GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 339747 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1120 Gepost op: 21 januari 2011, 23:18:34
GGD West-Friesland: Beperkingen in onze regio na brand Moerdijk niet meer nodig
21 - 01 - 2011
Enkhuizen | APB – Naar aanleiding van de brand in Moerdijk werden uit voorzorg een aantal milieubeperkingsmaatregelen afgekondigd voor een zone van 10-60 kilometer en verder benedenwinds van de brand. De gemeente Enkhuizen viel ook binnen dit gebied.
http://www.hetnieuws.tk/ggd-west-friesland-beperkingen-in-onze-regio-na-brand-moerdijk-niet-meer-nodig/

Nou moe? Hoe ver kun je gaan !!  Wie kan er niet rekenen? Enkhuizen ligt meer dan 150 km verwijderd van Moerdijk. Over paniekvoetbal en overtrokken reacties gesproken. Ik mag hopen dat dit persbericht een grap was!

Ik denk dat dit niet de enige gemeente was. Gezien het persbericht waren er meer gemeentes die een maatregel genomen hadden.
En is het echt zo onverstandig. We wisten niet wat er uit de lucht kwam. Als je kijkt dat er ook in Delfzijl zelfs roetdeeltjes uit Moerdijk gevonden werden dan is de verplaatsing van de rook groot geweest. En ergens komt die rommel naar beneden. Zeker als het ook nog eens begint te regenen zoals op die dag.
Als je dan millieumaatregelen neemt denk ik aan b.v. het stoppen van afname voor de drinkwatervoorziening en het inperken van gebruik groentes. Misschien ook nog wel dieren op stal zetten.
Is dit dan echt zo vreemd? (een stukje voorzorg zou ik zeggen)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1121 Gepost op: 21 januari 2011, 23:21:00
'Nieuwe onthullingen Moerdijk' (eenvandaag.nl)
21 Januari 2011 op 10.36

Er ging veel mis bij de bestrijding van de chemieramp in Moerdijk, nu twee weken geleden. Het bedrijf en omliggende bedrijven liepen miljoenenschade op en trok er een gifwolk trok over de hele regio. Maar dat had allemaal veel minder ernstig hoeven aflopen als de eerste brandbestrijding beter was georganiseerd. Dat onthult een bevelvoerder van de vrijwillige brandweer die als een van de eersten ter plaatse was.

video: zie http://crisisbeheersingnederland.nl/video/video-nieuwe-onthullingen?xg_source=shorten_twitter
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1122 Gepost op: 21 januari 2011, 23:29:46
Ik vind alles wel begrijpelijk.
Het commentaar op de brandweer is achteraf natuurlijk makkelijk. Dit soort rampen gebeuren weinig in Nederland. Als je alles van te voren weet, of tijdens de ramp dan maakt het alles wel een stuk makkelijker. Dan hoeven geen extra maatregelen getroffen te worden maar vergeet niet dat het tijdens de ramp vaak niet bekend was.
Er werden in de buurt van de brand metingen verricht, wist men waarnaar gezocht moest worden? En hoe was het verderop in het land. Zijn daar metingen verricht?
Het enige wat we wisten is dat er een groot chemisch bedrijf stond te branden en dat er allerlei stoffen aanwezig waren. Dan vind ik het niet gek dat een aantal gemeentes aktie ondernemen. Ook zij hadden misschien niet alle betrouwbare informatie.

Voorkomen is beter dan genezen, toch?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1123 Gepost op: 21 januari 2011, 23:40:54
Ik denk dat dit niet de enige gemeente was. Gezien het persbericht waren er meer gemeentes die een maatregel genomen hadden.
En is het echt zo onverstandig. We wisten niet wat er uit de lucht kwam. Als je kijkt dat er ook in Delfzijl zelfs roetdeeltjes uit Moerdijk gevonden werden dan is de verplaatsing van de rook groot geweest. En ergens komt die rommel naar beneden. Zeker als het ook nog eens begint te regenen zoals op die dag. Als je dan millieumaatregelen neemt denk ik aan b.v. het stoppen van afname voor de drinkwatervoorziening en het inperken van gebruik groentes. Misschien ook nog wel dieren op stal zetten. Is dit dan echt zo vreemd? (een stukje voorzorg zou ik zeggen)

Dit was zeker niet de enige gemeente - maar volgens mij wel de enige gemeente op zo'n grote afstand van de brand in Moerdijk. Gezien deze grote afstand vind ik dit voor West-Friesland een volstrekt overtrokken maatregel. Zinloze publieke bevrediging - waardoor ten onrechte de indruk wordt gewekt dat er tot op zo grote afstand van de brand toch echt wel iets serieus aan de hand moet zijn geweest. Waarmee de overheid daar de hype nog eens lekker ondersteunt.

Aan die fameuze roetdeeltjes in Delfzijl zat trouwens geen naambordje "Moerdijk". Persoonlijk geloof ik er "geen moer" van, dat eventuele roetdeeltjes in Delfzijl enige relatie hebben gehad met de brand in Moerdijk. Er hebben zich die dag zoals gewoonlijk in het hele land branden voorgedaan. Er zijn meer fikkies die roetdeeltjes produceren. Bovendien zit er bij Delfzijl heel wat zware industrie - met schoorstenen.  

Al eerder gezegd: als je als overheid echt serieus zou willen reageren op grotere hoeveelheden gevaarlijke stoffen die zich wél over heel Nederland verspreiden, dan moet je het massale vuurwerk rond de jaarwisseling verbieden - of na afloop daarvan de afname van de drinkwatervoorziening stoppen - en het gebruik van met vuurwerkresten besmette groentes uit de tuin afraden. Maar dan hoor je niemand.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #1124 Gepost op: 21 januari 2011, 23:44:42
niemand heeft er problemen mee dat er saharazand meekomt met een regenbui, en dat je op je auto een roodgele stoflaag te zien krijgt,
maar een beetje zwart spul over enkele 10-tallen kilometers gooit hier gauw roet in het eten.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1125 Gepost op: 21 januari 2011, 23:47:20
V.w.b. het vuurwerk geef ik je groot gelijk. Het is ook een sterk vervuilende lucht en er komen genoeg stoffen bij vrij. (een van de reden dat ik niet buiten ga staan om 12 uur)

V.w.b. de andere opmerkingen. Ik weet ook niet waar welke deeltjes vandaan kwamen maar ik neem aan dat er wel onderzoek naar gedaan wordt.
Je hebt wel gelijk dat de overheid bepaalde gevoelens aan kan zwengelen.
Kennelijk is de overheid (gemeentes en landelijk) ook niet voorbereid op dit soort rampen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Bas89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #1126 Gepost op: 22 januari 2011, 00:06:57
Aangezien de bedrijfsbrandweer van shell erg goed is uitgerust voor dit kaliber branden is het misschien een idee om die brandweer nog beter uit te rusten kwa mensen en materiaal, en als er dan een brandmelding komt van een bedrijf met zware industrie om die brandweer dan als eerste op te roepen. ik neem aan dat het 24/7 bemand is bij de shell en met hun ligging zou het ideaal zijn, ik denk dat ze op praktisch op heel het industrie gebied binnen 2 a 3 minuten ter plaatse kunnen zijn, en dan kan je misschien met dat juiste materiaal een brand in de kiem smoren.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1127 Gepost op: 22 januari 2011, 00:36:17
Aangezien de bedrijfsbrandweer van shell erg goed is uitgerust voor dit kaliber branden is het misschien een idee om die brandweer nog beter uit te rusten kwa mensen en materiaal, en als er dan een brandmelding komt van een bedrijf met zware industrie om die brandweer dan als eerste op te roepen. ik neem aan dat het 24/7 bemand is bij de shell en met hun ligging zou het ideaal zijn, ik denk dat ze op praktisch op heel het industrie gebied binnen 2 a 3 minuten ter plaatse kunnen zijn, en dan kan je misschien met dat juiste materiaal een brand in de kiem smoren.

Bij vliegvelden moet op basis van internationale luchtvaartwetgeving altijd een minimale hoeveelheid crashtenders en bezetting aanwezig blijven.
Bij de Shell geldt om verzekeringstechnische redenen hetzelfde: er moet een basisbluscapaciteit op het terrein aanwezig blijven. Vraag is dan, hoeveel Shell extra moet investeren om voor derden een inzet te doen. het lijkt me dat die derden daarvoor zullen moeten dokken.......en daar zit'm natuurlijk weer de bottleneck.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #1128 Gepost op: 22 januari 2011, 00:38:22
Bij vliegvelden moet op basis van internationale luchtvaartwetgeving altijd een minimale hoeveelheid crashtenders en bezetting aanwezig blijven.
Bij de Shell geldt om verzekeringstechnische redenen hetzelfde: er moet een basisbluscapaciteit op het terrein aanwezig blijven. Vraag is dan, hoeveel Shell extra moet investeren om voor derden een inzet te doen. het lijkt me dat die derden daarvoor zullen moeten dokken.......en daar zit'm natuurlijk weer de bottleneck.

Zelfde gold toch ook de afvalstoffen terminal aldaar? Ook zij hebben toch die giga capaciteit ? Alleen begreep ik dat die niet ingezet werd om eventueel overslag in de kiem
te kunnen smoren..


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1129 Gepost op: 22 januari 2011, 01:44:55
Zelfde gold toch ook de afvalstoffen terminal aldaar? Ook zij hebben toch die giga capaciteit ? Alleen begreep ik dat die niet ingezet werd om eventueel overslag in de kiem te kunnen smoren..

Ingezette bedrijfsbrandweren bij Moerdijkbrand volgens http://forum.emergency-planet.com/index.php?/topic/13730-moerdijk-in-de-vlam/

BEDRIJFSBRANDWEER
Shell Moerdijk
1 SPB2LD4000T-/4000P2x500
3 AS2LD6000T-/10000
4 AS2LD6000T-/10000
5 SVM-monturen
6 PM
2x WKA

ATM Moerdijk
TW2T-/2800+800

Sabic Plastics Bergen op Zoom
55 HA + SVM
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter