GRIP 3 Zeer grote brand Tata Steel Willem Bakkerweg - Beverwijk 27-12-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Tata Steel Willem Bakkerweg - Beverwijk 27-12-2010  (gelezen 34098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #40 Gepost op: 28 december 2010, 06:29:56
p2kflex
05:09:16 28-12-10GROUP-2PRIO 2 CORUS CAEGPOORT #2161# WILLEM BAKKERWEG BEVERWIJK BINNENBRAND INDUSTRIE (INZET AANPASSING: aflossing) 2 MAN VOOR DE HA
0107439BRW Kennemerland (Beverwijk) (Chauffeurs)
0107481BRW Kennemerland (Beverwijk) (Lichtkrant)
0107484BRW Kennemerland (Beverwijk Oost) (Besturing Kazerne)
p2kflex
04:55:29 28-12-10GROUP-1PRIO 2 CORUS CAEGPOORT #2161# WILLEM BAKKERWEG BEVERWIJK BINNENBRAND INDUSTRIE (INZET AANPASSING: aflossing) [ ]
0107611BRW Kennemerland (Heemstede) (Vrijwilligers)
0107619BRW Kennemerland (Heemstede) (Chauffeurs)
0107681BRW Kennemerland (Heemstede) (Lichtkrant)
0107684BRW Kennemerland (Heemstede) (Besturing Kazerne)
p2kflex
04:17:55 28-12-10GROUP-1PRIO 2 CORUS CAEGPOORT #2161# WILLEM BAKKERWEG BEVERWIJK (INZET AANPASSING: aflossing) [ 595 ]
0106525BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden)
p2kflex
04:12:29 28-12-10GROUP-1PRIO 2 CORUS CAEGPOORT WILLEM BAKKERWEG BEVERWIJK BINNENBRAND INDUSTRIE (INZET AANPASSING: aflossing) [ 747 ]
0108511BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 1)
0108581BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant)
p2kflex
02:13:35 28-12-10GROUP-1PRIO 2 CORUS CAEGPOORT #2161# WILLEM BAKKERWEG BEVERWIJK BINNENBRAND INDUSTRIE [634]
0107711BRW Kennemerland (Uitgeest) (Vrijwilligers)
0107781BRW Kennemerland (Uitgeest) (Lichtkrant)
0107784BRW Kennemerland (Uitgeest) (Besturing Kazerne)
p2kflex
00:26:35 28-12-10-ALPHA-PRIO 2 CORUS CAEGPOORT WILLEM BAKKERWEG BEVERWIJK [ 2 MAN AFLOSSING H-SL]
0107719BRW Kennemerland (Uitgeest) (Logistiek)


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Reactie #41 Gepost op: 28 december 2010, 07:27:50
p2kflex
07:07:42 28-12-10GROUP-1PRIO 2 CORUS CAEGPOORT #2161# WILLEM BAKKERWEG BEVERWIJK BINNENBRAND INDUSTRIE (INZET AANPASSING: aflossing) [ 642WEST ]
0107421BRW Kennemerland (Beverwijk West) (Blusploeg)
0107481BRW Kennemerland (Beverwijk) (Lichtkrant)
0107488BRW Kennemerland (Beverwijk West) (Besturing Kazerne)
p2kflex
05:32:20 28-12-10GROUP-1PRIO 2 CORUS BB22 (INZET AANPASSING: aflossing) [ 941 942 ]
0108110BRW Kennemerland (Bedrijfsbrandweer Corus) (Ploeg A Totaal)
0108140BRW Kennemerland (Bedrijfsbrandweer Corus) (Ploeg B Totaal)
0108181BRW Kennemerland (Bedrijfsbrandweer Corus) (Lichtkrant)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #42 Gepost op: 28 december 2010, 09:19:40
Grote brand bij staalfabriek Beverwijk  
Uitgegeven: 27 december 2010 19:40
Laatst gewijzigd: 28 december 2010 06:54

VELSEN-NOORD – Een grote uitslaande brand heeft maandagavond een fabriekshal verwoest op het terrein van staalproducent Tata Steel in Velsen-Noord. Bij de brand zijn geen slachtoffers gevallen, zo meldde de Veiligheidsregio Kennemerland. Wel mogen delen van het zwaar beschadigde gebouw als verloren worden beschouwd, meent de brandweer. De brand brak aan het begin van de avond uit in een grote fabriekshal waar staal voor onder meer autofabrikanten wordt verwerkt. Omliggende fabriekshallen werden voor de zekerheid ontruimd en meerdere brandweerkorpsen uit de regio assisteerden om te voorkomen dat de brand oversloeg naar andere hallen.
De brandweer had het vuur pas na middernacht onder controle. Om kwart over één 's nachts werd het sein brand meester gegeven, al zal het nablussen volgens de brandweer nog wel even duren.
Bij de brand sloegen op sommige momenten de vlammen uit het dak en dit ging gepaard met veel rookontwikkeling. Er zijn daarbij kleine hoeveelheden gevaarlijke stoffen vrijgekomen, maar de concentraties daarvan waren zo klein dat dit geen gevaar opleverde voor de volksgezondheid. Uit voorzorg gaf de   http://www.nu.nl/binnenland/2410780/grote-brand-bij-staalfabriek-beverwijk.html

Zo zie ik het graag: wel gevaarlijke stoffen vrijgekomen, maar...... Dat er geen gevaarlijke stoffen zouden zijn vrijgekomen, zoals in sommige eerdere berichten stond, gelooft toch geen kip?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #43 Gepost op: 28 december 2010, 15:23:25
Koudband-2 staat benoorden het getroffen pand. Warmband-2 staat bezuiden het getroffen pand.
Hoezo doorslag?

Het pand wat ik heb zien branden was toch echt Beitsbaan-22. Wat die voor verbindingen heeft met Koudband-2 weet ik niet. Dat was niet te zien door de grote hoeveelheid rook. Koudband-2 kan in principe gevaar hebben gelopen. Maar Warmband-2 ligt op ruime afstand benedenwinds. Voor zover zichtbaar is daar ook geen brandweeractiviteit geweest.

Verder heb ik geen brand gezien in de PAD en PAC hallen die aan de Beitsbaan-22 vast gebouwd zitten.
Dat zou er op duiden dat niet zo zeer de machinerie maar meer het dak heeft gebrand?
ko er is een ondergrondse gang van de warmband naar de koudband waardoor de rollen getransporteerd worden op een soort van kettingbaan.
de rollen gaan naar de koudband om ingepakt te worden
misschien dat er via deze gang wat vuur is meegekomen

vanavond ga ik weer te werk dus zal ik er vast wel meer over horen
zodra ik wat weet zal ik er meer over vertellen

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #44 Gepost op: 28 december 2010, 18:06:57
ko er is een ondergrondse gang van de warmband naar de koudband waardoor de rollen getransporteerd worden op een soort van kettingbaan.
de rollen gaan naar de koudband om ingepakt te worden
misschien dat er via deze gang wat vuur is meegekomen
vanavond ga ik weer te werk dus zal ik er vast wel meer over horen
zodra ik wat weet zal ik er meer over vertellen
Dat is mij bekend, maar deze schijnt men vrij simpel te kunnen afsluiten. Bovendien, heeft deze gang dan een verbinding met Beitsbaan-22?


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #45 Gepost op: 28 december 2010, 19:33:56
Dat is mij bekend, maar deze schijnt men vrij simpel te kunnen afsluiten. Bovendien, heeft deze gang dan een verbinding met Beitsbaan-22?
geen flauw idee ko
ik moet om 2200 beginnen en dan zullen we ongetwijfeld te horen krijgen wat er is gebeurt
ik zal hier morgenochtend even een verslagje neerzetten

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #46 Gepost op: 29 december 2010, 17:13:01
Dit alles kan nog wel een staartje krijgen, mede kijkende naar met welke stoffen er gewerkt wordt ter plaatse.




Onderzoek Geheimzinnige roetdeeltjes
Gepubliceerd op 29 december 10, 16:02 Laatst bijgewerkt op 29 december 10, 16:15

HEEMSKERK - De milieudienst van staalbedrijf Tata Steel gaat met duinbeheerder PWN onderzoeken wat de herkomst is van zwarte roetdeeltjes die overal in het bos- en duingebied bij het industriecomplex zijn neergekomen en of deze schadelijk zijn. Het vermoeden bestaat dat de deeltjes zijn vrijgekomen bij de brand van maandagavond toen in Beitsbaan 22 van de staalonderneming enige tijd een grote brand woedde.

Er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan, maar de schade aan de loods was enorm. De productiedirecteur van Beitsbaan 22 - waar gewalste rollen staal worden ontdaan van oxides - meldde gisteren in deze krant dat er geen milieueffecten zijn door de brand.

Maar een trouwe bezoeker van het bosgebied - op zo’n twee kilometer afstand van de bewuste fabriek - zet daar zo zijn vraagtekens bij. Bij de ingang van het recreatiegebied aan de Oudendijk in Heemskerk liggen her en der zwarte roetdeeltjes, variërend van enkele millimeters tot brokken van enkele centimeters. ,,Die lagen voorheen hier nog niet’’, aldus de bezoeker die anoniem wil blijven. Een medewerker van de milieudienst is gistermiddag hoogstpersoonlijk polshoogte komen nemen. Hierbij werd hij vergezeld door boswachters van PWN. ,,We gaan waarschijnlijk eerst het gebied inventariseren. Dit is namelijk een gebied waar drinkwater wordt gewonnen. Dus worden ook monsters in het laboratorium onderzocht.’’ Bij de voorlichting van Tata was woensdag niemand bereikbaar voor commentaar.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article5647201.ece/%0A--------------Onderzoek-Geheimzinnige-roetdeeltjes%0A-------------


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 29 december 2010, 17:38:46
De discussie over de rol van Crisis.nl is op verzoek afgesplitst naar een eigen topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46610.0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #48 Gepost op: 30 december 2010, 20:45:50

Het pand wat ik heb zien branden was toch echt Beitsbaan-22.


de brand was inderdaad bij een van de drie beitsbanen.
deze ligt nu stil. hal en interieur schade.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article5785521.ece/Brandweerauto-al-in-2008-%E2%80%99ingeleverd%E2%80%99-

Brandweerauto al in 2008 ’ingeleverd’
Gepubliceerd op 07 januari 11, 16:17 Laatst bijgewerkt op 07 januari 11, 16:19

BEVERWIJK - Burgemeester Han van Leeuwen van Beverwijk heeft er in 2008 zelf mee ingestemd dat de hoogwerker van de Beverwijkse brandweer, als die definitief stuk zou gaan, niet vervangen hoefde te worden.

Onlangs ging de hoogwerker stuk, wat bij de brand in Beitsbaan 22 bij Tata Steel tot gevolg had dat er hoogwerkers uit Heemstede en Haarlem moesten uitrukken. Tijdens die brand bleef de Beverwijkse hoogwerker werkeloos voor de kazerne staan.

Volgens Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) heeft het gemis aan de Beverwijkse hoogwerker geen negatieve gevolgen voor de brandveiligheid in de regio. CDA-fractieleider Vincent Kellenaar betwist dit. ,,We hebben die wagen toch niet al die jaren voor niets gehad?’’

Kellenaar wijst erop dat de gemeenteraad in 2008 of later niet over het besluit van Van Leeuwen is ingelicht. ,,We zijn slecht geïnformeerd, terwijl we iets anders hadden afgesproken.”

Kellenaar vraagt zich nu af hoe het met ander Beverwijks brandweermaterieel zal gaan, als dat aan het einde van zijn levensduur komt. Hij wil er volgende maand met de gemeenteraad over vergaderen.