Brandweerman vervolgd voor omver spuiten visser

Auteur Topic: Brandweerman vervolgd voor omver spuiten visser  (gelezen 11177 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 28 december 2010, 22:21:35
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8607603/___Uitrollen_en_spuiten_maar___.html?sn=binnenland,buitenland

di 28 dec 2010, 20:02 | 7 reacties | lees voor
'Uitrollen en spuiten maar'

ALMELO -  Een Twentse brandweerman die twee jaar geleden een visser van zijn stoeltje zou hebben gespoten, ontkent dat voor de rechter. "Mijn bluskanon is niet eens sterk genoeg om een mens omver te spuiten", zei brandweerman K. in de rechtbank in Almelo, waar de opmerkelijke zaak vrijdag voor de meervoudige strafkamer behandeld werd.

K. was in de zomer van 2008 met een paar collega's van de bedrijfsbrandweer van chemieconcern Elementis bij camping Het Grasbroek aan het oefenen geslagen met de brandweerspuit. Visser B.J. Otten zat op dat moment met zijn hengel in het water te wachten tot er iets zou toehappen. De brandweerman zette de oefening stop toen Otten en zijn medevissers hun beklag deden dat ze niets meer vingen, meldt de Stentor.

Wat er daarna gebeurt blijft nog onduidelijk. Volgens de visser werd hij door het waterkanon van K. geraakt. De brandweerman en zijn collega's menen echter dat Otten gewoon uitgleed op het nat geworden gras. Volgens de spuitgast is het overigens niet eens mogelijk dat met zijn kanon een mens omver kan worden gespoten, zo claimde hij voor de rechter.

De officier van justitie was er vrijdag snel klaar mee. Volgens Damen was er geen bewijs dat de waterstraal uit het kanon dat K. bediende de visser heeft geraakt. De recreant is mogelijk gewoon uitgegleden op het nat geworden gras, zeiden de brandweermannen op hun beurt. Damen vroeg daarom om vrijspraak.

Op de vraag van rechter Jordaans of er niet eerst gewaarschuwd wordt voordat de spuitgasten met hun oefeningen begonnen antwoordde K.: "Eigenlijk niet." De rechter reageerde daarop droogjes met: “Is het gewoon uitrollen en spuiten maar?”

Het Openbaar Ministerie wilde de zaak aanvankelijk niet oppakken maar werd daartoe gedwongen nadat het slachtoffer Otten naar het Gerechtshof in Arnhem was gestapt om vervolging af te dwingen. De uitspraak volgt.




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 28 december 2010, 22:47:23
Is het echt niet mogelijk iemand omver te spuiten?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 28 december 2010, 22:51:44
Reken maar dat het met de SB's bij ons op het werk gaat lukken ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2010, 07:32:38
Ja hoor best mogelijk. Vergeet niet dat het gras nat is geworden zoals ik in de tekst lees. Er is dan maar iets nodig om uit balans te raken en te vallen.

Maar even goed kan je wel iemand die er niet op bedacht is omver spuiten. Zeker omdat hier gesproken wordt over een kanon. Dit zal dan op zijn minst het straat waterkanon zijn die standaard op een biza bepakte TS zit. Dit kanon heeft een water levering van 1500 tot 2000 liter per minuut. en dat is een best beetje water als het tegen je aan gespoten word
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2010, 10:52:31
Ja hoor best mogelijk. Vergeet niet dat het gras nat is geworden zoals ik in de tekst lees. Er is dan maar iets nodig om uit balans te raken en te vallen.

Maar even goed kan je wel iemand die er niet op bedacht is omver spuiten. Zeker omdat hier gesproken wordt over een kanon. Dit zal dan op zijn minst het straat waterkanon zijn die standaard op een biza bepakte TS zit. Dit kanon heeft een water levering van 1500 tot 2000 liter per minuut. en dat is een best beetje water als het tegen je aan gespoten word

Dan pleit de opmerking " het overigens niet eens mogelijk dat met mijn kanon een mens omver kan worden gespoten" niet in zijn voordeel... En hij stond zo sterk met de verklaring van hem en zijn maten tegenover die van één visser. Maar aan de andere kant: waarom zou die visser dat uit zijn duim zuigen en zoveel moeite doen om zijn gelijk te halen als er niets aan de hand is geweest? Natuurlijk vraagt de officier vrijspraak, ze werden tot het aanhangig maken van de zaak gedwongen en zijn dan altijd heel consequent voor de aangeklaagde partij. Dat zegt niets over de uitspraak, de rechter weet dit en volgt zijn eigen plan en er kan dus nog een verooreling uit voort komen. Nog een instinkertje, als het gras nat geworden is waardoor de visser uitgegleed (volgens de brandweerman) zal in ieder geval in zijn richting gespoten zijn, anders was het gras daar niet nat geworden...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2010, 11:13:16
Laten we voor Brandweer Nederland hopen dat de visser het verkeerd gezien heeft en dat hier geen sprake is van een complot/meineed vanuit het betreffende korps.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2010, 11:33:48
Laten we voor Brandweer Nederland hopen dat de visser het verkeerd gezien heeft en dat hier geen sprake is van een complot/meineed vanuit het betreffende korps.


Nou, het is een bedrijfsbrandweer, dus ik zou me als "brandweer Nederland" niet te zeer aangesproken voelen.

Het kan me best voortellen dat zo'n ploegje brandweermannen die gemaand worden te stoppen door een visser die zeurt dat hij niets meer vangt wel voor "een geintje te porren is".


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2010, 11:52:25
Dat kan ik me ook voorstellen al is het wel erg onprofessioneel.
Op het moment dat daarvoor echter meineed gepleegd wordt hebben we het niet meer over een geintje maar over een misdrijf.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2010, 11:53:44
Is het echt niet mogelijk iemand omver te spuiten?

Het hangt ook wel een beetje van de afstand af. Als je voor een LD-straal gaat staan is dat zeker ook geen pretje, er geldt dus ook dat wanneer je dichtbij het (straat)waterkanon staat je een beste klap kan krijgen.

hmmm...mooie om eens een keer uit te proberen juhf bkll
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2010, 12:10:54
Erg vreemde gang van zaken, zeker nu omdat dit incidentje bij de rechter ligt. Ik kan me zo voorstellen dat een rechter wel wat beters te doen heeft dan dit soort klusjes.
Gezien het feit DAT het bij de rechter ligt, doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is. Het incident opzich zou met een klacht naar de leiding van deze brandweerploeg, en met een excuses terug naar de visser afgehandeld kunnen worden.