkt dat daar veel minder asfaltgaten problemen zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen