Schietincidenten politie 2011

Auteur Topic: Schietincidenten politie 2011  (gelezen 50905 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #210 Gepost op: 7 januari 2012, 23:30:45
Dat dacht ik eigenlijk ook, vandaar dat ik het vraag ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #211 Gepost op: 8 januari 2012, 07:28:54
Opzich wel apart dat waarschuwingsschoten niet worden mee geteld. Een waarschuwingsschot afvuren is namelijk alleen toegestaan in situatie's ''als er ook gericht geschoten mag worden''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #212 Gepost op: 8 januari 2012, 13:31:28
Opzich wel apart dat waarschuwingsschoten niet worden mee geteld. Een waarschuwingsschot afvuren is namelijk alleen toegestaan in situatie's ''als er ook gericht geschoten mag worden''.
Ik moest even zoeken of het in open bronnen terug te vinden was, maar de inzetcriteria zijn zelfs nog strenger. Ze komen alleen in actie als:
Citaat
3.2 Welke gevallen?

Deze Aanwijzing geldt in de volgende gevallen van geweldsaanwending:

a) Gevallen van vuurwapengebruik met de dood of enig lichamelijk letsel tot gevolg;

b) Overige geweldsaanwendingen met de dood of zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.
http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/politie/@155238/aanwijzing/
Dus ook bij gericht schieten waarbij niemand geraakt wordt doet de rijksrecherche in principe geen onderzoek. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er helemaal geen onderzoek gedaan wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #213 Gepost op: 8 januari 2012, 14:16:13
Ik moest even zoeken of het in open bronnen terug te vinden was, maar de inzetcriteria zijn zelfs nog strenger. Ze komen alleen in actie als:http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/politie/@155238/aanwijzing/
Dus ook bij gericht schieten waarbij niemand geraakt wordt doet de rijksrecherche in principe geen onderzoek. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er helemaal geen onderzoek gedaan wordt.
Volgens mij kan er ook een onderzoek ingesteld worden indien de korpschef dit noodzakelijk vind. Dus ook
bij jou laatste voorbeeld zou er alsnog een onderzoek kunnen komen indien dit noddzakelijk word geacht.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #214 Gepost op: 8 januari 2012, 14:17:48
Volgens mij kan er ook een onderzoek ingesteld worden indien de korpschef dit noodzakelijk vind. Dus ook
bij jou laatste voorbeeld zou er alsnog een onderzoek kunnen komen indien dit noddzakelijk word geacht.
Dat zou inderdaad kunnen, maar dat hoeft dus niet.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #215 Gepost op: 8 januari 2012, 15:00:11
Wel jammer, want als de burger doorheeft hoevaak de politie het wapen moet trekken en hoevaak men alleen al een waarschuwingsschot lost, dan zullen ze schrikken, nu krijg je het beeld dat het op zich wel meevalt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #216 Gepost op: 8 januari 2012, 17:36:56
Ik moest even zoeken of het in open bronnen terug te vinden was, maar de inzetcriteria zijn zelfs nog strenger. Ze komen alleen in actie als:http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/politie/@155238/aanwijzing/
Dus ook bij gericht schieten waarbij niemand geraakt wordt doet de rijksrecherche in principe geen onderzoek. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er helemaal geen onderzoek gedaan wordt.

Ik snap hem, doelde eigenlijk op het feit dat er in de media gemeld wordt ''dat er meer geschoten is'', terwijl men de waarschuwingschoten niet mee neemt in de berekening. Krijg je (nog) schokkendere cijfers gok ik.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #217 Gepost op: 8 januari 2012, 18:13:14
Alleen in 1994 waren er net zoveel schietincidenten als in 2011. De Raad van Korpschefs zei eerder dat er meer wordt geschoten door de verharding van de maatschappij. Maar volgens sociologen is de criminaliteit juist gedaald en is er geen duidelijke verklaring.

Opmerkelijke constatering door deze 'sociologen'. Een daling van het aantal misdrijven wil natuurlijk niets zeggen over de verharding van de maatschappij of een toename van wederspannigheid en ander  geweldgebruik richting de politie..  ::)
Senior GGP / Oost-Brabant


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #218 Gepost op: 10 april 2012, 14:22:10
Verdachte huiselijk geweld neergeschoten
Laatste update:  23 september 2011 22:06

ZEVENBERGEN
- Een man die twee familieleden en een hond heeft neergestoken is vrijdagavond in Zevenbergen door de politie neergeschoten.

Hij is geraakt door meerdere kogels en ligt zwaargewond op een operatietafel, meldt een politiewoordvoerder. Ook de twee familieleden van de man, vermoedelijk zijn opa en oma, zijn gewond naar een ziekenhuis gebracht.

Het incident vond iets na 20.00 uur plaats op de Bourgondiėstraat. Agenten waren daar naartoe gegaan vanwege een melding over huiselijk geweld. De man had een mes in zijn hand en de agenten zagen volgens de politiewoordvoerder geen andere mogelijkheid dan de man neer te schieten.

Of hij toen de agenten arriveerden al de twee familieleden en de hond had gestoken, is onbekend. Ook is het nog onduidelijk wat de toestand is van de twee slachtoffers en de hond. Het dier is naar een dierenarts gebracht.

De Rijksrecherche stelt zoals gebruikelijk een onderzoek in.
http://www.nu.nl/binnenland/2623962/verdachte-huiselijk-geweld-neergeschoten.html
Geen vervolging agenten na schietincident Zevenbergen

bron: http://www.om.nl/organisatie/rijksrecherche/werken_bij/@158665/vervolging-agenten/
5 april 2012 - Arrondissementsparket Breda

Er komt geen vervolging tegen twee politieagenten van korps Midden-West Brabant na een schietincident in Zevenbergen. De vader van het slachtoffer deed aangifte tegen hen nadat zij zijn zoon hadden neergeschoten op 23 september 2011. De man overleed enkele dagen later aan zijn verwondingen. Het Openbaar Ministerie Breda stelt geen vervolging in omdat het vuurwapengebruik gerechtvaardigd was in deze situatie.

Op de avond van 23 september kreeg de politie een melding van problemen in een woning in Zevenbergen. Er zou iemand gestoken zijn met een mes. De agenten die als eerste ter plaatse waren troffen een oudere man aan met een behoorlijk bloedende snijwond. De man die de grootvader van het slachtoffer bleek verklaarde dat  zijn kleinzoon in zijn woning was en dat  zijn echtgenote nog binnen was. Zij was ook gewond.  Inmiddels arriveerden er andere politieagenten. Een van de agenten ging samen met een hondengeleider en diensthond de woning binnen. Ze troffen de man aan die bovenaan de trap stond en met een mes zwaaide. De man reageerde niet op  het aanroepen door  de politie. Met behulp van de hond werd geprobeerd hem te overmeesteren. Dat lukte echter niet. De man was zeer agressief en stak in op de politiehond en het schild dat de agent droeg.

Bij een tweede poging om hem aan te houden werd pepperspray gebruikt maar ook dat mocht niet baten en agenten trokken zich buiten de woning terug waar zich inmiddels ook een menigte had verzameld. Kort daarop kwam de man met het mes naar buiten. Hoewel hem door verschillende agenten werd gesommeerd het wapen te laten vallen, deed de duidelijk agressieve man dit niet. Omdat hij in de richting liep van de politieagenten en de menigte, zagen twee agenten zich genoodzaakt om te schieten.  In totaal werden er met kleine tussenpozen vijf schoten afgevuurd.  Pas bij de laatste verwonding viel de man neer. Hij verwondde zichzelf daarna nog met het mes. De  22- jarige man uit Zevenbergen overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Het schietincident zorgde voor veel onrust zeker nadat in de omgeving het gerucht ging dat er op het latere slachtoffer was geschoten toen hij al op de grond lag. Daar is in het onderzoek van de rijksrecherche niets van gebleken. Het relaas van de gebeurtenissen op die dag worden onder andere ondersteund door de zeer gedetailleerde getuigenverklaringen van omstanders en politieagenten. Er is in de ogen van het OM zeker niet lichtvaardig gehandeld toen de twee agenten hun dienstwapen gebruikten.

De betrokken politieagenten en de nabestaanden zijn op de hoogte gebracht van de beslissing van het OM.
Samen sterk in de hulpverlening!


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #219 Gepost op: 10 april 2012, 14:24:45
Hoe gaat dat dan met die agenten vanaf het incident tot deze uitspraak? Zitten zij dan al die maanden thuis in afwachting deze uitspraak ?  ???
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.