Oudste brandweervoertuig in actieve dienst?

Auteur Topic: Oudste brandweervoertuig in actieve dienst?  (gelezen 36467 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 3 september 2004, 20:17:02
Goed.. een nieuwe uitdaging voor jullie!  ;)

Welk voertuig is het oudste brandweervoertuig dat nog in actieve dienst is bij een brandweerkorps in Nederland.

Laten we het onderscheid maken tussen : gemeentekorps, bedrijfsbrandweer en jeugdbrandweer........

Ik vermoed dat ik vanmiddag het oudste voertuig bij een bedrijfsbrandweer op de foto heb gezet.....

Wie doet een gok, of weet het zeker?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2004, 22:01:00
Ik zal zelf een eerste poging wagen in de categorie jeugdbrandweer.

De jeugdbrandweer van Hoorn gebruikt deze gele Mercedes 911 met als bouwjaar 1971. Het voertuig is oorspronkelijk in gebruik geweest bij de brandweer van Wognum.



foto : website brandweer Hoorn

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2004, 23:16:40
Ik vermoed dat ik vanmiddag het oudste voertuig bij een bedrijfsbrandweer op de foto heb gezet.....

Foto graag! :-)

Gr
Erik


Rene112

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2004, 23:30:15
Foto graag! :-)

Gr
Erik

Ik heb nog geen foto van vandaag.... ik doe het nog met film en niet digitaal ;)
Maar ongeveer 12 jaar geleden heb ik deze auto ook al op de foto gezet! Dus deze oude foto is bijgevoegd.
Vandaag heb ik hem met Laurens B. weer wat mooier kunnen fotograferen ;D

Het gaat om een Commer Karrier uit 1959 met een 25 meter Magirus ladder. Het voertuig is in dienst geweest bij de brandweer Velsen en in 1974 verkocht aan de bedrijfsbrandweer van Crown van Gelder papierfabriek in Velsen-Noord. De autoladder is nog volledig functioneel en men denkt zeker nog niet aan het afvoeren (vervangen zal er waarschijnlijk nooit van komen...).

Dus de score tot nu toe : jeugdbrandweer uit 1971 en bedrijfsbrandweer uit 1959.....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2004, 23:48:12
Grrr..... CVG heb ik een paar jaar geleden nog bij een toertocht proberen te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Hier zijn we toen wel geweest.... Smid en Hollander, Amsterdam.

Commer T255 Superpoise/Kronenburg uit 1957 (!),
In 1975 overgenomen van Brandweer Bussum.

Gr
Erik


jwpots

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 september 2004, 23:57:56
Goed.. een nieuwe uitdaging voor jullie!  ;)

Welk voertuig is het oudste brandweervoertuig dat nog in actieve dienst is bij een brandweerkorps in Nederland.

Laten we het onderscheid maken tussen : gemeentekorps, bedrijfsbrandweer en jeugdbrandweer........

Ik vermoed dat ik vanmiddag het oudste voertuig bij een bedrijfsbrandweer op de foto heb gezet.....

Wie doet een gok, of weet het zeker?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Hallo René, jij zit tegenwoordig erg dicht bij het vuur. In Alkmaar staat deze wagen nog in actieve dienst met bouwjaar [chassis] uit 1975 [Heb hem tijdens de optocht 100 jaar brandweer Alkmaar nog gezien]. De wagen is een omgebouwde gesloten gereedschapwagen geweest van de brandweer Roosendaal. Brandweer Alkmaar heeft hem overgenomen in 1988 en omgebouwd tot vrachtwagen. Dus dit is de oudste in gemeentedienst.

[verwijderd door de admin ivm upgrade forum]


Rene112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2004, 00:02:18
Grrr..... CVG heb ik een paar jaar geleden nog bij een toertocht proberen te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Hier zijn we toen wel geweest.... Smid en Hollander, Amsterdam.

Commer T255 Superpoise/Kronenburg uit 1957 (!),
In 1975 overgenomen van Brandweer Bussum.

Gr
Erik

Mooi voertuig en foto Erik!
Is het voertuig ook nu nog in gebruik? Want we zoeken de oudste voertuigen die nu nog in gebruik zijn!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2004, 00:06:18
Hallo René, jij zit tegenwoordig erg dicht bij het vuur. In Alkmaar staat deze wagen nog in actieve dienst met bouwjaar [chassis] uit 1975 [Heb hem tijdens de optocht 100 jaar brandweer Alkmaar nog gezien]. De wagen is een omgebouwde gesloten gereedschapwagen geweest van de brandweer Roosendaal. Brandweer Alkmaar heeft hem overgenomen in 1988 en omgebouwd tot vrachtwagen. Dus dit is de oudste in gemeentedienst.

Tja... aan deze wagen had ik niet gedacht Johan. Klopt, deze vrachtwagen staat in de kazerne Koningsweg.

Dus de stand tot nu toe :
- jeugdbrandweer : Mercedes Hoorn uit 1971
- bedrijfsbrandweer : Commer Crown van Gelder uit 1959 of Commer Smid en Hollander uit 1957
- gemeentebrandweer : Mercedes Alkmaar uit 1975

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


jwpots

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2004, 00:12:01
Mooi voertuig en foto Erik!
Is het voertuig ook nu nog in gebruik? Want we zoeken de oudste voertuigen die nu nog in gebruik zijn!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
René, volgens mijn informatie is deze wagen nog steeds in gebruik. Ik weet ook dat de andere wagen van Crown van Gelder [de TS] vervangen gaat worden door een oude wagen van Limmen of Castricum. Misschien weet jij daar meer van ?


Rene112

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2004, 00:19:09
René, volgens mijn informatie is deze wagen nog steeds in gebruik. Ik weet ook dat de andere wagen van Crown van Gelder [de TS] vervangen gaat worden door een oude wagen van Limmen of Castricum. Misschien weet jij daar meer van ?

Je bent goed geinformeerd Johan ;)
De tankautospuit van Crown van Gelder (Magirus ca. 1970) wordt vervangen door een Mercedes 1117/Doeschot van het korps Limmen (gemeente Castricum) uit 1985. Dat heb ik tenminste van de mensen van CvG begrepen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard