Marine: Combinatie van drijfpak met zwemvest ongeschikt

Auteur Topic: Marine: Combinatie van drijfpak met zwemvest ongeschikt  (gelezen 22253 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2011, 22:54:23
De verdediging (Bloemendaal) gebruik geen steekhouden argument als ze beweren dat de pakken niet ondeugdelijk zijn omdat van de vier er toch nog drie aan de kant zijn gekomen.

Ik antwoord bij zulk soort argumenten dat het mensen gelukt is tussen het voortrazende verkeer de A1 over te steken, maar dat daar door nog niet bewezen is dat dit dus veilig is.

Als je het cijfermatig bekijkt zegt ie "de pakken zijn veilig, want 75% van de drenkelingen bereikt het strand. Dus het moet ergens anders aan liggen."

Ik hoor hem anders ook nog andere argumenten noemen.
Verder ben ik ook benieuwd naar dat rapport, maar ook waarom de marine het onderzocht heeft. In hoeverre is de marine vergelijkbaar met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut als TNO?
En natuurlijk ook wat de gevolgen zijn voor het gebruik. In het interview met de vrijwilliger van RB Bloemendaal geeft deze aan dat dit soort pakken, in combinatie met vesten, ook bij heel veel andere organisaties en bedrijven wordt gebruikt. Betekent dit dat deze combinatie dus nu niet meer veilig geacht wordt, zoals de arbodienst dit kan besluiten?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2011, 00:07:16
Deze combinatie van drijfpak en vest kan zeer adequate PBM zijn, voor schepen, waarbij de kans dat je in het valt en bewusteloos raakt aanzienlijk minder dan varen met RIB..

Het varen met een snel varende RIB in stromend water of branding, kent dus andere risico's...   Een goede taak / risico analyse zou je uitkomen op andere risico's en daarvoor ook op andere bijbehorende PBM..  

Echter nogmaals..  Hoe goed en adequaat je PBM is. kan je niet voorkomen dat er toch omstandigheden zijn, waarin de PBM's niet de garantie bieden dat je alles overleeft...
Varen met een bootje in de branding geeft bepaalde risico's met zich mee..  en aan de gevolgen van risico's gaan mensen dood, en dat gevolg kan je niet voorkomen, echter je kan hooguit proberen de kans daarop te beperken, echter garantie kan je alleen geven, als je niemand laat varen met de boot door de branding...

Ik heb het onderzoek nog niet gelezen.. echter weet uit ervaring met heel veel verschilldende PBM's dat er omstandigheden zijn, waarin deze zeer inadequaat zijn.

Met een simpele test, kan je aantonen, dat ook te veel drijfvermogen, kan zorgen voor extra kans op letsels, of een zo danig beperking van bewegingsvrijheid, dat je alleen maar kunt drijven, in plaats van je zelf te kunnen redden....

De NFPA normen voor waterredding zijn er niets voor niets gekomen, door vele ervaringen over heel de wereld.  Echter ik pleit al een tijdje dat we meer over de grens zouden  moeten kijken voor goede ervaringen en kennis en vele onderzoeken op dit gebied..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2011, 00:28:58
Ik hoor hem anders ook nog andere argumenten noemen.
Verder ben ik ook benieuwd naar dat rapport, maar ook waarom de marine het onderzocht heeft. In hoeverre is de marine vergelijkbaar met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut als TNO?
En natuurlijk ook wat de gevolgen zijn voor het gebruik. In het interview met de vrijwilliger van RB Bloemendaal geeft deze aan dat dit soort pakken, in combinatie met vesten, ook bij heel veel andere organisaties en bedrijven wordt gebruikt. Betekent dit dat deze combinatie dus nu niet meer veilig geacht wordt, zoals de arbodienst dit kan besluiten?

Klopt en daar zeg ik niets van. Maar je staat het sterkt als niet bijna alle, maar 100% van je argumenten geloofwaardig zijn...

Ik kan me voorstellen bijvoorbeeld dat je, moe van de strijd tegen het water aan de rand van het strand op je kniën terechtkomt en dan een smak voorovermaakt door een golf die achteropkomt. Als ik na een robbertje worstelen aan het eind van de les op het droge soms al nauwelijks meer overeind kom, laat staan na een gevecht met de elementen in het water.

Wij hebben een keer gezocht naar een ervaren zeiler, die na te zijn overboord geworpen door een klap van de giek, eerst achter zijn boot aan zwom en pas daarna omdat hij inzag dat hij er niet in zou slagen de boot in te halen, besloot om richting de kant te zwemmen. Na enige tijd voelde hij tot zijn opluchting weer grond onder zijn voeten. Één van de theoriën is dat op het moment dat hij opgelucht ademhaalde, de adrealine uit zijn lichaam verdween, waarop hij niet meer de bemodigde kracht bezat om bij het laatste diepe stukje waarin hij plotseling wegzakte naar boven te zwemmen en dat over te steken, waardoor hij daar op de bodem uiteindelijk aangetroffen kon worden.


Hertog Jan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2011, 16:40:24
Weduwe Pieterson eist vervolging reddingsbrigade

13 jan 2011 | 08:08
BLOEMENDAAL De weduwe van Hans Pieterson, het Bloemendaalse raadslid dat vorig jaar verdronk, accepteert niet dat Justitie de zaak laat zitten. In een interview met het AD zegt Loes Pieterson dat ze wil dat de zaak wordt heropend.

Hans Pieterson verdronk vorig jaar toen tijdens een vaartocht van de Bloemendaalse reddingsbrigade de boot omsloeg. Hij kon niet zwemmen. Justitie schreef zijn weduwe dat haar man waarschijnlijk is verdronken omdat zijn reddingsvest verkeerd was ingepakt. daardoor kwam in het water het drijflichaam naast zijn hoofd terecht, en niet naast zij lichaam. Pieterson kon daardoor amper het hoofd boven water houden.

Justitie laat de zaak rusten omdat niet is te achterhalen wie het reddinsgvest verkeerd heeft ingepakt.

Heropenen
In het interview met het AD legt Loes Pieterson uit waarom ze vraagt de zaak te heropenen: "Ik doe dit niet uit wraak, maar ik wil voor mijn man helemaal uitgezocht hebben wat er precies is gebeurd. Dat zou hij zelf ook hebben gedaan als het een ander was overkomen."

In een reactie in het AD zegt de reddingsbrigade ook niet tevreden te zijn met de conclusie van Justitie. Volgens de brigade was het reddingsvest wèl goed ingepakt. Pieterson wou zijn verdronken omdat hij onwel werd.

Bron. http://www.rtvnh.nl/nieuws/52678/Weduwe+Pieterson+eist+vervolging+reddingsbrigade

Nu is het reddingsvest verkeerd ingepakt.  :o


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2011, 16:52:21
Heeft nog steeds niemand het rapport van de marine (in)gezien? ??? :)


Hertog Jan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2011, 19:19:40
Burgemeester Bloemendaal: 'Marine-onderzoek kan grote gevolgen hebben'
Gepubliceerd op 14 januari 11, 20:00 Laatst bijgewerkt op 15 januari 11, 14:52

BLOEMENDAAL - De Bloemendaalse burgemeester Ruud Nederveen realiseert zich dat het marine-onderzoek naar de dood van het VVD-raadslid Hans Pieterson verstrekkende gevolgen kan geven. Dat zei de burgemeester donderdagavond tegen de fractievoorzitters.

Pieterson kwam op 28 augustus om tijdens een tochtje met de reddingsbrigade Bloemendaal. De boot waarin hij zat sloeg om, Pieterson verdronk honderd meter uit de kust. De marine concludeerde dat het reddingsvest en het overlevingspak dat Pieterson droeg, slecht met elkaar combineren. Na lezing van het rapport concludeerden Nederveen en de reddingsbrigade dat de uitkomst gevolgen kan hebben voor alle reddingsbrigades in het land.
Nederveen en de koepelorganisatie reddingsbrigades spraken af daarover niet met de pers te praten. ,,Eerst moest de reddingsbrigade de kans krijgen om contra-expertise te doen’’, aldus de burgemeester.
De fractievoorzitters, het presidium, waren donderdagavond bijeen geroepen op verzoek van PvdA-fractievoorzitter Thera Wolf. Zij vond dat de burgemeester kil overkwam in een artikel in deze krant. Nederveen leek het daarin niet echt op te nemen voor de reddingsbrigade. ,,Ik kijk er niet met vreugde op terug.’’ Hij noemde zijn persoptreden een ’leermoment’.
Overigens heeft weduwe Loes Pieterso inmiddels een advocaat ingeschakeld. Zij legt zich niet neer bij de conclusie van het Openbaar Ministerie dat er niemand wordt vervolgd.

Bron. http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article5890111.ece/Burgemeester-Bloemendaal%3A-%27Marine-onderzoek-kan-grote-gevolgen-hebben%27


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2011, 21:02:46
Ik was altijd zo verbaasd als er weer zo krampachtig werd gedaan door de marine en luchtmacht over het meevliegen in- en hangen onder hun helicopters. Ik begrijp nu alles veel beter.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2011, 21:05:52
Ik snap niet dat het rapport niet openbaar wordt... We zitten haast weer tegen een nieuw seizoen aan... Willen ze soms dat er weer een seizoen gevaren wordt met niet adequate middelen?  ??? Hoe weet je nu of je wel of niet goed bezig bent?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2011, 00:20:22
Ik snap niet dat het rapport niet openbaar wordt... We zitten haast weer tegen een nieuw seizoen aan... Willen ze soms dat er weer een seizoen gevaren wordt met niet adequate middelen?  ??? Hoe weet je nu of je wel of niet goed bezig bent?

Het ligt niet in de lijn van het beleid van de overheid om iets te delen wat voor anderen nuttig zou kunnen zijn. Ik heb net van de kustwacht gehoord dat het OP-plan SAR niet voor externe partijen bestemd is.

Een operationeel plan van aanpak hoe in Nederland gered dient te worden houdt men geheim. Ook verwijst men naar een niet openbaar stuk waarin "iets" staat waarover de een concludeert dat het iets te maken heeft met de levensgevaarlijke combinatie red- cq zwemvest/overlevings- cq droogpak, een ander leest er uit dat een verkeerd opgefouwen redvest de oorzaak is.

Wat moet je nou met zo'n overheidscultuur, waar "hou ze dom en arm" kennelijk nog steeds belangrijker is dan het voorkomen van de verdrinkingsdood.

Nou ik toch aan het mopperen ben, ik heb ook nog steeds geen antwoord op mijn brief aan de gemeente Huizen.  >:(  >:(  >:(


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2011, 09:52:28
Misschien kun je hier iets gedaan krijgen met de wet openbaarheid bestuur?