Specialisme rietkapbrandbestrijding

Auteur Topic: Specialisme rietkapbrandbestrijding  (gelezen 81084 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Inderdaad, en de betonschaar mee naar boven voor het ijzerdraad. O0
Vandaar ook mijn suggestie van de recyprozaag. Die is lichter dan een kettingzaag, geeft minder moment tijdens het zagen, en met een recypro kun je in principe ook het ijzerdraad doorzagen.

We hebben het er ooit al wel vaker over gehad, maar heb jij nog iets van een schematische tekening van hoe de ijzerdraadjes lopen? En dan nog bij het verschil tussen een open constructie of een geschroefd dak.

En heb jij ervaring met verschillende kwaliteiten 'ijzerdraad'? Want kennelijk waren de ijzertjes die in het Noordwijkerhoute dak zaten van een dusdanig zware kwaliteit, dat dat de inzet ook nog eens bemoeilijkte.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik vondt nog een foto van de rieten dak in aanbouw, waarbij je duidelijk de ijzeren binddraad ziet lopen (horizontaal)


Die binddraden schijnen zo ongeveer elke halve meter voor te komen, en dan horizontaal over het dak.
Zowel het traditionele als het geschroefde dak worden op dezelfde wijze gebonden. Er wordt riet op de panlatten of dakschotten gelegt( het riet wordt van beneden naar boven gelegt), daarover heen worden de ijzere draden gelegt, en worden de ijzere daken vastgeschroeft aan of de panlatten, of aan het dakbeschot. Het riet wordt met de pluimen naar boven gelegt. Waardoor het zaak is dat als je een rieten dak moet plukken, je het riet naar beneden lostrekt. Ijzeren draden zoveel mogelijk losknippen, en het riet naar beneden trekken.

Overigens zal ik even kijken of ik informatie kan vinden over het detectie op rieten daken, gekoppeld aan een doormelding aan een PAC-centrale. ;)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Mooi plaatje, zo duidelijk heb ik ze nog niet gezien  O0

Volgens mij heb je toch een (uiteraard ijzeren) boven- én onderdraad? Zo te zien wordt er om de ongeveer 15-20 cm. een binddraad door het riet heen gestoken. Je hebt uiteindelijk meer geluk als je een horizontale baan moet verwijderen. Dan hoef je in principe alleen maar te weten waar de ijzerdraden zitten, en daartussen je zaagsnedes maken. Moet je een verticale baan vrij maken, dan moet je dus om de halve meter een ijzerdraad wegknippen.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Een plaatje van een een traditionele rieten kap zoals deze vaak voorkomt op oude boerderijen. Houd er dus rekening mee dat er ter hoogte van elke lat, dus om de 28 a 30 cm een ijzerdraad loopt. Vaak is het zo dat het afgetimmerd is onder de sporen (de balken die onder de latten doorlopen) waardoor je dus een behoorlijke luchtspouw krijgt.




Tegenwoordig kennen we ook de schroefdaken, het riet word rechtstreeks op een (isolatieplaat) bevestigd. zoals op onderstaande afbeelding. Hierdoor heb je geen luchtspouw, wat brandveiliger is. Ook hier zullen de ijzerdraden ongeveer om de 30 cm liggen.



(kennis opgedaan in de bouw, werk als timmerman en heb al heel wat daken voorbereid waar riet op komt te liggen. Ik denk dat ik behoorlijk wat vragen kan beantwoorden dus vraag gerust)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En zo krijgen we een mooi topic boordevol informatie 8)

Zeker het bekijken hoe een rieten dak is gemaakt kan erg nuttig zijn. Temeer omdat je die wetenschap goed kunt gebruiken bij een rieten kap brand, zo weet je dus dat je met het maken van brandsleuven het riet naar beneden moet trekken, en als je de ijzeren draden en binddraden goed los knipt het voor je zelf al een stuk makkelijker maakt. O0


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Wat ook belangrijk is om op te letten wat voor nokvorsten er gebruikt zijn i.v.m. gereedschap.
Ik denk dat men terughoudend moet zijn met manschappen op het dak zonder valbeveiling. Als men al beschikking heeft over een hoogwerker of ladderwagen, zou ik daar gebruik van maken. Zo snel mogelijk de nokvorsten eraf slaan en zowel vanbinnenuit als van bovenaf blussen. Dus zo snel mogelijk de brand uitbreiding vertragen.

Nog een tip; zodra je ruimte hebt gemaakt met het doorknippen van de dikke draden ( gaarde). Dan is het makkelijker om de brandgang breder te maken door de bundels riet zijwaarst van de dikke draad (gaarde) af te trekken. Dan moet je wel even kijken hoe de binddraden bevestigd zijn ( of ze om de pannenlatten heen zitten of om de dikke draad).

Helaas moet ik er nu vandoor, maar wordt vervolgd..

P.s.; met een binddraad wordt de bundel riet vast gezet op het dak. Dat kan om de pannenlatten of om de dikke draad (gaard) zie horizontal over het dak heen loopt of beide.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
P.s.; met een binddraad wordt de bundel riet vast gezet op het dak. Dat kan om de pannenlatten of om de dikke draad (gaard) zie horizontal over het dak heen loopt of beide.
Heb jij een indicatie van de diameter van de gaard, en van welk materiaal die gemaakt is? Is het bijvoorbeeld een staaf FeB500, of een gedraaide ijzeren kabel?


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Heb jij een indicatie van de diameter van de gaard, en van welk materiaal die gemaakt is? Is het bijvoorbeeld een staaf FeB500, of een gedraaide ijzeren kabel?

Volgens mij ligt dat rond de  5 a 6 mm en het is volgens mij gemaakt van gegalvaniseerd staaldraad. Ik ben niet bekend met de term FeB500. Ik zal het ook nog even allemaal opzoeken.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=41778.0
Bij deze brand was de gaard gemaakt van staaldraad (gegalvaniseerd) van rond de 5 mm.
Het voordeel hier was dat de bundels riet veelal op de gaard waren vastgemaakt en af en toe op de panlatten. Daardoor konden we eerder genoemde methode toepassen.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
FeB500 is een andere benaming voor 'betonijzer'.

En ik weet er niet veel van, maar wel dat dit zeker niet wordt gebruikt, want dat roest als uhm... als... nou ja, dat roest heel erg snel.  :D

Gegalvaniseerd staaldraad klinkt me inderdaad logischer in de oren. Dit zal dus ook massief staaldraad zijn, want een gevlochten kabel kan weer niet gegalvaniseerd worden. Die laag zou losspringen, door de onderlinge draaiing van de draadvezels.


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Tja, kunnen we wel erg kortzichtig ons materiaal alleen maar gebruiken waarvoor het aangeschaft is. Maar ik denk dat het filmpje van Enrico1972 erg duidelijk verteld hoe de fognail ook een brand in een slecht toegankelijke ruimte kan blussen. Je hebt binnen mum van tijd een gat in de dakschotten onder het riet, je duwt de fognail erdoor en het water doet de rest.
Als ik op dat filmpje zie dat de brand die behoorlijk uitslaat met een flinke vuurbelasting, met 10 seconden gesmoort wordt is dit dus weldegelijk een mooie methode.
Een betere methode dan maar te gaan staan afwachten. ::)

Daarom ben ik ook erg benieuw naar het volgend artikel:
http://www.hulpdienstenonline.nl/producten-preview/incident-preview
Hopelijk is die snel beschikbaar.