Verbindingsdienst

Auteur Topic: Verbindingsdienst  (gelezen 16023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #20 Gepost op: 10 april 2005, 22:44:15
Wie is de oorzaak van het conflict ? De vierdaagse of de VBD.

Laat ik het zo zeggen, beiden (projectteam vierdaagse NRK en de VBD) zijn debet aan het conflict. Het is een kwestie van geven en nemen, maar kennelijk kunnen beide partijen dat niet zo goed...

De vierdaagse kan natuurlijk zo terecht bij de verhuurbedrijf. Zijn er genoeg. Er is zelfs eentje die werkt met en trunking (terta) systeem en dus en landelijk dekkend net heeft.

http://home.planet.nl/~leliecom/
http://www.flash-rental.com/
http://www.fegeluid.nl/index2.html

Heel leuk en aardig die bedrijfjes die je hierboven hebt neergezet, maar geen van allen kunnen leveren (knowhow, mankracht, materiaal, lokaties voor relais, etc, etc) en onderhouden (bijvoorbeeld alle dagen een portofoondekkend verbindingsnet op en langs de gehele route) wat de vbd van het RK levert aan het projectteam vierdaagse NRK en aan de KNBLO tijdens de vierdaagse. Daarnaast heeft het NRK niet het geld om een externe organisatie in te huren om de verbindingen te regelen (denk alleen al aan de kosten voor mankracht, dan hebben we het nog geeneens gehad over het materiaal).

Maar goed, we zullen zien.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 11 april 2005, 16:31:53
Ik las laast en artikel in het maandblad "verbinding"van nov.2004  (www.verbinding.nl) dat een verbindings man van het NRK  zich al bezig hield met verwanten informatie ??

Zal dit al en voorteken zijn ??

Verder is er en alternatief. www.dares.nl

En hier mist het verbindingsdienst  ook de boot .


Dat een NRK verbindingsman zich ook bezig houd met verwanten informatie, hoeft wat mij betreft niet een voorteken te zijn. Het draagt alleen maar bij tot een betere inzetbaarheid van een vrijwilliger en kan alleen maar leiden tot een betere samenwerking tussen verschillende soorten hulpverlening van het RK.

Wat betreft DARES
IK denk niet dat het RK hier een boot mist. Dares is opgezet met een heel ander doel dan de verbindingen dienst van het rode kruis. Dares is opgericht door een groep  gelicenceerde radioamateurs die in geval van calamiteiten graag hun kennis en apparatuur beschikbaar stellen.

In mijn ogen is de VBD van het RK een dienst die ingezet word bij evenementen en spoedeisende hulpverlening, waar dares zich bezig wil houden met het opzetten van nood communicatie voor minder spoedeisende communicatie. In mijn ogen goed te combineren met verwanten informatie van het RK.  DARES mag op de amateur frequenties veel meer dan het RK op de VBD frequenties. Er zijn meer kanalen beschikbaar en digitale communicatie netwerken voor computers zijn ook goed te realiseren. Zie dares als een goede leverancier die  onder primitieve omstandigheden een goed netwerk van verbindingen op kan zetten. Waar bij spraak, email en wat nog meer overgebracht kan worden door de ether en internetverbindingen.

In mijn beleving bijten de RK VBD en DARES elkaar niet en zouden ze eerder samen moeten werken dan elkaar als concurenten moeten zien.


Over C2000 en commerciele netwerken.
Zelfs als, het rode kruis zou kunnen aanhaken bij het C2000 netwerk zal je bij evenementen en inzetten eigen rode kruis centralisten nodig hebben. Na een jaar bij het RK actief te zijn en ook voor de verbindingen dienst ben ik er al wel achter dat een centralist meer moet kunnen dan alleen een "beetje" radio verkeer afhandelen. Verder zal een CPA centralist niet echt blij zijn als hij ook nog eens alle RK medewerkers zou moeten aansturen.  :o

Verder zullen er best commerciele bedrijven zijn die een goede infrastructuur kunnen leveren waar het RK gebruik van zou kunnen maken. De vraag of het goedkoper en beter is, is nog maar de vraag. Helaas kom je hier alleenmaar achter als je het probeert. Het risico is alleen dat als blijkt dat het niet werkt, je de vrijwilligers vaak niet terug krijgt om het weer op te pakken en opnieuw op te zetten.

Joost pe1rcd, VBD RK Zandvoort, (geen lid van DARES maar wie weet in de toekomst ;)  )  EHBOer
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


urlie

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 11 april 2005, 20:15:56

In mijn ogen is de VBD van het RK een dienst die ingezet word bij evenementen en spoedeisende hulpverlening, waar dares zich bezig wil houden met het opzetten van nood communicatie voor minder spoedeisende communicatie.


Wanneer ik naar onze Belgische buren kijk, zie ik dat de samenwerking tussen Rode Kruis en zendamateurs goed verloopt (de zendamateurs zijn zowel lid van het RK als van de zendamateurvereniging UBA).
De zendamateurs zijn ook tijdens normale evenementen actief, zorgen voor het verbindingsmateriaal, zetten tijdelijke repeaters op en zorgen voor een netcontrolestation. Alles wat in Nederland de VBD doet, dus... het kan alle kanten op  ;)

Zie bijvoorbeeld: http://rst.uba.be/RK-AREC/index.html


E. van Drie

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 15 april 2005, 17:27:17
Ik zou graag willen weten of er collega VB medewerkers in het land zijn, die nauwe contacten hebben met CPA. Ik bedoel zoals in Den Haag, dat zij de VC van de CPA/NRK bedienen. Daarnaast wie heeft er digitaal de opleiding medewerker Verbindingen. Ik zit bij het AC Utrecht (AC=Actie Centrum), wij doen vanuit daar de communicatie tussen de ingezette SIGMA eenheden en OV eenheden. Ik zou graag in contact komen met andere VB medewerkers, die hier ook ervaring mee hebben. Om te komen tot het opzetten van scholing\oefeningen.

SVP reageren naar evandrie@chechjemail.nl
GEEN onzin email aub ivm capaciteit!

bijvoorbaat dank


Henky

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 26 april 2005, 10:21:55
Laatste nieuws:
Sander Hoksbergen (landelijk coordinator VBD NRK) heeft zijn ontslag aangeboden. Hij ziet zichzelf de VBD niet door de komende veranderingen heen loodsen...


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #25 Gepost op: 26 april 2005, 14:31:51
Laatste nieuws:
Sander Hoksbergen (landelijk coordinator VBD NRK) heeft zijn ontslag aangeboden. Hij ziet zichzelf de VBD niet door de komende veranderingen heen loodsen...
Aanvulling: Niet per direct, maar per 1 augustus aanstaande.
Bovenstaande is een van de redenen waarom hij ontslag heeft aangeboden, echter niet de enigste.


urlie

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 26 april 2005, 17:28:09
Aanvulling: Niet per direct, maar per 1 augustus aanstaande.
Bovenstaande is een van de redenen waarom hij ontslag heeft aangeboden, echter niet de enigste.

Ondanks dat dit niet de enige reden is, denk ik toch dat dit geen gunstige ontwikkeling is...


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 28 april 2005, 22:37:33
Ondanks dat dit niet de enige reden is, denk ik toch dat dit geen gunstige ontwikkeling is...

geen wonder toch, als men al gsm gebruikt bij de oefening bonfire??

(lees andere topic)
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.


urlie

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 9 september 2005, 23:02:23
Iemand nog nieuws?

- Is er al een nieuwe landelijk coordinator verbindingen?
- Is de commissie van "wijze mannen" al tot een besluit gekomen m.b.t. het voortbestaan van de VBD?


Rolf

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 11 september 2005, 01:04:22
Citaat
De vierdaagse kan natuurlijk zo terecht bij de verhuurbedrijf. Zijn er genoeg. Er is zelfs eentje die werkt met en trunking (terta) systeem en dus en landelijk dekkend net heeft.

Go ik vraag me af wie dat landelijk dekkende TETRA netwerk dan wel heeft draaien?
Er is geveild voor commerciële TETRA (C2000 is ook TETRA) maar de vergunning houder heeft zijn verzoek weer terug gedraaid.
Even ter aanvulling hoogoven bedrijf Corus heeft een eigen TETRA netwerk dat werkt maar een aanbieder met landelijk dekkend net werk??? en TRAXYS van KPN gaat binnen kort ook de stekker uit.