Boetes in verhouding met inkomen

Auteur Topic: Boetes in verhouding met inkomen  (gelezen 9318 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #30 Gepost op: 2 februari 2014, 14:01:15
En waarom mag het die directeur dan minder pijn doen? Die zal minder snel geneigd zijn de overtreding te laten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gast

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 2 februari 2014, 14:03:55
Draai het dan eens om, de laten de boetes hetzelfde MAAR voor de minder verdienende draaien we de boetebedragen naar beneden.
Dus, belonen voor het feit dat ze minder geld hebben, korting geven op de boete voor dezelfde overtreding. Past dat nog in het zelfde gevoelsplaatje?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #32 Gepost op: 2 februari 2014, 14:17:59
Ja hoor, dat past nog steeds in het plaatje. Je beloont mijn inziens niemand dat hij of zij minder verdient. Je compenseert alleen de boetes naar iemands salaris, en dat kan omhoog en omlaag.

Een bouwvakker verricht hele dagen zware werkzaamheden met grote risico's op letsel. Deze mensen zijn vaak lichamelijk rond hun 50ste of eerder al op. Ze zijn de voetveeg van het bedrijf en als er eentje overbodig wordt geacht wordt deze gewoon voorgoed naar huis gestuurd.
Toch is zijn salaris een schijntje van wat een directeur verdient. Een directeur die ook hard werkt, niet lichamelijk maar geestelijk, lange dagen maakt en vooral het risico loopt dat hij ergens voor verantwoordelijk gehouden wordt. Deze directeur loopt niet het risico dat hij lichamelijk op is, zijn risico op een bedrijfsongeval is ook lager maar hij is er wel verantwoordelijk voor dat het bedrijf blijft draaien en krijgt daar ook extra salaris voor. Dat maakt hem niet meer of beter dan een bouwvakker.

Je schrijft dat een bijstandsmoeder de overtreding dan maar niet moet plegen. Helemaal mee eens, maar waarom mag de directeur dat wel?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gast

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 2 februari 2014, 14:26:17
Citaat van: DiNozzo link=msg=1241570 date=1391347079
Je schrijft dat een bijstandsmoeder de overtreding dan maar niet moet plegen. Helemaal mee eens, maar waarom mag de directeur dat wel?

Nee, dat schrijf ik niet, noch leg ik dat verband. Beiden dienen geen overtredingen te maken. Doen beiden het wel dienen beiden voor dezelfde overtreding dezelfde boete te krijgen, de overtreding is immers hetzelfde. Wie het maakt, en wat voor vermogen of salaris hij heeft mag niets uitmaken.
Het verschil in "pijn" is niet te meten, niet voor een weinig-verdiener, niet voor een groot-verdiener.
Nog verder op basis van persoonlijke percepties en gevoel-in-de-beurs hierover blijven discussiëren leidt tot niets, behalve bevestigingen van verschil in standpunt. Ik laat het hier dan ook verder bij.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #34 Gepost op: 2 februari 2014, 14:31:52
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1241571 date=1391347577
Het verschil in "pijn" is niet te meten, niet voor een weinig-verdiener, niet voor een groot-verdiener.
Het gaat toch niet om het verschil in pijn? Pijn is sowieso een subjectief iets en wordt door iedereen anders ervaren. Het gaat juist om een boete die in dezelfde verhouding staat tot... Het kan best zijn dat mensen dat dan nog steeds als een verschil in pijn ervaren, maar als de boete 1% van je maandinkomen is dan voel je dat financieel theoretisch gezien even hard.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #35 Gepost op: 4 februari 2014, 00:18:39
Citaat van: Red link=msg=1241572 date=1391347912
Het gaat toch niet om het verschil in pijn? Pijn is sowieso een subjectief iets en wordt door iedereen anders ervaren. Het gaat juist om een boete die in dezelfde verhouding staat tot... Het kan best zijn dat mensen dat dan nog steeds als een verschil in pijn ervaren, maar als de boete 1% van je maandinkomen is dan voel je dat financieel theoretisch gezien even hard.

Niet helemaal, die bijstandsmoeder die zal onevenredig hard worden getroffen in het inkomen ten opzichte van een miljonair.
Een bijstandsmoeder houdt ongeveer 150 euro per maand over als zij een auto heeft.
Iemand die zeg maar 15.000euro per maand verdient ( en ja ik heb ze in mijn famillie ) die houdt per maand gewoon 5000 over.

Dan nog iemand die zoveel verdient en zoveel uitgeeft dat hij het ook zelf merkt kan ik geen medelijden mee hebben, hij/zij maakt de keuze om die uitgaven te doen.

Maar een boete naar gelang het inkomen kan ik in zekere zin wel bedenken, maar is niet uitvoerbaar. Want dat wordt een vrijbrief om overtredingen te maken, "ik heb het geld toch".  :(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #36 Gepost op: 4 februari 2014, 00:27:48
De boete moet aanvoelen als een tik op de vinger. De hoogte van je inkomen heeft daar niets mee te maken. Waar ik wel benieuwd naar ben is de gevolgen van het verhogen van de boete's. De hoogte heeft niets meer te maken met het veiliger maken van het verkeer. Sterker nog, ik denk dat "men" er alles voor over zal hebben om niet gepakt te worden. Als de boete steeds hoger wordt, zal die grens sneller bereikt zijn en zal men koste wat kost uit handen van de politie proberen te blijven. Daar zal het niet veiliger door worden.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #37 Gepost op: 4 februari 2014, 00:33:32
boetes zijn ALTIJD naar ratio = logische basis die ergens aan ten grondslag ligt = getalsverhouding die het maken van vergelijkingen makkelijker maakt

hoe je het went of keert: een boete van 100 euro is voor de een gelijk aan een dokters rekening voor de ander een week boodschappen. Het gaat niet om pijn, want pijn kost geen geld. Een boete wel. En wel naar ratio  0098
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #38 Gepost op: 4 februari 2014, 00:46:53
Citaat van: Bert65 link=msg=1242017 date=1391470068
De boete moet aanvoelen als een tik op de vinger. De hoogte van je inkomen heeft daar niets mee te maken. Waar ik wel benieuwd naar ben is de gevolgen van het verhogen van de boete's. De hoogte heeft niets meer te maken met het veiliger maken van het verkeer. Sterker nog, ik denk dat "men" er alles voor over zal hebben om niet gepakt te worden. Als de boete steeds hoger wordt, zal die grens sneller bereikt zijn en zal men koste wat kost uit handen van de politie proberen te blijven. Daar zal het niet veiliger door worden.

Dit is een interpretatie die jezelf maakt. Maar als jij makkelijk 100 euro kan missen zal die tik op de vingers een heel ander gevoel geven dan wanneer jij die 100 euro niet kan missen. Ik kom gasten tegen die een enveloppe uit de binnenzak trekken en 3200 euro neertellen of het 3x niks is. helaas maar IK kan dat niet! Misschien dat ik het verkeerde vak heb gekozen, dat zal dan wel! Misschien had ik beter koerier kunnen worden, maar DAAR gaat het niet om.  >:(

Nee! Dit gaat voor mij nu langzaam aan een principe kwestie worden: een boete is altijd naar ratio. Hoe je spiegel ook houdt, hoe je de boel ook omdraait, hoe je het went of keert: het maakt geen barst uit. Voor de een is een boete van 100 euro een hele andere beleving dan voor de ander bijvoorbeeld mijnheer Rutte of Vladimir P. Het is en het blijft naar ratio. En dus gaat het niet meer om het feit dat een boete hoger wordt, want een verhoging van 10 euro is voor de één een halve kop thee en voor de ander een druppel op een gloeiende plaat. Maar het blijft nog steeds ....... naar ratio

Simpel gelul. Klaar
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens