T1 en/ of T2 alschtoffers

Auteur Topic: T1 en/ of T2 alschtoffers  (gelezen 9899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

BRWNL

  • Gast
Gepost op: 29 augustus 2004, 22:58:44
???
Wie kan mij vertellen wat er bedoelt wordt als er binnen de ambulance hulpverlening gesproken wordt over T1 en T2 slachtoffers. Ik neem aan dat het gradatie is van verwondingen en/ of bewustzijn????
Alvast dank voor uw reactie.




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:08:54
Inderdaad! Een stukje van een Rode Kruis website:
T1 slachtoffers moeten binnen een uur geholpen worden, dus bijvoorbeeld mensen met hartklachten, ademhalingsproblemen of ernstige bloedingen.
T2 slachtoffers dienen binnen acht uur medische hulp te hebben gekregen, denk aan mensen met botbreuken die niet direct in levensgevaar verkeren.
T3 slachtoffers zijn de licht gewonden en zij mogen nadat hun verwondingen verzorgd zijn, al weer vrij snel door naar de locatie voor centrale opvang en verzorging van de slachtoffers.

Er zijn ook T4 slachtoffers, deze  worden niet meer geholpen omdat ze zo ernstig gewond zijn. Dit is enkel van toepassing in oorlogsituaties.

Als ik nog wat tegen komt wat iets duidelijker is, post ik dat nog even.

Christian


Michel

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:39:45
Het voorgaande klopt wel in grote lijnen. Maar in het boek Hulpverlenen bij Ongevallen en Calamiteiten staat het net even iets anders en ik denk ook iets makkelijker te hanteren.

Citaat
Bij triage worden de volgende urgentieklassen gehanteerd:
T1 Urgentieklasse 1 (ABC-instabiele slachtoffers, te behandelen binnen twee uur): gewonden van wie het leven onmiddelijk wordt bedreigd door obstructie van de ademwegen (A) en/of door stoornissen van de ademhaling (B) en/of circulatie (C).
T2 Urgentieklasse 2 (ABC-stabiele slachtoffers, te behandelen binnen zes uur): gewonden van wie het leven na enkele uren wordt bedreigd door een obstructie van de ademwegen, stoornissen van de ademhaling en/of circulatie of die gevaar lopen op ernstige infecties of invaliditeit wanneer zij niet binnen zes uur na het oplopen van het letsel worden behandeld.
T3 Ugentieklasse 3 (ABC-stabiele slachtoffers): gewonden die niet worden bedreigd door een obstructie van de ademwegen, stoornissen van de ademhaling en/of circulatie, ernstige infectie of invaliditeit.
T4 Urgentieklasse 4 (ABC-niet te stabiliseren slachtoffers): gewonden van wie onder de gegeven omstandigheden de ademweg niet kan worden vrijgemaakt en vrijgehouden, de ademhaling niet kan worden veiliggesteld, bloedingen niet tot staan kunnen worden gebracht en schock niet kan worden bestreden, met als zwaarwegende conclusie: niet (meer) behandelen.

Een slachtoffer zal praktisch nooit in urgentieklasse 4 worden ingedeeld. Alleen onder buitengewone omstandigheden (bijvoorbeeld in oorlogsituaties) wordt de indeling tot en met T4 gehanteerd.

De beschikbare hulpverleningscapaciteit zal vooral worden aangewend voor de groep T1 (onmiddelijk ingrijpen) en voor de groep T2 (snelle eerste hulp, definitieve behandeling later), waardoor slecht een klein gedeelte van de beschikbare capaciteit overblijft voor groep T3. Deze groep zal over het algemeen met ander vervoer dan per ambulance naar een opvangplek gebracht worden.

Groeten van Michel


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:47:33
Zoiets zocht ik, Michel, maar Google gaf dat aan als een van de eerste keuzes. ;)

Christian


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2004, 13:16:59
Zoiets zocht ik, Michel, maar Google gaf dat aan als een van de eerste keuzes. ;)

Christian

Heb jij je opleidingsboek als Sigmalid niet binnen handbereik dan? ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2004, 13:30:49
Ja, maar dan moet ik mijn stoel een kwartslag draaien en Google is dan toch sneller! 8) :P

Christian


ikke

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2004, 14:09:40
hehe luilak ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2004, 17:09:58
Ja, maar dan moet ik mijn stoel een kwartslag draaien en Google is dan toch sneller! 8) :P

Christian
tsja,je zou ook eens in een boek moeten bladeren he ;D ;D


Michel

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2004, 13:34:22
Dat ik citeer betekent niet dat ik het boek er ook bijpak. Ik heb het gewoon een keertje doorgelezen  ;)

Groeten van Michel